Transparantie

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

vanthagge
Berichten: 3

Transparantie

Berichtdoor vanthagge » di 12 jun 2018, 16:53

Hallo,

In mijn zoektocht tot een antwoord op mijn vraag ben ik uiteindelijk op dit forum terecht gekomen. Ik krijg pdf's binnen met doorzichtige kleuren. (zie afbeelding_01)
afbeelding 1.jpg
maar wanneer ik bijgevoegd dwg open krijg ik dit te zien. (zie afbeelding_02)
afbeelding 2.jpg
Dit zijn allemaal volledig gevulde(niet transparant) kleuren welke in een block verwerkt zijn. In de eigenschappen van het block/laag/object kan ik niks vinden met transparantie dus denk ik dat het te maken heeft met de plot style, alleen hier kan ik ook nergens iets over vinden.

Mijn vraag is; kan iemand mij informatie geven hoe ik dit ook voor elkaar krijg. Dus volledige kleur in dwg, en in de pdf een doorzichtig kleur wat aangeeft wat er onder zit. Het is ook bedoeld om gedeeltes vanuit de dwg van te arceren zoals.
afbeelding 3.jpg
Als iemand iets weet hoe dit gedaan wordt en hoe ik dit ook kan gebruiken hoor ik het graag.

Groeten,
Bob

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Transparantie

Berichtdoor Storm » di 12 jun 2018, 16:59

Transparantie staat binnen autocad over het algemeen standaard aan, maar je kunt de weergave hiervan ook uit zetten.

Als een object transparantie heeft staat dat bij de properties over het algemeen in het bovenste gedeelte. Of het is een laageigenschap die je terugvind in de layermanager.

Liggend aan welke autocadversie je hebt kun je bij bijvoorbeeld Autocad 2018 rechtersonderin (bij fullscreen boven de windows klok) op de 3 streepjes klikken en in dat menu de 'transparancy' aanzetten. Door deze knop te gebruiken kun je de actuele weergave van transparantie in en uitschakelen.

Om dit vervolgens op een PDF te krijgen moet je tijdens het printen/plotten een vinkje aanzetten onder het kopje PLOT OPTIONS (welke je alleen ziet bij de uitgebreide weergave van het plotvenster, door naast de HELP toets (rechtsonderin) op het pijltje naar links/rechts te klikken) bij 'Plot Transparency'.


Als objecten nog geen transparantie hebben dan kun je dat dus doen bij of de layermanager of de properties.
Transparantie gaat van 0 naar 100% en hoe hoger de waarde hoe vager het object.

vanthagge
Berichten: 3

Re: Transparantie

Berichtdoor vanthagge » wo 13 jun 2018, 09:38

Bedankt voor de reactie, echter een aantal dingen die je opsomde kwam ik zelf ook tegen op internet alleen dit heeft niet geholpen. Wanneer ik het bestand open staan de kleuren in laag 0 welke niet bevroren is, color is white, linetype is continu, lineweight is default, transparency is 0 en plot style is Color_7 (dit is standaard ingesteld bij elke laag in de tekening).

De block waar de kleuren inzitten heeft ook geen transparency (staat Bylayer in properties) en wanneer ik het block open staat er ook nergens een transparency aan ook wanneer ik het block explode kan ik niks vinden wat anders is dan de rest.

Ook met het plotten bij Plot Transparency heeft geen succes, want ik krijg gewoon de kleuren eroverheen. Het is voor mij echt een raadsel hoe dit kan.


Zou het heel graag dus ook zelf willen. Maar nu blijft mij toch de vraag als onze (concurrent/partner) een plot style gebruikt of een andere specificatie.

Hoop dat één van jullie nog een oplossing weet. Ik gebruik zelf autocad lt 2015 (weet niet in welk programma hun werken).

Hoe ik het nou zie; Er zit een laag welke over de tekening heen staat(kleuren) en onder deze laag staat de indeling van de woning. Wanneer wij een pdf ontvangen zijn de "harde"kleuren overgegaan in "Zachte" kleuren en is het doorzichtig waardoor je de lagen hieronder kan zien en er een mooie arcering in staat.

Als ik nog iets moet toevoegen ter verduidelijking hoor ik het graag.

Groeten,
Bob

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 81

Re: Transparantie

Berichtdoor Bram » wo 13 jun 2018, 10:10

Misschien is het handig dat je even de tekening en het plot style bestand upload zodat het onderzocht kan worden. Als de tekening gevoelige informatie bevat die niet voor het publiek bestemd is dan kun je deze naar support@cadaccent.nl sturen. We gaan altijd vertrouwelijk om met informatie die ons wordt toegestuurd.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Transparantie

Berichtdoor Storm » wo 13 jun 2018, 10:32

Dan zou het kunnen zijn dat de tekening uit andere programmatuur komt waarbij de transparantie niet wordt meegenomen (brontekening uit microstation, opgeslagen als DWG voor autocad bijvoorbeeld).

Je kunt dan ook zelf een transparantie op de objecten zetten door dit in de laag of properties toe te passen.

Let wel: als het een block is moet je de objecten (of de laag waar die in staan) binnen dat block een transparantie geven. Gewoon een waarde invullen bij de properties is al voldoende.

vanthagge
Berichten: 3

Re: Transparantie

Berichtdoor vanthagge » wo 13 jun 2018, 10:41

Bedankt!

Het schijnt dat er in Vectorworks gewerkt wordt en dit als dwg naar ons verstuurd wordt.

Ook werkt het plotten nu met de transparantie. Heb jij nog tips om gedeeltes in zwart wit te krijgen en gedeeltes in kleur?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Transparantie

Berichtdoor Storm » wo 13 jun 2018, 10:56

Gedeeltes? Van een zelfde object? Van een zelfde object is dat niet te doen tenzij je creatief gaat worden met diverse objecten (hatches) over elkaar heen.

En anders kun je gewoon de diverse objecten per stuk (of in een selectie) een andere kleur geven. Of zwart/wit zoals je wilt.

Anders moet je even een voorbeeld maken hoe je het wilt hebben (al dan niet even met de pen geschets, ingescanned en hier geplaatst).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection