Tekening naar layout voor printen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

arne
Berichten: 5

Tekening naar layout voor printen

Berichtdoor arne » ma 19 aug 2019, 14:23

Goedemiddag,

Op autocad LT kom ik redelijk uit de voeten alleen op bepaalde fronten kom ik er gewoonweg niet uit.
Nu bijv bij mijn tekeningen klaar maken om te printen. Dan zie ik wel diverse sheet sets van autocad zelf maar wat je daar allemaal kan invullen is veeeeels te veel.
Ik wil alleen maar beetje getekend:, Goedgekeurd:, Datum:, Project:, Onderdeel:, en logo. Gewoon simpel en strak.
Nu probeer ik d.m.b Block title 1 te maken maar echt geen idee wat ik aan het doen ben.

Dan probeer ik een layout te downloaden en als ik dat mijn tekening daarin wil slepen dat is mijn tekening 6x groter dan de layout. dan schaal ik hem maar gaan alle maten natuurlijk ook mee.
Nou dan wil het wel als ik groepeer en isolate. maar ik kan mij niet voorstellen dat ik 10 handelingen moet doen voordat ik hem er dan eindelijk in een layout heb.

Is hier een makkelijke manier voor?
Zelf heb ik het idee dat er toch een manier moet zijn dat hetgeen wat ik op de tekening wil laten zien d.m.v. een window optie hetgeen selecteer en netjes centreert en vult over de layout?

Ik hoor graag als iemand hier de oplossing voor heeft op mij kan uitleggen hoe dit werkt.

Ik werk in de interieurbouw klein bedrijf dus die extra info zoals bijv gegevens die ze in de fijntmetaal of werktuigbouwkunde in totaal overbodig..

Kan je mij helpen? Hou je niet in!

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Tekening naar layout voor printen

Berichtdoor Storm » ma 19 aug 2019, 14:34

De lange vraag klinkt alsof je gewoon wat je hebt getekend in autocad wilt printen (plotten).

Een tekening kan worden opgesteld in meerdere afmetingsvormen, zoals inches, meters en millimeters. Dat een tekening 6x verschaald kan daar mee te maken hebben. Dingen zomaar van internet downloaden zonder de juiste schaal toe te passen is niet erg praktisch, zeker als je het voor printen wilt gebruiken.

In de layout een eigen kader tekenen (1:1 in millimeters) is het makkelijkst denk ik.
Teken bijvoorbeeld een A3 door een kader van 297mm bij 420mm te trekken, geef deze een offset naar binnen van 10mm (voor de printmarges van de printer) en zet binnen dat kader je viewport.

De 'stempel' of onderhoek welke veelal in de rechteronderhoek van een tekening staat kun je het beste zelf maken. Daar moet je dan 1x even tijd aan besteden, maar kun je de volgende keren makkelijk hergebruiken.


Nog beter is om een template tekening (.DWT bestand) te maken. Hierin zet je bijvoorbeeld alle layouts die je gebruikt in (van A4 tot A0 papierformaat). Dan hoef je dat niet elke keer opnieuw te doen als je een tekening gaat afdrukken.
layout.png

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection