Converteren Sketchup naar DWG

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

drebosch
Berichten: 52

Converteren Sketchup naar DWG

Berichtdoor drebosch » di 12 jun 2018, 14:29

Ik heb van een interieurarchitect een tekening gehad die ik als onderlegger wil gebruiken voor mijn bouwkundige tekeningen. Hij heeft die geconverteerd van Sketchup naar DWG. Op mijn vraag om alleen maar 2D informatie erop te zetten ontving ik een aantal DWG's van elk onderdeel (plattegrond, gevel, doorsnede enz). Hoewel er maar zeer weinig lijnen op staan zijn de DWG's toch nog circa 38 Mb! Als ik het getekende object wil kopiëren naar mijn eigen tekening (AutoCAD 2014) wordt er alleen een enkele lijn geplaatst. Als ik het onderwerp over wil trekken is het alleen mogelijk een lijn in de X-as te tekenen. Op de tekening staat overigens wel een symbooltje als zou het de X-as en de Z-as zijn, i.p.v. Y-as.
Wat is hier aan de hand?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Converteren Sketchup naar DWG

Berichtdoor Storm » di 12 jun 2018, 14:53

Zonder bronbestanden wordt dat wat lastig.

Het kan zijn dat objecten in een andere 'plane' getekend zijn (zij-aanzichten), maar door de weergave in autocad het lijkt alsof je er van bovenaf op kijkt (de standaard weergave).

Als je een platte tekening uit een zij-aanzicht plakt in een tekening met een bovenaanzicht dan ziet dat er inderdaad uit als een enkele lijn.

Liggend aan hoe je het van de ene naar de andere tekening kopieert zou je eens kunnen kijken of 'control+shift+C' in de brontekening en 'control+V' in de doeltekening het gewenste resultaat heeft.

drebosch
Berichten: 52

Re: Converteren Sketchup naar DWG

Berichtdoor drebosch » di 12 jun 2018, 15:16

Dank voor de snelle reactie.
Het kopiëren en plakken zoals jij beschrijft heeft geen effect. Jammer. Ook lukt het niet te tekening te exploderen om zo toch nog iets 'beet te kunnen pakken'.
Zit er nergens een knopje om de Z-as uit te schakelen of om te zetten naar Y-as?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Converteren Sketchup naar DWG

Berichtdoor Storm » di 12 jun 2018, 16:43

Voor zover ik weet zijn daar geen knopjes voor. Kun je anders je 'lijntje' die je hebt gekopieerd opslaan en hier toevoegen als bijlage? Zo mogelijk is er dan te zien of dat lijntje echt een lijntje is of een bepaald aanzicht van het object.

Je kunt dit overigens ook zelf bekijken door in 3D te navigeren. Dit middels het ORBIT commando of SHIFT+MIDDELSTE MUISKNOP. Als dat streepje dan toch het gekopieerde ontwerp blijkt te zijn dan is het toch echt een kwestie van het juiste aanzicht ingesteld te hebben bij het kopiëren.

Kijk bijvoorbeeld of de kruisdraden verschillende kleuren hebben of egaal wit/zwart (of andere ingestelde kleur is), dat kan aangeven dat de UCS niet gelijk is aan de huidige weergave (dat je dus bijvoorbeeld een zijaanzicht ziet, maar je kopieeractie toch in een bovenaanzicht wordt uitgevoerd... Om het nog even lastiger te maken).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

Autodesk AEC Collection