Dynamisch Blok & Polar Array

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Ayazis
Berichten: 2

Dynamisch Blok & Polar Array

Berichtdoor Ayazis » di 15 mei 2018, 09:35

Beste Forumleden,

Ik ben momenteel het boek Autocad 2017 (CadCollege) van Ir. R. Boeklagen aan het doorwerken. Aangekomen bij oefening 17.2 lopen zowel ik als mijn collega's vast.

De opdracht is om een Dynamisch blok te maken die de volgende vormen kan aannemen.
17_2_CADCOLLEGE.jpeg
Het gaat hier om 1 visability en het gebruik van stretch & array parameter/actions.

Het probleem voor mij zit in het feit dat:
A: Ik de boog niet gestretchet krijg langs hetzelfde centerpoint van de arc. (De action 'Stretch' kan bv. niet op een rotation parameter)
B: Ik geen path- of polar array kan toevoegen, alleen een normale array.

Bijhorende tekst van de opdracht:
De breedte van de strip is 15 mm. De gaten zijn 10 mm. De afstand tussen de gaten is 20mm. De grote radius is 100mm.

Ik krijg het niet voor elkaar. Wie weet hoe dit moet?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Blok & Polar Array

Berichtdoor Storm » wo 16 mei 2018, 16:34

Ik weet niet wat een visibility er mee te maken heeft, maar als die toch al ter spraken zou komen zou ik mij verder niet meer druk maken over die andere dynamische aspecten. Ik zou dan gewoon alle gewenste mogelijkheden in een visibility stoppen en klaar is kees.

Ik heb een zelfde soort boek (dank CAD|Accent ;)) waar deze opdracht in voorbij komt, maar kan mij herinneren dat ik er toen maar mee ben gestopt of deze heb overgeslagen.

Het boek heb ik helaas niet bij de hand om de gehele opdracht of instructies te bekijken, maar voor zover ik het hoofdstuk heb onthouden zou je in principe al het voorgaande wat betreft dynamische blokken moeten kunnen toepassen. Er is volgens mij nog een opdracht met een tafel en stoelen, en ik meende dat daar ook iets met een array gedaan wordt.

De instructies of handelingen die je moet 'leren' om dit te kunnen maken wordt volgens mij niet behandeld in het boek.

Als ik het internet afstruin dan kom ik lookup's tegen, mogelijk dat je daar meer mee kunt.
In dit topic staat een block waar al een beetje informatie instaat, https://forums.autodesk.com/t5/dynamic- ... -p/5425930 . Misschien dat je er met een beetje puzzelen wat van kan maken.

Ayazis
Berichten: 2

Re: Dynamisch Blok & Polar Array

Berichtdoor Ayazis » wo 16 mei 2018, 17:29

Bedankt voor je reactie.
Die opdracht met de tafel heb ik inderdaad ook gedaan, die is onder andere ook met lookup en arrays. Die gaat overigens helemaal goed. Het probleem in deze specifieke opdracht is dat er een curve in zit. Dat maakt het geheel nogal ingewikkeld.
Ik heb een hoop lopen puzzelen, en ben er mee gestopt. Maar ik ben nog altijd benieuwd of het nou daadwerkelijk kan.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamisch Blok & Polar Array

Berichtdoor Storm » wo 16 mei 2018, 22:37

Nou, ik heb er nog eens 2 uur naar gekeken, maar ik kom er echt niet uit.

Ik probeer alles te linken aan een visibility, door een rotation parameter met vaste hoeken (waar dan in principe zo'n kleine cirkel komt) in 3 stappen (3 gaten, 5 gaten en 7 gaten), een (polar)stretch parameter met vaste lengtes in een lookup.

Het probleem waar ik tegenaan blijf lopen is dat je de aanpassing van de rotation of stretch wilt koppelen aan de visibility state (dus Hoek of lengte = X -> Dan wil ik deze visibility state zien). Maar dat lijkt gewoon een onmogelijke opgave.

Ik zie ook de meerwaarde van een lookup tabel niet, gezien deze alleen maar de waardes van de gelinkte parameters aanpast. Maar dan kan je net zo goed enkel een visibility toepassen, dat is veel simpeler.

Ik denk dat het gewoon een trol opdracht is, zelfs op de website van de uitgever 'Tec CadCollege' is die opdracht niet uitgewerkt. Wel de oefening met de wandcontactdoos, maar dus niet die met de bocht en cirkels...

https://www.cadcollege.nl/boeken/uitgew ... ningen.htm (dit is 2012, maar ook t/m 2018 staat die er niet bij)

Misschien dat er nog een knappe kop bij Cadaccent is die daar een gokje aan wil wagen, maar volgens mij moet je dit gewoon niet willen kunnen :P

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 2 gasten

Autodesk AEC Collection