Over elkaar liggende objecten selecteren.

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Gast

Over elkaar liggende objecten selecteren.

Berichtdoor Gast » wo 05 aug 2009, 10:59

Over elkaar liggende objecten selecteren.

U kunt objecten selecteren die over elkaar heen liggen door tijdens het klikken op de objecten de CTRL-toets ingedrukt te houden.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Over elkaar liggende objecten selecteren.

Berichtdoor Storm » wo 23 sep 2009, 19:15

Was dat niet met shift+spatiebalk ??

Gast

Re: Over elkaar liggende objecten selecteren.

Berichtdoor Gast » do 24 sep 2009, 09:41

Aanpassing:

In de oudere AutoCAD versies gebruikt men de CTRL-toets om over elkaar liggende objecten te selecteren.

In AutoCAD 2010 is de CTRL toets in gebruik om subobjecten te selecteren bij het 3D tekenen.

Over elkaar liggende objecten wordt in 2010 inderdaad gedaan met Shift + spatiebalk ingedrukt tijdens het klikken.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Over elkaar liggende objecten selecteren.

Berichtdoor Storm » do 24 sep 2009, 09:56

Ik kan helaas niet spreken voor 2008 en eerder, maar in 2009 gaat het selecteren van over elkaar liggende lijnen ook met shift+spatiebalk.

In 2009 doet de control toets bij mij in ieder geval niets en krijg zelfs een tooltip die mij verteld het met de shiftknop te doen.

De functie is naar eigen bevinding overigens niet hetzelfde;

Met control ingedrukt en daarna de spatiebalk indrukken als je over elkaar liggende lijnen wilt selecteren blijf je in die functie en kun je meerdere lijnen tegelijk selecteren.

Met de shift ingedrukt en daarna de spatiebalk kun je kiezen welke lijn je wilt, je moet echter wel de shifttoets loslaten en de muis niet bewegen gevolgd door een muisklik.

De control+spatiebalk is blijkbaar dus nieuw vanaf 2010, die shift+spatie niet.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Autodesk AEC Collection