Het doorkruisen van een lijn (brandcompartiment) automatisch tellen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Stefan413
Berichten: 2

Het doorkruisen van een lijn (brandcompartiment) automatisch tellen

Berichtdoor Stefan413 » wo 22 aug 2018, 16:13

Beste leden,
Knipsel.PNG
Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld.

De horizontale rode lijn stelt de scheiding van twee brandcompartimenten voor. De verticale leidingen doorkruisen het brandcompartiment. Dit stukje is een onderdeel van een grote tekening.

Ik wil weten hoe vaak een een bepaalde lijn (leiding) de scheiding van een brandcompartiment doorkruist. Heeft autocad 2018 hier een automatische functie voor. Zo ja, hoe kan ik dit gebruiken?

Bij voorbaat dank.

Stefan

P.S. De lijnen zijn getekend als polyline. Niet als een block

Roy_M
Berichten: 126

Re: Het doorkruisen van een lijn (brandcompartiment) automatisch tellen

Berichtdoor Roy_M » do 23 aug 2018, 08:34

Beste Stefan,

Ik geloof niet dat je dit met een standaard AutoCAD functie kunt oplossen. Je zou eens kunnen zoeken naar een LISP functie die automatisch "Point" objecten op kruispunten van lijnen kan zetten. Daarna kun je eenvoudig die "Point" objecten tellen door ze bijvoorbeeld met "Quick Select" te selecteren of door de functie "Select Similar" te gebruiken. Voorwaarde is wel dat je een volledige versie van AutoCAD hebt om een LISP routine te kunnen gebruiken.

Stefan413
Berichten: 2

Re: Het doorkruisen van een lijn (brandcompartiment) automatisch tellen

Berichtdoor Stefan413 » do 23 aug 2018, 09:47

Beste Roy,

Bedankt voor je reactie. Ik ga eens kijken of ik iets kan kan vinden.

Ik heb iets gelezen over ''Collision detection''. Ben je hiermee bekend? Ik kan deze functie echter niet ophalen in AutoCad. Het lijkt een functie te zijn in AutoCad MEP...

Ik gebruik op dit moment een studentenversie van AutoCad. De LISP functie zit er in verwerkt.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Het doorkruisen van een lijn (brandcompartiment) automatisch tellen

Berichtdoor Roy_M » do 23 aug 2018, 09:57

Hoi Stefan,

AutoCAD MEP is een zogenaamde "Vertical" van AutoCAD en is een aparte installatie. Functies die daar in zitten zijn dus niet beschikbaar in de standaard AutoCAD.

Gebruikersavatar
Bram
Beheerder
Berichten: 81

Re: Het doorkruisen van een lijn (brandcompartiment) automatisch tellen

Berichtdoor Bram » do 23 aug 2018, 10:08

Misschien is dit een aanknopingspunt.

LISP routine om kruispunten te vinden van lijnen:
http://paulbourke.net/geometry/pointlineplane/int2.lsp

Heb de routine zelf niet getest.

Overigens hebben AutoCAD abonnees sinds enige tijd toegang tot alle "verticals", waaronder MEP.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection