functie 'group' en 'ungroup'

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

drebosch
Berichten: 52

functie 'group' en 'ungroup'

Berichtdoor drebosch » wo 15 mei 2019, 12:56

Ik werk meer met de functie 'group' als met 'create block'. Het gaat sneller en in het gebruik in de tekening werkt het hetzelfde. Als ik zo'n 'group' wil wijzigen doe ik eerst 'ungroup', wijzig het en maak er weer een 'group' van. Het overkomt me echter steeds vaker dat het niet meer mogelijk is 'ungroup' te gebruiken. Ook 'explode' doet dan niets op zo'n 'group'elementje. Dan moet ik steeds weer het elementje opnieuw overtekenen.

Roy_M
Berichten: 126

Re: functie 'group' en 'ungroup'

Berichtdoor Roy_M » wo 15 mei 2019, 13:57

Het is zo moeilijk in te schatten waar het probleem ligt. Misschien dat je een tekening als bijlage kunt toevoegen waar het probleem zich in voor doet? Gebeurd het bijvoorbeeld altijd bij geneste groups? Of alleen bij een enkele group?

drebosch
Berichten: 52

Re: functie 'group' en 'ungroup'

Berichtdoor drebosch » wo 15 mei 2019, 14:17

Het zou kunnen dat het bij een 'group' is waar nog een andere 'group' in zit genest. Daar heb ik niet speciaal op gelet bij het aanmaken van een 'group'. Tip voor de toekomt!
Zie bijlage. "test.dwg"
Bijlagen
test.dwg
(166.04 KiB) 162 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: functie 'group' en 'ungroup'

Berichtdoor Storm » wo 15 mei 2019, 14:34

op één of andere manier houd mijn Autocad helemaal niet van deze tekening (de muis is traag, staat zo goed als niks in de tekening...)

Groups ben ik niet mee bekend (ik zie soms wel eens dingen waar een grijs kader omheen staat, maar of dat een group is..), maar of dat hetzelfde werkt als blocks verwacht ik niet. Hoe gaat dat als je meerdere keren dezelfde group hebt en je wilt hier iets in wijzigen, wordt die wijziging dan ook doorgevoerd in die andere group? (iets dat wel bij blocks gebeurd).

Roy_M
Berichten: 126

Re: functie 'group' en 'ungroup'

Berichtdoor Roy_M » wo 15 mei 2019, 15:00

Ik denk dat het inderdaad met geneste groups te maken heeft. De linkse group kan gewoon via rechtermuisknop => ungroup losgekoppeld worden. Bij de rechter group kan dit niet en die bevat een geneste group. Wat wel kan is gewoon het commando UNGROUP gebruiken of de knop in de ribbon:
UNGROUP.jpg
UNGROUP.jpg (6.08 KiB) 6168 keer bekeken
Blijkbaar zit er een bug in het contextuele rechtermuisknop menu van AutoCAD.

drebosch
Berichten: 52

Re: functie 'group' en 'ungroup'

Berichtdoor drebosch » wo 15 mei 2019, 16:16

Storm schreef: wo 15 mei 2019, 14:34 op één of andere manier houd mijn Autocad helemaal niet van deze tekening (de muis is traag, staat zo goed als niks in de tekening...)

Groups ben ik niet mee bekend (ik zie soms wel eens dingen waar een grijs kader omheen staat, maar of dat een group is..), maar of dat hetzelfde werkt als blocks verwacht ik niet. Hoe gaat dat als je meerdere keren dezelfde group hebt en je wilt hier iets in wijzigen, wordt die wijziging dan ook doorgevoerd in die andere group? (iets dat wel bij blocks gebeurd).

Dag Storm.
Elke group is inderdaad een zelfstandig element en wijzigt niet de kopieën die ervan gebruikt zijn.

drebosch
Berichten: 52

Re: functie 'group' en 'ungroup'

Berichtdoor drebosch » wo 15 mei 2019, 16:21

Roy_M schreef: wo 15 mei 2019, 15:00 Ik denk dat het inderdaad met geneste groups te maken heeft. De linkse group kan gewoon via rechtermuisknop => ungroup losgekoppeld worden. Bij de rechter group kan dit niet en die bevat een geneste group. Wat wel kan is gewoon het commando UNGROUP gebruiken of de knop in de ribbon:
UNGROUP.jpg

Blijkbaar zit er een bug in het contextuele rechtermuisknop menu van AutoCAD.

Dag Roy,
Het is inderdaad een bug in de rechter muisknop, want met de knop n de ribbon werk het wel.
Bedankt voor de moeite.
[/i]

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

Autodesk AEC Collection