Vorm van Viewport

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

drebosch
Berichten: 52

Vorm van Viewport

Berichtdoor drebosch » do 12 sep 2019, 16:09

Hoe kan ik een ronde viewport maken.
Als ik bij tab 'View' kijk is het tabblad 'Model Viewports' grijs en kan ik er niets in aanklikken.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Vorm van Viewport

Berichtdoor Storm » do 12 sep 2019, 16:19

Ik weet niet of er een standaard knop is, maar je kunt een rechthoekige viewport maken. Vervolgens maak je een cirkel (of welke vorm je dan ook wilt, je kan het ook zelf tekenen met allemaal bochten er in) en gebruik je het commando VPCLIP om de rechthoekige viewport in een cirkel te veranderen.

VPCLIP -> Selecteer de viewport die je wilt aanpassen -> Selecteer de nieuwe vorm (polyline/circle) -> Je hebt nu een ronde viewport.

Je kan ook zelf een viewport tekenen (gesloten polyline) en -VPORTS -> OBJECT gebruiken en de polyline kiezen. Er is ook een standaard knopje voor in de toolbar/ribbon, maar die weet ik even nieuw bij naam.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Vorm van Viewport

Berichtdoor Roy_M » do 12 sep 2019, 16:20

Zoals de naam al een beetje aan geeft is het Panel 'Model Viewports' alleen beschikbaar in Modelspace en niet in de Layouts. Het maken van een Viewport kan via de Ribbon Tab 'Layout'. Deze Tab is contextueel, wat wil zeggen dat die alleen maar zichtbaar is op het moment dat een Layout geopend is.

Op de Tab zit een knop waarmee op 3 manieren een Viewport gemaakt kan worden als je de beschikking hebt over de volledige AutoCAD versie. In AutoCAD LT kan alleen maar een rechthoekige Viewport gemaakt worden.
1 van de opties is 'Object', daarmee kan een object omgevormd worden tot een Viewport. Dat kan dus een cirkel zijn, maar ook een gesloten polyline.

Onderstaande screenshot in AutoCAD 2020, in oudere versies zal de indeling er iets anders uit zien.
2019-09-12_Viewport_Object.jpg

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Vorm van Viewport

Berichtdoor Storm » do 12 sep 2019, 16:25

Roy_M schreef: do 12 sep 2019, 16:20In AutoCAD LT kan alleen maar een rechthoekige Viewport gemaakt worden.
Werkt het commando VPCLIP niet in LT ? Of krijg je dan alsnog niet het gewenste resultaat? Lijkt mij dat een dergelijke functie wel een beetje noodzakelijk is binnen LT. Dat er geen knopje voor is zou natuurlijk kunnen.

drebosch
Berichten: 52

Re: Vorm van Viewport

Berichtdoor drebosch » do 12 sep 2019, 16:31

Bedankt voor de snelle reacties.
Storm: Het werkt! Bedankt voor de tip
Roy_M: ik heb de LT-versie. Maar toch bedankt voor de snelle reactie.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Vorm van Viewport

Berichtdoor Roy_M » do 12 sep 2019, 16:44

Ik heb het even nagekeken en het kan inderdaad ook gewoon in LT tegenwoordig, vroeger was dit niet mogelijk in mijn herinnering.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection