Blocks vastzetten

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Blocks vastzetten

Berichtdoor WimB » wo 08 nov 2017, 10:32

Kan iemand mij vertellen hoe ik, als ik een block met verschillende layers erin,
binnen haal in Autocad 2017, die kan vastzetten in een tekening zodat deze niet te verplaatsen en te verwijderen is?

Gebruikersavatar
Emre
Berichten: 48

Re: Blocks vastzetten

Berichtdoor Emre » wo 08 nov 2017, 10:56

Beste Wim,

U kunt ervoor zorgen dat objecten op een bepaald laag niet geselecteerd of gewijzigd kunnen worden door de laag te vergrendelen. Wanneer een laag is vergrendeld, kan geen van de objecten op die laag worden gewijzigd totdat u de laag ontgrendelt. Het vergrendelen van lagen vermindert de kans om objecten per ongeluk te wijzigen.

Objecten op vergrendelde lagen worden transparant weergegeven en wordt een klein hangslot symbool weergegeven wanneer u met de muis over een object op een vergrendelde laag beweegt. Sommige handelingen zijn nog wel uit te voeren wanneer een laag is vergrendeld, je kan bijvoorbeeld:
  • Een vergrendelde laag current maken;
  • Objecten toevoegen aan een vergrendelde laag;
  • De commando LIST gebruiken om gegevens van een object op te halen;
  • Object Snaps gebruiken op objecten die vergrendeld zijn.
Stappenplan voor het vergrendelen of ontgrendelen van een laag:
  1. Ga naar het model.
  2. Maak uw keuze:
    • Om een laag te vergrendelen, ga je naar het Ribbontab Home > Panel Layers > Lock Afbeelding
    • Om een laag te ontgrendelen, ga je naar het Ribbontab Home > Panel Layers > Unlock Afbeelding
  3. Selecteer een object om de laag van het object te vergrendelen of te ontgrendelen.

WimB
Berichten: 105

Re: Blocks vastzetten

Berichtdoor WimB » wo 08 nov 2017, 11:47

Beste Emre
Dat met lagen vergrendelen is duidelijk maar als ik bv een kader als block binnenhaal waarin diverse lagen verwerkt zijn en ik vergrendel de laag van bv het kaderlijn dan is deze nog gewoon te verplaatsen
Het kader komt dus als block in de tekening.
Alleen als ik het block explodeer dan staan de lagen vergrendeld die ik vergrendeld heb.
Mijn opzet is om een block in zijn geheel te kunnen vergrendelen.

Gebruikersavatar
Emre
Berichten: 48

Re: Blocks vastzetten

Berichtdoor Emre » wo 08 nov 2017, 11:52

Beste Wim,

Wanneer je de laag vergrendeld waar de block op actief staat, zul je merken dat deze vergrendeld wordt. De lagen die opgenomen zijn in een block hoeft je niet te vergrendelen. AutoCAD kijkt namelijk alleen naar de laag waarop het gehele block staat.

WimB
Berichten: 105

Re: Blocks vastzetten

Berichtdoor WimB » wo 08 nov 2017, 12:12

Beste Emre

Werkt inderdaad, had ik niet aan gedacht.
Ik heb mijn menu zo aangepast dat als ik een block binnenhaal, de actieve layer altijd 0 word.
Ik kan inderdaad het block, wanneer dit geinsert is, in een bepaalde laag zetten en deze dan vergrendelen.
Werkt prima, Super.
Bedankt.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection