Zelf AutoCAD lijntypes maken

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 81

Zelf AutoCAD lijntypes maken

Berichtdoor Bram » ma 18 dec 2017, 13:17

Soms komt het voor dat een bepaald lijntype niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld om in een tekening een gebied te markeren middels een lijn met fasenummer, of om gebieden aan te duiden met materiaal bij een overzicht van gronddepots. We laten u zien hoe u nieuwe lijntypes eenvoudig kan aanmaken.

Stel dat we in het onderstaande overzicht drie gebieden willen aanduiden met afzonderlijke fasenummers. Hier kunnen we verschillende lijntypes voor aanmaken.

Afbeelding

We zoeken een leeg stukje tekening en tekenen daar met gewone polylijnen en teksten de lijntypes uit zoals we die willen hebben:

Afbeelding

Vervolgens zoeken we de functie op in de Ribbon > Express Tools > Tools > Make Linetype en maken we gebruik van de wizard.

De eerste stap is het aanmaken van een LIN-bestand. Deze is nodig om het lijntype ook in andere tekeningen te krijgen. Als het alleen voor de huidige tekening nodig is, dan kan het LIN-bestand na het aanmaken worden verwijderd.

Vervolgens voeren we een lijntypenaam in. Deze mag geen spaties bevatten. Het lijntype van de eerste fase noemen we 'Lijntype-Fase1'. Als een omschrijving van dit lijntype gewenst is, dan kan dit bij 'Omschrijving' worden ingevuld. Deze mag wel spaties bevatten.

Daarna wordt het startpunt gevraagd van de nieuwe lijn en het eindpunt. Vervolgens wordt gevraagd om de elementen te selecteren die onderdeel zullen zijn van de lijn. Selecteer de twee lijnstukken met de tekst ertussen.

Daarna wordt het lijntype aangemaakt en geladen in de tekening. Het LIN-bestand is niet nodig om te bewaren, tenzij het lijntype in andere tekeningen geladen dient te worden.

Het lijntype is nu te selecteren als Object Property of Layer Property.

Afbeelding

Herhaal deze werkwijze voor de andere twee lijntypes zodat voor alle drie gebieden kunnen worden voorzien van een eigen lijntype.

Afbeelding

Bovenstaande functie werkt alleen met lijnstukken die voldoen aan een aantal voorwaarden:
  • Lijnen mogen niet teruglopen, een Z-vorm gaat dus niet.
  • Er mogen geen dubbele lijnen voorkomen. Lijnen gemaakt met MLINE kunnen dus niet worden toegepast.
Voor bijzondere constructies kan beter eerst een Shape worden gemaakt. Dit is een vorm die in een lijntype kan worden gebruikt. Een andere mogelijkheid is gebruik maken van een lettertype dat bijzondere tekens bevat.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Zelf lijntypes maken

Berichtdoor Storm » wo 20 dec 2017, 09:17

Ik zou zeggen, maar er gelijk een filmpje van met screencast of op youtube. Ik heb het geprobeerd, maar de tekst is vervolgens veel te klein en staat slecht uitgelijnd onder de lijn.

Dus zo simpel als de instructie hier doet voorkomen lijkt het niet te zijn :roll: .
Bijlagen
Screenshot_2.png

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Zelf lijntypes maken

Berichtdoor Anton » do 28 dec 2017, 14:28

Je maakt de lijntype voor een schaal 1:1000 dus een tekstgrootte van 0.1 is wel erg klein.
Waarom deze zo slecht is uitgelijnd weet ik niet. Ik kan dat niet reproduceren. Kun je het LIN bestand mailen?

Bob
Berichten: 1

Re: Zelf lijntypes maken

Berichtdoor Bob » wo 07 feb 2018, 09:45

Ik wil een linetype maken dat 'richtinggevoelig' is met een pijltje. Als ik de lijn naar de andere kant teken wil ik dus dat het pijltje de andere kant op wijst. Met een tekstje lukt dat niet. Een pijltje definieren met een polyline lukt ook niet, het pijltje blijft dan plat.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Zelf lijntypes maken

Berichtdoor Anton » wo 07 feb 2018, 14:06

Bob schreef: wo 07 feb 2018, 09:45 Ik wil een linetype maken dat 'richtinggevoelig' is met een pijltje. Als ik de lijn naar de andere kant teken wil ik dus dat het pijltje de andere kant op wijst. Met een tekstje lukt dat niet. Een pijltje definieren met een polyline lukt ook niet, het pijltje blijft dan plat.
Dat klopt, een handmatig getekend pijltje wordt eerst op de "lijn" geplaatst voordat er een definitie van gemaakt kan worden. Je kunt dit wel oplossen met Shapes (wordt beschreven in deel 2 dat nog niet is verschenen). Volgens mij zou het ook met een tekst moeten kunnen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection