Printerinstelling in DWT

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Printerinstelling in DWT

Berichtdoor WimB » wo 10 apr 2019, 11:31

Hoe kan ik in mij DWT een printerinstelling veranderen zodat die bij elke nieuwe tekening terug komt
Is dit in een PMP of pc3 betand waar in veranderd moet worden en hoe?

Roy_M
Berichten: 126

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor Roy_M » wo 10 apr 2019, 14:56

Beste Wim,

Kun je aangeven welke instelling je zou willen veranderen?

WimB
Berichten: 105

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor WimB » do 11 apr 2019, 09:21

Hallo Roy

Ik wil dat als ik een bepaalde printer selecteer dat hij meteen bij bv de a4 printer meteen op A4 papier, scale en Portrait en plotstyle springt.
en bij de A3 printer A3 en Landscape en de Scale
Hebben 2 losse printers, zodoende.
Heb ook ctb en stb gemaakt, maar die kunnen we ook niet meer terug vinden via het plotscherm als ik wil verwisselen
Is vroeger altijd geweest maar met een probleem met overschakelen naar een nieuwe server zijn heel veel instellingen verloren gegaan.
Hoe dat heeft kunnen gebeuren kunnen ze niet achter komen.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor Roy_M » vr 12 apr 2019, 11:00

Beste Wim,

Je kunt dit op verschillende manieren instellen. I.p.v. gebruik te maken van pc3 bestanden is het misschien het eenvoudigste om verschillende page setups te maken in je template.
2019-04-12_pagesetup.jpg
Daarna kun je de verschillende setups selecteren in het plotscherm:
2019-04-12_plotscherm.jpg
Voor wat betreft het niet kunnen vinden van je CTB en STB bestanden, waarschijnlijk mist AutoCAD de padverwijzing naar de bestanden. Die zal in het Options menu even ingesteld moeten worden:
2019-04-12_options.jpg

WimB
Berichten: 105

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor WimB » vr 12 apr 2019, 11:18

Bedankt
Maar met de CTB eb STB lukt niet
Het pad staat ingesteld waar ze staan

Roy_M
Berichten: 126

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor Roy_M » vr 12 apr 2019, 12:06

Hoi Wim,

Waarom de CTB en STB bestanden niet getoond worden is zo via het forum helaas moeilijk te achterhalen. Maak je gebruik van beide varianten? Of gebruik je standaard de CTB variant (nog altijd de meest gebruikte). Gaat het mis bij alle tekeningen? Of alleen bij nieuwe tekeningen of juist alleen bij bestaande tekeningen? Probeer eens een nieuwe tekening op basis van de standaard AutoCAD template acadiso.dwt werkt het dan ook niet?

Plaats de CTB / STB bestanden eens in de standaard AutoCAD folder of in een lokale map i.p.v. een netwerkschijf.

Zijn de oude PC's / installaties nog beschikbaar? Dan kun je daar de vorige instellingen in controleren. Misschien heb je minder rechten gekregen na het overschakelen naar de nieuwe server en ligt daar het probleem?

Het zal een kwestie van trial and error worden denk ik.

WimB
Berichten: 105

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor WimB » vr 12 apr 2019, 13:00

staan in beide mappen
Maar als ik via Autocad ga zoeken zoekt hij alleen op .dwg en ziet dan verder niets in die mappen
Bijlagen
Doc1.pdf
(220.2 KiB) 169 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor Roy_M » vr 12 apr 2019, 13:17

Hoi Wim,

Zo te zien probeer je de CTB bestanden te openen via Page Setup => Import..., in dat geval is het logisch dat AutoCAD alleen naar DWG bestanden zoekt. Via dat scherm kun je een page setup inladen vanuit een andere DWG.

De CTB bestanden zijn te vinden aan de rechter zijde van het menu onder "Plot Style Table (pen assignments).

Zoals in mijn vorige bericht aangegeven is het bijna niet te doen om dit via het forum op te lossen. Mocht het niet lukken, dan denk ik dat het een goed idee is om even contact op te nemen met ons kantoor. Dan kunnen we overleggen hoe we kunnen helpen.

WimB
Berichten: 105

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor WimB » vr 12 apr 2019, 13:38

Weet ik maar het vreemde is dat hij voorheen dit wel altijd kon vinden maar nu na de nieuwe server niet meer
Gebruiken inderdaad de beide CTB en STB bestanden omdat we ook tekeningen aangeleverd krijgen waarin de stb kan zitten
Gaat mis bij alle tekeningen.
Gaat ook niet met Acadiso.dwt.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor Storm » di 16 apr 2019, 08:53

Ik vraag mij af of de beestjes wel bij de juiste naam genoemd worden.

Om het vraagstuk duidelijk te krijgen is de vraag wat je precies wilt hebben. De CTB / STB bestanden zijn voor de juiste 'kleur' (en nog wat andere dingen) van je printjes. Om bijvoorbeeld bij de NLCS te kunnen kiezen voor een kleuren, zwart-wit of een combinatie daarvan.

Als je de locatie van de CTB bestanden instelt zoals eerder is aangegeven dat moet dit gewoon goed gaan.

Bij de page setup hoef je daarvoor niet te zijn, want als daar een CTB staat ingesteld die niet gevonden kan worden schiet het ook niet op :).
Bijlagen
Screenshot_1.png

WimB
Berichten: 105

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor WimB » di 16 apr 2019, 09:14

Hallo Storm

Het pad staat 100% goed ingesteld en de bestanden staan in de desbetreffend map maar kan zie niet vinden via autocad.
Zoals ik al aangaf zoekt hij alleen op .dwg en kan in het zoekvenster alleen .dwg-.dwt of.dxf zoeken.
zie bijgevoegde pdf.
Bij zoeken komt hij eerst uit in documenten en als ik handmatig in de map plotstyles kijk waar ze staan zie ik niets.
Bijlagen
Doc2.pdf
(251.96 KiB) 160 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Printerinstelling in DWT

Berichtdoor Storm » di 16 apr 2019, 09:23

WimB schreef: di 16 apr 2019, 09:14 Hallo Storm

Het pad staat 100% goed ingesteld en de bestanden staan in de desbetreffend map maar kan zie niet vinden via autocad.
Zoals ik al aangaf zoekt hij alleen op .dwg en kan in het zoekvenster alleen .dwg-.dwt of.dxf zoeken.
zie bijgevoegde pdf.
Bij zoeken komt hij eerst uit in documenten en als ik handmatig in de map plotstyles kijk waar ze staan zie ik niets.
Het deel waar je naar een DWG zoekt heeft (voor zover ik weet) niks met de CTB's te maken. Dat is zoals ik heb aangegeven het pull-down menu wat bij het (uitgeklapte) plotscherm helemaal rechtsbovenin staat. Daar waar in jouw screenshot 'VINI.CTB' staat.

Het menu waar je in zoekt is voor de PAGE SETUP. Dit is hoe de pagina instellingen van de plot worden geregeld. Welke plotter er gekozen is, landscape / portrait, schaal... al die dingen.
Deze dingen worden over het algemeen in een DWT (template) vastgezet.
Je geeft aan dat er al ooit een DWT was, mogelijk is deze nog niet ingesteld bij de options (OPTIONS -> FILES -> TEMPLATE SETTINGS -> DEFAULT [...] QNEW).

Dat er nu dus wordt gezocht naar een DWG (of DWT / DXF) is dus juist, hiermee kun je niet zoeken naar een CTB. De CTB/STB heeft niks met de plot instellingen (page setup) te maken.
Bijlagen
dwt.png

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

Autodesk AEC Collection