Toolpalette

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Scott
Berichten: 48

Toolpalette

Berichtdoor Scott » wo 11 okt 2017, 16:22

Dag medeCatters,

Vraagje:
Ik heb een Dir waarin ik altijd mijn Wblocks in bewaar en die ik via Tool palettes
kan benaderen om ze in een tekening te inserten.

Nu heb ik gisteren en vandaag een aantal Wblocks-Symbolen aangepast en opnieuw in de Dir gesaved maar nu kan ik plots geen Wblocks-Symbolen meer inserten.
Voor het opnieuw maken heb ik eerst de oude uit de Tool Palettes gedeleated en ook uit de Dir gedeleated.

Iemand enig idee hoe dit weer werkend te krijgen?

Alvast veel dank.

Grtzz Scott

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Toolpalette

Berichtdoor Anton » do 12 okt 2017, 08:05

Wordt er ook een melding gegeven op de Command Line?

Kun je je blokken wel zo openen in AutoCAD?

Scott
Berichten: 48

Re: Toolpalette

Berichtdoor Scott » do 12 okt 2017, 09:40

Dag Anton, allereerst bedankt voor je reactie.

Nee de commandline geeft niets weer, vreemde is dat ik meerdere Palettes gemaakt heb waarin ik bvb Vluchtweg symbolen, Alarmsymbolen enz. in heb gezet.
Nu heb is gisteren een aantal vluchtweg symbolen opnieuw aangemaakt om dat de schaal niet klopte en vanaf dat moment kan ik deze symbolen niet meer inserten.
Andere symbolen lukt wel.
Ik de aangepaste symbolen gewoon zoals altijd met select. edit copy in de betreffende palette gezet en dan heeft tot gisteren altijd gewerkt.
Ik ben verantwoordelijk voor 4 grote productiepanden en was net lekker bezig om allemaal nieuwe Ontruimingsplattegronden te maken en dan is het toch wel handig als je de nieuwe NEN 1414 symbolen kunt gebruiken. (voor zover ze verkrijgbaar zijn)

Ik hoop dat je een oplossing weet en die met mij wilt delen.

Grt Scott

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Toolpalette

Berichtdoor Anton » do 12 okt 2017, 11:24

Heb je de symbolen vanuit de actieve tekening op de Palette gezet? Dan is de verwijzing naar dit symbool ook naar de huidige tekening als bron. Heb je de actieve tekening verplaatst of hernoemd?

Je kunt beter een Tool Palette maken vanuit het Design Center (CTRL+2). Zoek in de linker balk de map met blokken op en kies met de rechter muisknop voor het maken van een Tool Palette. Alle verwijzingen gaan dan direct naar het blok zelf en niet naar een blok in een brontekening.

Bij wijzigingen kun je dan direct het blok bestand aanpassen zonder dat je Palette aangepast hoeft te worden.

Scott
Berichten: 48

Re: Toolpalette

Berichtdoor Scott » do 12 okt 2017, 11:47

Dag Anton,

Mijn werkwijze is als volgt:

Ik insert een symbool wat ik wil wijzigen in een bestaande tekening, vervolgens insert ik het symbool en explodeer dat. Dan wijzig ik het symbool en maak er een Wblock van wat ik in een Dir save waar al mijn symbolen staan, vervolgens insert ik het symbool weer in de tekening en selecteer en copy het middels edit naar de tool palette.
Schijnbaar doe ik iets fouts, Wblocks maak je toch altijd vanuit een bestaande tekening?
Als ik ADcenter in typ gebeurt er niks, kan niks selecteren.

Grt Scott

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Toolpalette

Berichtdoor Anton » do 12 okt 2017, 13:36

Wblocks gaan uiteraard vanuit de actieve tekening. Ik denk alleen dat je werkwijze fout is.
Als je een blok vanuit de actieve tekening in een Palette sleept, dan is er in de Palette een verwijzing naar het blok in deze tekening. Deze actieve tekening is dus de bron en moet dan ook altijd beschikbaar blijven. Je blokken in de symbolenmap worden dan niet gebruikt vanuit de Palette en staan daar dus werkeloos te zijn.

Je kunt beter vanuit de Palette verwijzen naar de blokken in de symbolenmap zelf. Dat kan via het DesignCenter, een snellere methode is het zichtbaar maken van de Palette, een Verkenner venster openen en alle blokken (losse dwg-bestanden) met drag en drop naar de Palette slepen.

Daarnaast kun je wijzigingen beter direct in het blokbestand uitvoeren en niet via insert/explode/wblock aanpassen.

Misschien is het zinvol om eens te kijken naar onze AutoCAD cursussen of consultancy voor één op één begeleiding. Zeker de moeite waard en verdient zich in de toekomst vanzelf terug.

Scott
Berichten: 48

Re: Toolpalette

Berichtdoor Scott » do 12 okt 2017, 14:07

Dag Anton,

Dank voor de verkenner tip, ik had een test palette aangemaakt en je advies opgevolgd alleen had ik Alles geselecteerd en gecopieerd en nu staat alles weer in een palette. Volgende keer selecteer ik alleen datgene wat ik nodig heb en copieer ik dat naar de juiste palette.
Denk wel dat ik binnenkort iemand van jullie hier voor een half dagdeel laat komen, er zijn nog een paar dingen die ik anders wil bvb eigen gereedschap aanmaken (deed ik vroeger in R14 zelf) en een lijnsoort met onze bedrijfsnaam er in maken.
Kan ik de vertrouwde ^C weer eens gaan gebruiken. :lol:

Grt en bedankt

Scott

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection