Bestandsnaam langs tekenhoofd

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Mark_HG
Berichten: 45

Bestandsnaam langs tekenhoofd

Berichtdoor Mark_HG » wo 12 dec 2018, 14:08

Hoi,

Ik zou graag willen dat als ik een tekening opsla, er dan automatisch de bestandsnaam langs het tekenhoofd komt te staan. Dit is makkelijk bij het printen, dan kan je meteen zien waar de tekening op de pc te vinden is.

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Gebruikersavatar
Emre
Berichten: 48

Re: Bestandsnaam langs tekenhoofd

Berichtdoor Emre » wo 12 dec 2018, 14:20

Beste Mark,

U geeft aan dat u een pad en bestandsnaam wilt opnemen in uw tekenhoofd / titelblok. Ik ga ervan uit dat uw tekenhoofd is opgenomen in een block. In het zelfde block kunt u een FIELD opnemen, waarmee het pad en bestandsnaam wordt opgehaald van de betreffende tekening.

Stappenplan opnemen field
  1. Open de block-editor.
  2. Voer de commando FIELD in de commandoregel, er wordt nu een venster geopend met alle field opties.
    2018-12-12_14-10-50.jpg
  3. Onder Field category Document kunt u Filename kiezen, dit zorgt ervoor dat u het bestandsnaam en pad kunt ophalen.
  4. Kies het formaat voor de betreffende field.
  5. Maak een keuze wat u wilt zien in de betreffende field, in uw situatie kunt u Path and filename kiezen en als u de bestandsextensie wilt wilt zien vinkt u Display file extension aan.
  6. Klik op OK, kies de locatie voor de geconfigureerde field en sla uw block op.

Mark_HG
Berichten: 45

Re: Bestandsnaam langs tekenhoofd

Berichtdoor Mark_HG » wo 12 dec 2018, 14:52

Hoi Emre,

Het is gelukt.....dank je!
Hen nog 1 vraagje, die luidt: Nu geeft hij, bij de bestandsnaam, een "grijze" achtergrondkleur aan. Bij het printen, vervalt deze kleur, maar is het misschien mogelijk om die "grijze" kleur te vervangen door een andere kleur, bv "wit"??

Grt Mark

Gebruikersavatar
Emre
Berichten: 48

Re: Bestandsnaam langs tekenhoofd

Berichtdoor Emre » wo 12 dec 2018, 14:56

Beste Mark,

Standaard worden Fields voorzien met een achtergrondkleur grijs, deze kleur is niet aan te passen, maar wel uit te zetten. Voer de commando FieldDisplay in op de commandoregel om de systeemvariabele te wijzigen. De waarde 0 zorgt ervoor dat de achtergrondkleur voor een Field wordt uitgeschakeld, dus wit zal worden.

Mark_HG
Berichten: 45

Re: Bestandsnaam langs tekenhoofd

Berichtdoor Mark_HG » wo 12 dec 2018, 15:07

Emre,

Wederom is het gelukt....bedankt (ook voor je snelle reactie)!!

"Sluit deze Topic"

grt Mark

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Autodesk AEC Collection