Layer onzichtbaar maken en blokkeren

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

HSchmitz
Berichten: 18

Layer onzichtbaar maken en blokkeren

Berichtdoor HSchmitz » wo 28 aug 2019, 09:09

Hallo

Wij werken met autocad 2016LT
Ik heb allemaal blokken/symbolen aangemaakt om zo snel een tekening te kunnen opzetten.
Deze blokken heb ik gemaakt met nieuwe ongebruikte layers.
Voor de engineering heb ik de blokken in een toolpalette geplaatst.
Graag zou ik de layers van de blokken niet in de werktekeningen willen zien. Zodat de engineering deze lagen niet kunnen gebruiken om er mee te tekenen.
Weet iemand hoe ik deze layers onzichtbaar maak in de werktekening.
In de originelen tekeningen van de blokken moet ik ze natuurlijk wel kunnen zien.

Vast bedankt

Heleen Schmitz

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Layer onzichtbaar maken en blokkeren

Berichtdoor Storm » wo 28 aug 2019, 09:46

Als de objecten niet fysiek in de tekening zitten kun je de lagen die je niet gebruikt gewoon verwijderen in de layermanager. Of middels het commando PURGE om dit wat sneller te doen.

Indien de objecten weg zijn maar niet lukt om de lagen te verwijderen kun je het commando LAYDEL gevolgd door een N (dan krijg je een menu) gebruiken. Let wel, indien er nog wel objecten in de tekening staan die de bewuste laag gebruiken worden deze ook verwijdert.

Objecten of blocks die in de toolpalette staat staan in principe allemaal in een los DWG bestand, daar zullen de lagen dus gewoon gehandhaafd blijven. De lagen worden dan ook toegevoegd aan de hoofdtekening als deze objecten vanuit de toolpalette worden toegevoegd.

DavidN
Berichten: 34

Re: Layer onzichtbaar maken en blokkeren

Berichtdoor DavidN » wo 28 aug 2019, 10:02

Als je de Layers wel in je tekening hebt staan maar ze niet wilt zien, kun je gebruikmaken van Layer Filters. Je kunt hier een Statische Filter (je geeft dan zelf aan welke Layers er in de filter zitten) of een Dynamische Filter (Filter op basis van Eigenschappen) maken. Als de filter is ingesteld, is het ook heel makkelijk om de eigenschappen van de lagen in de filter aan te passen, bijvoorbeeld dat al deze lagen uitstaan.

Meer info over Layer Filters zie Autodesk Knowledge Network

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Layer onzichtbaar maken en blokkeren

Berichtdoor Storm » wo 28 aug 2019, 10:05

Ik denk dat het inderdaad meer bedoelt wordt zoals DavidN omschrijft :). Nevermind mijn bericht.

HSchmitz
Berichten: 18

Re: Layer onzichtbaar maken en blokkeren

Berichtdoor HSchmitz » wo 28 aug 2019, 10:33

Bedankt voor het antwoord.
Ik ga ermee aan de slag. Voor mij is dit wel een moeilijke materie

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

Autodesk AEC Collection