Ingevoegde PDF of JPG vertekend

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

drebosch
Berichten: 52

Ingevoegde PDF of JPG vertekend

Berichtdoor drebosch » wo 15 mei 2019, 10:20

In AutoCAD2014 heb ik er geen probleem mee.
Als ik in AutoCAD2018 in mijn modelblad een PDF of DWG invoeg plaatst hij hem ten eerste al zeer miniscuul (8 mm.). Als ik er op inzoom vertekend het beeld totdat hij groter als schermvullend is. Ik heb alle invoegopties al geprobeerd.
Zie bijlage.
Bijlagen
Voorbeelden.pdf
(398.96 KiB) 174 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Ingevoegde PDF of JPG vertekend

Berichtdoor Storm » wo 15 mei 2019, 10:48

Nu ik er bewust op let zie ik het ook in Autocad 2019.

Ik kan de vinger er niet op leggen, maar toen ik bij de properties de 'Adjust colors for background' een keer van yes naar no en weer terug veranderde had ik dit effect vervolgens niet meer.

Het kan overigens ook komen omdat het object gewoon te klein is (8mm is nogal klein voor een plaatje :) )

Verder zie ik in de properties dat je een block hebt geselecteerd, heb je dat er van gemaakt? Want bij mij is dat in geval van een PDF een 'PDF Underlay' (waarbij dus ook de eerder genoemde optie staat om aan te passen bij de properties).

drebosch
Berichten: 52

Re: Ingevoegde PDF of JPG vertekend

Berichtdoor drebosch » wo 15 mei 2019, 12:43

Dank voor de snelle reactie.
Het object is gewoon een A4-PDF van het Kadaster. Bij AutoCAD2014 selecteer ik het als attach, klik een punt aan op mijn modelblad en kan met het aanklikken van het tweede punt de grootte bepalen hoe hij op mijn modelblad komt. Daarna verschaal ik hem naar 1:1.
Als hetzelfde doe bij AutoCAD2018 wordt de attach in één keer ergens in het modelblad geplaatst. Als ik er, na even zoeken, dan op inzoomt meet de korte kant van de A4 maar 8,268 mm terwijl zo'n A4 (schaal 1:500) op schaal 1:1 105000 mm meet.
Jouw opmerking 'adjust colors for background' kan ik niet thuisbrengen. Als ik het ingevoegde object selecteer zie ik niets dergelijks in het tabblad (links) van de properties.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Ingevoegde PDF of JPG vertekend

Berichtdoor Storm » wo 15 mei 2019, 12:53

Tenzij er aan die PDF iets hangt waardoor het 'op schaal' wordt ingevoegd, heeft dat volgens mij niet veel nut om bij het invoegen een formaat aan te geven.

Dat doe ik persoonlijk liever op basis van bekende elementen (inmeting of BGT van PDOK) middels het commando ALIGN.

Maar dat terzijde voeg ik een pdf in door deze gewoon in de model te slepen (stuk sneller). Dan is het een PDF overlay (een XREF) en daarbij komen de eerder genoemde properties waarde naar voren als de PDF overlay wordt geselecteerd.

Je had het blijkbaar ook bij het invoegen van DWG's, dat ligt zo mogelijk aan de 'insertion units', of al dan niet aan de units gebruikt in de brontekening. Iets dat vaak voorkomt bij tekeningen die in meters of millimeters zijn getekend. Hiervoor kun je bij de OPTIONS bij het tablad 'user preferences' de schalen instellen en zo mogelijk met het commando 'INSUNITS' en 'UNITS' kijken of de waardes gelijk staan als bij de vorige autocad versie.

drebosch
Berichten: 52

Re: Ingevoegde PDF of JPG vertekend

Berichtdoor drebosch » wo 15 mei 2019, 14:02

Het verslepen naar het modelblad gaat inderdaad sneller, maar de vertekening blijf.
Toevallig ontdekte ik zojuist bij het tabblad 'insert' de knop 'PDF import'. Als ik die gebruik komt de PDF gewoon goed binnen.

Bedankt voor de ondersteuning.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Ingevoegde PDF of JPG vertekend

Berichtdoor Storm » wo 15 mei 2019, 14:28

PDF import vectoriseert de PDF, dan wordt het dus een DWG tekening (bij mij in ieder geval), dan is het nogal wiedes dat die niet meer vervormd :).

Ik heb het overigens een paar keer getest met diverse PDF bestanden, maar niet elk bestand heeft bij mij dat deze verandert bij het in- of uitzoomen. Het lijkt zo mogelijk willekeurig.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten

Autodesk AEC Collection