symbolen in block op insertion point

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Jan Heesch
Berichten: 76

symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Jan Heesch » ma 30 apr 2018, 14:42

Ik heb een blok "legenda" aangemaakt. Dit is een tabel met daarin een aantal standaard lijntypes en een aantal symbolen met verklaring.
Als ik dit blok inlees in Civil-3D werkt het goed, maar als ik hetzelfde blok inlees in standaard AutoCAD-2018, dan worden de symbolen op het insertion point geplaatst in plaats van in het juiste vakje. Ik neem aan, dat het hier gaat om een bepaalde setting, maar ik heb geen idee welke en waar die te zoeken.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Storm » ma 30 apr 2018, 14:47

Dit kan mogelijk iets met de schaal de maken hebben. Zijn de objecten in die legende even groot/lang in beide programma's?

En is het een 'schone' autocad 2018 template? Niet dat hier mogelijk al eens met die legenda is gespeeld en/of dat een oud block hier roet in het eten gooit.

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Jan Heesch » ma 30 apr 2018, 14:54

Het kan een schaalprobleem zijn, maar mijn collega werkt alleen met Civil-3D en daar werkt het prima, totdat hij overgaat naar de standaard Autocad omgeving binnen Civil.

We hebben voor Civil en voor standaard autocad aparte templates, dus daar zou het probleem in kunnen zitten. Echter het block is later aangemaakt dan de template dus die zou daar niet in moeten kunnen zitten.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Storm » ma 30 apr 2018, 15:05

Het lijkt er op dat je dan nog even wat te onderzoeken hebt :).

Kijk naar de INSUNITS / UNITS en bij de options bij het tabje 'User Preferences' hoe daar de 'insertion scale' staat.
Kijk of dit overeenkomt met de 'blockunit' van het block.

https://knowledge.autodesk.com/support/ ... 8-htm.html

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Jan Heesch » di 01 mei 2018, 07:58

Heb het allemaal gecheckt en gelijk gesteld, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Het vreemde is, dat de bij de symbolen (blocks) horende attributes wel op de goede plaats blijven staan

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Storm » di 01 mei 2018, 10:59

Wil je het block anders hier eens plaatsen als bijlage? (Al dan niet dat je bijna alles er uit haalt maar 1 item laat staan als er gevoelige dingen in staan).

Ik heb zo 'op afstand' geen idee meer wat het probleem kan zijn.

En zo mogelijk ook een screenshot van hoe het hoort en hoe het niet hoort :P (dus de 2 versies).

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Jan Heesch » di 01 mei 2018, 11:21

Ik zat in overleg, dus het heeft even geduurd, maar hierbij de gevraagde bijlages
Bijlagen
LEGENDA.dwg
(162.25 KiB) 240 keer gedownload
juiste positie.pdf
(17.49 KiB) 238 keer gedownload
foute positie.pdf
(16.1 KiB) 237 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Storm » di 01 mei 2018, 11:36

Ik krijg een tabel te zien als ik de DWG open met de legenda goed in beeld (Civil as Autocad 2018). Ik kan momenteel civil3D niet opstarten wegens een licentiemelding (1 mei, zal vast iets mis zijn :P).

Ik weet niet of dat met een specifiek doel is, anders zou ik um een keer exploderen en dat als block/legenda opslaan.

In de cellen staan in ieder geval de blockjes. Als ik dubbelklik in de cel waar een block in zit kan ik onderanderen 'autofit' aanvinken. Kijk eens of dat helpt?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Storm » wo 02 mei 2018, 10:01

(@ Admins, waarom kan ik mijn bericht na een paar minuten niet meer bijwerken?).


Heb het nu ook getest onder civil3D (met de template van de benelux NL country kit) maar ook daar komt de legenda er in de goede schaal binnen. In ieder geval geen blockjes die naar het insertionpoint verhuizen. Dus er moet dan toch iets in de template zitten zou ik zeggen.

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: symbolen in block op insertion point

Berichtdoor Jan Heesch » wo 02 mei 2018, 10:47

Bedankt voor de moeite Storm.
We gaan hier eens goed naar de settings van onze Acad template kijken.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection