Verspringing tekst maatvoering

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Koenen
Berichten: 1

Verspringing tekst maatvoering

Berichtdoor Koenen » vr 11 okt 2019, 08:37

Voor profielen pas ik maatvoering aan met tekst om aan te geven wat de materialen zijn. Als ik Trottoir of Rijbaan type dan verspringt de tekst naar boven bij rijbaan omdat hier een j in zit. Blijkbaar is het orientatiepunt van de tekst anders door de j. Aanpassen van lettertype of textoffset helpt niet, de tekst blijft verspringen.
Iemand een idee?

Roy_M
Berichten: 126

Re: Verspringing tekst maatvoering

Berichtdoor Roy_M » vr 11 okt 2019, 09:03

Zover ik heb kunnen nagaan kun je dit niet aanpassen met de standaard opties binnen AutoCAD. Om alles toch op 1 lijn te krijgen heb je een aantal opties:
- Schrijf alles in hoofdletters
- Zet de uitlijning verticaal op gecentreerd
- Verplaats de tekst handmatig

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Verspringing tekst maatvoering

Berichtdoor Storm » do 07 nov 2019, 08:20

Bij het woord 'trottoir' heb ik geen problemen met het verspringen van teksten, enkel bij woorden die een letter hebben die naar 'beneden' gaan, zoals de j,g,y,q en zo mogelijk nog wat andere tekens.

Ik heb dit voornamelijk bij leaders, in de properties pas ik dan de optie 'line space style' naar 'At least'.
Welke optie bij maatvoering zit weet ik niet, maar daar heb ik er niet zoveel last van (tekst staat veelal onder de dimline).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection