Dynamisch Block met tekst

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

jelletendam
Berichten: 4

Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor jelletendam » wo 28 feb 2018, 10:12

Goedemorgen,

We hebben op het werk een dynamisch block ontwikkeld.
Nu willen we hier graag ook variabele tekst aan koppelen.
Op de plek van A zal het aantal elementen dienen te komen. (volgend uit Distance 1)
Op de plek van B zal de breedte van de elementen dienen te komen. (volgend uit Distance)
De tekst 1100 is een vaste maat, en de maat 180mm zal nog handmatig ingesteld dienen te worden.
Dynamisch block2.jpg
Bijlagen
Beton roosters.dwg
(309.97 KiB) 322 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Storm » wo 28 feb 2018, 10:30

Je zult gebruik moeten maken van ATTRIBUTE teksten in het block.
Zet deze teksten op de locatie waar je ze hebben wilt en sla het block op.

Als het een bestaand block is waar je ATTRIBUTE teksten aan toevoegt moet je ten alle tijden het commando ATTSYNC op het block uitvoeren (1e keer) om deze teksten weer te geven. Bij een nieuwe block hoeft dat niet.

Door daarna dubbel te klikken op het block kun je die attribute teksten als het goed is wijzigen. Je kunt in het 'value' vak van de diverse ATTRIBUTE teksten vervolgens een 'INSERT FIELD' doen.

Vervolgens kies je in de linkse lijst 'FORMULA' en kun je in het formuleveld een berekening doorvoeren.

Kies dan bijvoorbeeld in het formuleveld voor het 'INSERT FIELD'. Vervolgens kies je links 'Object', klik je in bovenaan de middelste kolom op het kruisje en selecteer je het bewuste block waar je mee bezig bent. De middelste lijst wordt nu aangevuld met gegevens van dat block. Hier staat dan ook je DISTANCE in (of welke naam je die gegeven hebt). En vervolgens maak je de hele rekensom op ( WAARDE1 + WAARDE2 - WAARDE3 / WAARDE4 * WAARDE5 etc. Dit werkt een beetje zoals in excel).

Grijze vlakken zijn vervolgens de 'fields' en als je de formule klaar hebt zal er in je block ook een grijs vak staan met een waarde. Deze waarde wordt alleen bijgewerkt na een refresh. Als je het block dus langer maakt/aanpast moet je eerst 'REGEN' doen alvorens de berekening wordt doorgevoerd.

Mocht je er met dit verhaal niet uit komen dan zal ik het block bewerken. Maar eerst zelf proberen ;).

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Roy_M » wo 28 feb 2018, 10:33

Beste Jelle,

Ik neem aan dat je vraag is hoe je de waardes op positie A en positie B automatisch ingevuld kunt krijgen?
Dat kan door gebruik te maken van FIELD objecten.
Plaats in het Block een ATTRIBUTE en plaats voor waarde A een FIELD dat verwijst naar Distance1 en plaats voor waarde B een FIELD dat verwijst naar Distance.

Sla de wijzigingen op en plaats het Block opnieuw in je tekening. De waardes van Distance1 en Distance zullen als tekst zichtbaar worden. Let even op bij het maken van het Block wanneer je een tekststijl gebruikt die Annotatief is.

Als je het Block in je tekening aan past zullen de FIELD waardes pas updaten op het moment dat je een REGEN geeft, de tekening op slaat of gaat plotten.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Roy_M » wo 28 feb 2018, 10:40

Even in aanvulling op de methode van Storm:

Een ATTRIBUTE waarde kun je aanpassen door op het Block te dubbel klikken en dan een waarde in te voeren. Let hier echter mee op, want nu ga je de waarde (VALUE) invullen voor dit specifieke geplaatste Block. Als je een waarde (hier een formule) wilt invoeren die standaard ingevuld wordt iedere keer dat het Block opnieuw geplaatst wordt, dan zul je het Block moeten aanpassen in de Block editor en daar de Attribute een standaard waarde mee moeten geven (in het veld DEFAULT). Nu wordt de formule iedere keer automatisch ingevuld op het moment dat je het Block plaatst.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Storm » wo 28 feb 2018, 11:04

Roy_M schreef: wo 28 feb 2018, 10:40 ...dan zul je het Block moeten aanpassen in de Block editor en daar de Attribute een standaard waarde mee moeten geven (in het veld DEFAULT). Nu wordt de formule iedere keer automatisch ingevuld op het moment dat je het Block plaatst.
Nou, dan kan ik ook nog wel een lesje gebruiken als je dat voor elkaar krijgt :P. Want als ik de formule al in het block wil verwerken krijg ik dat nooit voor elkaar.

In de blockeditor de berekening al doorvoeren in de attribute tekst, en deze vervolgens op te slaan resulteert bij mij niet in het toepassen van een field. Het block direct daarna weer bewerken zorgt dat alle fields in de berekening vervolgens als ######## in de formule staan.

Ik sla het block gewoon als tekening op en bewaar het in de template (aparte layout) met blockjes of explodeer het een keer als losse insert. Hoe dan ook heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen een berekening 'hard' in een blok te krijgen dat na een save ook nog werkt :P.
Bijlagen
berekening.png

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Roy_M » wo 28 feb 2018, 11:19

Misschien is een lesje dan wel een goed idee ;)
Bij mij werkt het zonder probleem na opslaan of invoegen van het Block in een andere tekening.
Zie bijlage voor een simpel voorbeeld.
Bijlagen
Formule_block.dwg
(43.05 KiB) 408 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Storm » wo 28 feb 2018, 11:46

Ja, zo kan ik het ook (en doe ik dat ook :P). Maar je omschreef het als het in de blockeditor bij de DEFAULT waarde al toepassen van de formule. Ik wil nu in ieder geval niet geloven dat de formule als zodanig is ingevoerd, maar enkel in de model door het toepassen van de formule op het 'VALUE' veld (dus buiten de blockeditor om).

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Roy_M » wo 28 feb 2018, 12:04

Als je het Block opent met de Block Editor dan zul je zien dat mijn formule ingevoerd staat bij de waarde DEFAULT, terwijl dat veld leeg zou zijn als de formule als VALUE ingevoerd was.

Zover ik kan zien gebruik jij OBJECT om een waarde uit te lezen, terwijl ik de BLOCKPLACEHOLDER gebruik om de Distance waardes uit te lezen.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Storm » wo 28 feb 2018, 12:08

Dan is het de blockplaceholder inderdaad. Dan krijg ik wel een werkend resultaat.
Ik gebruikte 'object' op de parameters. Dat geeft in de formule nog wel een goed resultaat, maar zodra je het saved gebeurd er niks.

Weer wat geleerd :D .

jelletendam
Berichten: 4

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor jelletendam » do 01 mar 2018, 09:46

Ik ben er mee bezig geweest.
Ik kom echter niet verder dan in onderstaande bijlage.
In de block editer rekent de formule zich zelf nog door en werken alle koppelingen.
Echter wanneer ik hem opsla en in modelspace wil gebruiken zijn het ### geworden.
dynamisch block.jpg
Voor de bovenste #### hekjes is het de bedoeling dat hij Distance3 deelt door Distance1.
Voor de #### die staan achter "roosters" is het de bedoeling dat deze de waarde van Distance krijgen.
Hoe is dit op te lossen ik heb verschillende dingen geprobeerd maar ik kom er zelf nog niet heel veel verder mee.
Bijlagen
Betonrooster1100mm.dwg
(160.4 KiB) 274 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Storm » do 01 mar 2018, 10:00

Ik heb er voor het gemak even een Screencast van gemaakt. Ik zie in jouw block een mtext met fields, maar ik weet niet of dat zinvol is. Weet ook het nadeel niet, maar ik doe het in ieder geval niet zo :). Je hebt mogelijk wel wat meer 'opmaak' mogelijkheden met mtext, en met fields moet het verder ook gewoon werken.

Wellicht ben je middels de #### de zelfde 'fout' begaan zoals in de discussie hierboven naar voren is gekomen.

De screencast kun je over enkele minuten (als je direct kijkt) bekijken op : http://autode.sk/2oFCiLZ

We kunnen het block wel voor je maken, maar dit zijn technieken die goed zijn als je die ook zelf beheerst.
Als het dan nog niet lukt dan stuur ik mijn variant van het block wel toe hier :).

jelletendam
Berichten: 4

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor jelletendam » do 01 mar 2018, 15:25

Ten eerste bedankt voor de Screencast.
Ik heb nu zelf een nieuw versimpeld werkend block getekend.
Alles werkt hier nu naar behoren.
Echter is er nog 1 onderdeel dat wij niet voor elkaar krijgen.

De tekst die weergegeven word zouden wij graag willen laten "meeschuiven" met het middelpunt van de gele lijn. (het middelpunt van de tekst laten samenvallen met het midpoint van de gele lijn.)

Is dit mogelijk of kan dit niet, zoals het nu getekend is.
Bijlagen
Ecorooster.dwg
(77.23 KiB) 299 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Roy_M » do 01 mar 2018, 15:34

Beste Jelle,

Dat kan. Je kunt de tekst mee laten verschuiven door een MOVE Action te koppelen aan de 2 LINEAR parameters (dus voor iedere parameter 1 MOVE Action). Let op dat je de Attribute wel op LOCK POSITION => YES moet zetten.

Als je dan voor beide MOVE Actions instelt dat de DISTANCE MULTIPLIER 0,5 is dan zal de tekst iedere keer een halve afstand verplaatsen als het rechthoek een hele afstand met stretch opgerekt wordt. Daarmee blijft hij dus in het midden staan.

Je kunt de Attribute dan ook nog middels een Justification MIDDLE-CENTER exact in het midden uitlijnen.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Storm » do 01 mar 2018, 15:35

Dat kan met een MOVE action op de stretch parameters. En daar vervolgens een halve (0.5) vermenigvuldiging op toe te passen.

Je moet wel je ATTRIBUTE tekst een vaste positie geven (locked position).

Zie de screencast (na een kwartiertje actief): http://autode.sk/2oLKmef

Heh.. net te laat :P

jelletendam
Berichten: 4

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor jelletendam » vr 02 mar 2018, 11:44

Allen bedankt voor de hulp.

Ik heb echter nog 1 laatste vraag.
We hebben het Block in een toolpallete geplaatst.
Nu hebben we een nieuwe tekening geopend en vanuit de toolpallete het block ingevoegd.
Nu werken de formules niet meer. Hebben we hier nog een instelling verkeerd staan of is het niet mogelijk dat je de block in de toolpallete plaatst.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Storm » vr 02 mar 2018, 11:59

Ik zou daar geen antwoord met zekerheid op durven te geven. Als je de DWG waar het block in staat opslaat en die in de toolpalette plaats zou het in theorie moeten werken. Je moet alleen bij het invoeren van het block deze wel een eerste keer exploderen.

Ik heb het vermoeden dat middels WBLOCK het block is opgeslagen en op die manier in de toolpalette is geplaatst.
Hiermee verlies je inderdaad de gegevens uit de attribute.

Mogelijk dat het met de manier zoals Roy_M beschreef met de BLOCKPLACEHOLDER meer succes bied.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Dynamisch Block met tekst

Berichtdoor Roy_M » di 06 mar 2018, 09:34

Beste Jelle,

Zoals Storm al aan geeft komt het inderdaad doordat de formule niet ingevuld is in de Block definitie (bij Default), maar alleen als waarde (Value) in het reeds geplaatste Block. Zoals ik in mijn eerdere reactie aan gaf is het van belang om de Attribute een Default waarde mee te geven vanuit de Block-editor.

Als je de waarde van een Distance Parameter wilt gebruiken in een Block dan moet je die in de Attribute invoegen als een BlockPlaceholder. In de bijlage 2 screenshots van hoe ik hem opgebouwd heb. Laat je niet misleiden doordat er als uitkomst van de formule een waarde #### gegeven wordt (zie afbeelding "Distance_2" gemarkeerd met "A"). Zodra je uit de Block-editor bent en het Block opnieuw plaatst werkt de formule prima.

Zodra je een Block vanuit een tekening in een Toolpalette sleept dan plaats je daar eigenlijk de Blockdefinitie in. Dus niet het Block dat je er in sleept met een ingevulde waarde in de Attribute(s). Daarom is bij jou de Formule waarschijnlijk niet meer zichtbaar.
Bijlagen
Zie A: laat je niet misleiden door de #### waarde!
Zie A: laat je niet misleiden door de #### waarde!
Distance_1.jpg

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Autodesk AEC Collection