Hoogtematen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

m41k3l
Berichten: 5

Hoogtematen

Berichtdoor m41k3l » di 10 apr 2018, 09:57

Beste Forumleden,

Ik ben op zoek naar een tool waarmee je in dwarsprofielen simpel hoogtematen kunt aangeven. De tool moet automatisch de hoogte berekenen van een punt ten opzichte van een referentielijn. Je moet van de referentielijn de hoogte op kunnen geven. Weet iemand een lisp routine of iets dergelijks wat dit mogelijk maakt?

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Hoogtematen

Berichtdoor Anton » di 10 apr 2018, 10:07

Dat is goed mogelijk met de applicatie InfraCAD:

http://help.infracad.nl/infracad/v6.2/t ... jzigen.htm

Hiermee kun je per dwarsprofiel een referentiepunt plaatsen en vervolgens diverse hoogtepunten aangeven.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Hoogtematen

Berichtdoor Storm » di 10 apr 2018, 10:44

Dat kan inderdaad prima met de tools vanuit infracad. Dit is echter wel een betaald product (met een probeerversie voor een maand).

Eventueel is dit ook mogelijk middels een block (op diverse wijzen). Een lisp routine zou ik zo gauw echter niet weten.

Middels een block zou bijvoorbeeld kunnen door basepoint op een referentielijn te zetten en dan op basis van de Y-richting (afstand) een waarde (hoogte) toe te kennen aan een attribute in het dwarsprofiel.

Als bijlage heb ik een dynamisch block toegevoegd wat ik laatst nog heb gemaakt voor een bepaald project. Mogelijk bied dit enige inspiratie.
Bijlagen
dwarsprofiel block.dwg
(199.13 KiB) 306 keer gedownload

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Hoogtematen

Berichtdoor Anton » di 10 apr 2018, 10:53

Hoewel InfraCAD inderdaad een betaald product is, werkt het vele malen sneller dan handwerk met dynamische blokjes. Tijd is ook geld en dat wordt vaak vergeten.
Bovendien bevat InfraCAD meer dan alleen een hoogtemaat plaatsen, zo kan ook een verschalingsfactor worden opgegeven als het dwarsprofiel overdreven is getekend.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Hoogtematen

Berichtdoor Storm » di 10 apr 2018, 11:04

Oh, ik onderken het voordeel van infracad zeker, en het is natuurlijk veel meer dan enkel deze functie. Maar ik werk (nog :P) niet bij Cadaccent, dus ik kan niet anders dan ook een 'gratis' alternatief bieden.

Maar het bouwen van een (uitgebreid) block kost zeker tijd, en als je dat elke keer moet doen kan dat in de papieren lopen.

Overigens is het blockje wat ik heb toegevoegd kwa weergave dan volgens mij weer niet mogelijk met infracad (?)

Ik gebruik de tool uit infracad zelf overigens wel voor profielen waar ze bij passen, maar niet elke situatie is gelijk :).

m41k3l
Berichten: 5

Re: Hoogtematen

Berichtdoor m41k3l » di 10 apr 2018, 11:35

Ik zag dat het in Infracad zat, maar ik heb niet de beschikking over infracad. Ik was opzoek naar een tool wat hetzelfde doet. De overige functionaliteiten van Infracad heb ik niet nodig.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Hoogtematen

Berichtdoor Storm » di 10 apr 2018, 12:35

Gezien dat toch meestal iets met persoonlijke voorkeur of huisstijl te maken heeft zul je denk ik zelf aan de slag moeten.

Een snelle zoektocht levert mij wat betreft lispjes geen resultaat op, maar een blokje op basis van het infracad principe kan ik wel maken (quick and dirty).
Bijlagen
Referentiehoogte dwp.dwg
(153.73 KiB) 353 keer gedownload

m41k3l
Berichten: 5

Re: Hoogtematen

Berichtdoor m41k3l » di 10 apr 2018, 13:15

Storm,

Bedankt voor jouw quick and dirty oplossing. Ik kan hiermee aan de slag om iets te maken wat wij kunnen gebruiken.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection