DWG openen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

DWG openen

Berichtdoor WimB » di 23 apr 2019, 09:45

Weet iemand hoe het mogelijk is dat als je een tekening open hebt staan in Autocad en jij of iemand anders opent de zelfde tekening dat je dan geen melding meer krijgt dat hij al door iemand in gebruik is?
Is dit ook een instelling van Autocad die op een af andere manier gewijzigd is?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: DWG openen

Berichtdoor Storm » di 23 apr 2019, 10:27

Worden de bestanden direct benaderd via het lokale netwerk of een VPN? Als het via een cloudomgeving gaat kan het zijn dat bestanden niet direct met elkaar 'verbonden' zijn en daardoor niet als 'in gebruik' worden gezien.

Wij werken met een cloudoplossing voor het synchroniseren van bestanden en daardoor kan het zijn dat in een zelfde DWG bestand wordt gewerkt.

Maar in principe als je een directe verbinding met het bestand hebt zou je die melding gewoon moeten krijgen. Ik zou in ieder geval niet weten waarom die melding uit zou staan.

Je kan het testen door een 2e autocad sessie lokaal te starten en daarmee hetzelfde bestand proberen te openen die je in een eerste sessie al open hebt. Als je dan nog niet die melding 'is al in gebruik' krijgt dan is er wat anders aan de hand.

WimB
Berichten: 105

Re: DWG openen

Berichtdoor WimB » di 23 apr 2019, 11:22

Heb het nagekeken maar het probleem is dat bij sommige PC`s wel de melding komt en bij sommige weer niet.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: DWG openen

Berichtdoor Storm » di 23 apr 2019, 11:57

Dan is het variabelen uitsluiten.

- Zijn het de zelfde autocad versies waar de meldingen wel/niet komen?
- Is de netwerkverbinding hetzelfde?
- Zijn het laptops / desktops waar het verschil in zit?
- De eerste tip die ik al gaf (2x het bestand proberen te openen op een lokaal systeem om te kijken of die melding uberhaupt werkt).

Ik kan op internet zo gauw niks vinden of er uberhaupt een mogelijkheid is om die read-only melding uit te schakelen, dus ik verwacht dat het probleem ergens anders in zit.

Gezien je eerder hebt aangegeven een nieuwe netwerkomgeving te hebben (of in ieder geval een andere inrichting, gezien de andere bestandslocaties) zou daar mogelijk een relatie met de problemen kunnen liggen.

Vanaf hier kan ik in ieder geval niet zien hoe bij jullie het netwerk is ingedeeld.
In het geval van een cloud oplossing en geen VPN verwacht ik deze problemen (maar dat baseer ik enkel op mijn eigen situatie).

Gewoon testen waar het wel of niet mis gaat, dan kom je er meestal vanzelf achter waar het mis gaat.

Wat ik wel op internet vond is dat het mogelijk met de server te maken kan hebben en het bestandsysteem.
https://forums.autodesk.com/t5/autocad- ... -p/6857272

Indien de server aan jullie kant ook is aangepast kan zo mogelijk hier de fout in zitten. Bestanden worden dan niet 'gelocked' als deze in gebruik worden genomen. Dat zou niet verklaren waarom het de ene keer wel en de andere keer niet werkt, maar dat kan zo mogelijk weer te maken hebben met verschillende clients (verschil in autocad versie of besturingsysteem) die het bestand raadplegen.

WimB
Berichten: 105

Re: DWG openen

Berichtdoor WimB » di 23 apr 2019, 14:29

Wij hebben :
Zelfde Autocad versies
Zelfde netwerkverbindingen
Zijn vaste desktops, allen hetzelfde.
Heb het geprobeerd met 2 versies naast elkaar
bij 2 van de 4 geeft hij de bezetting aan en bij de andere 2 niet.
Moeten nu gaan zoeken bij de ICT denk ik inderdaad
Bedankt

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection