autocad LT2020

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

gert t
Berichten: 1

autocad LT2020

Berichtdoor gert t » di 04 jun 2019, 19:11

Ik heb eigenlijk 3 vragen.
1. ik heb een tekening gemaakt met maataanduiding. Als ik deze print, wordt zowel de tekening als de maataanduiding uitgeprint. De afstandsmaten echter niet. De afstandsmaten staan in annnatieve. Wat doe ik verkeerd.
2. Als ik een tekening gemaakt heb in model, hoe krijg ik deze tekening dan in layout gezet.
3. Ik heb een tekening aangekregen in dwg bestand, hierop staat de schaal 1/50 als deze uitgeprint wordt.
Ik moet hier echter deatiltekeningen van maken, maar als ik bv een afstandsmaat meet, zegt hij 3,66 terwijl de afstandsmaat 1880 geschreven staat.
Hoe kan ik dit veranderen dat ik ook effectief 1880 meet op tekening. Is iets met verschalen neem ik aan, maar ik geraak er niet uit.
Als het niet duidelijk is hoor ik het wel. Bedankt alvast voor de eventuele oplossingen.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: autocad LT2020

Berichtdoor Storm » wo 05 jun 2019, 11:18

Ik zie in deze vraagstellingen het ontbreken van wat basiskennis van Autocad.

1: 'Annotative' maatvoering (welke ik zelf nog nooit heb gebruikt) is in mijn optiek handig om 1 object meerdere schalen mee te geven. Zo is de tekst of maatvoering in principe (indien goed ingesteld) altijd leesbaar als je de schaal van de tekening aanpast. Om deze weer te geven in een print moet (volgens mij) de schaal van de print gelijk zijn aan de annotative schaal.

Als de annotative instelling niet bewust is toegepast dan kan dit nogal eens voor dit soort vraagstukken leiden.
Het commando 'Annoallvisible' zou er in theorie voor moeten zorgen dat annotative objecten altijd zichtbaar zijn. Speel met de waarde <0> of <1> om te kijken wat het gewenste resultaat geeft.

Als de annotative maatvoering bewust is toegepast dan zal gekeken moeten worden of de schalen onderling kloppen.
Er zijn diverse 'scalelist' lijsten waar de waardes volgens mij gelijk moeten staan. Ook, zo niet juist, in viewports om de juiste weergave van de tekstobjecten weer te geven.

2: Een heel letterlijk antwoord zou zijn door deze te knippen / plakken :). Maar in principe werkt dat middels een zogenaamde viewport. In de layout zet je meestal een kader (bijvoorbeeld A0) met een onderhoek, legenda en allerhande zaken en dus een uitsnede (de viewport) van de modelspace.

3: Dat de maatvoering niet klopt kan allerhande redenen hebben. Een verschalingsprobleem ligt voor de hand.
Sommige mensen/bedrijven leveren tekeningen aan in millimeters, en als je zelf in meters tekent kunnen objecten soms 1000x te groot of te klein zijn. Dit probleem komt vaak voor bij bouwkundige / architect naar civieltechnische tekeningen.

Dan heb je er ook nog van die figuren tussen zitten die het voor elkaar krijgen om in de modelspace alles op schaal te tekenen. Maar ik mag hopen dat die tekenstandaard al is uitgestorven :).

Hoe dan ook, als niet exact duidelijk is hoe iets verschaald moet worden (3,66 * 50 is geen 1880) dan kun je dit makkelijk oplossen middels het 'ALIGN' commando. Je tekent dan eerst zelf een lijn die de maat '1880' heeft en plaatst daar middels align het gehele -onbekende schaal- object op door middel van een bekende maat die ook '1880' zou moeten zijn.

Let er ook op of de eenheden (units) van de tekening niet in inches of iets staan, daar gaat het ook nog wel eens mis.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

Autodesk AEC Collection