Kozijnen tekenen

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Tsw
Berichten: 7

Kozijnen tekenen

Berichtdoor Tsw » wo 15 feb 2012, 17:02

Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje aan het prutsen met autocad. Ik wil voor andere autocad heel makkelijk maken en sneller maken en dan in het bijzonder kozijnen.

Hier komt mijn uitleg wat ik wil.

Ik wil een kozijn standaard in mijn autocad hebben.
Waar ik de hoogte en breedte maten kan invullen. (Voorzaanzicht)
Waar dan het kozijn precies die maten krijgt.
Ik heb dat alwel geprobeert via blocks, maar als ik daar dan de maten invul, kloppen de maten wel. Maar de profielen van het kozijn zelf niet meer. Want het kozijn zelf moet 85mm breed blijven. En dat mag niet verschalen de 'glasmaat' mag eigenlijk als enige veranderen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen in autocad

Dus iets waar ik alleen later de hoogte en breedte maten in hoeft te vullen en dat autocad hem daar dan precies op aanpast. Maar wel dat het profielen even groot blijft.

Hoop dat het duidelijk is,

Alvast bedankt!

Joost

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Joost » vr 17 feb 2012, 12:02

Hallo,

Ik begrijp uit jouw vraag dat je al met dynamische blocks werkt in AutoCAD. Dit omdat je de maat van het kozijn al aan kunt passen...

Zorg ervoor dat de stretch, die je onder de parameter hangt, binnen de block editor, de juiste selectie heeft. Gebruik een groen window (crossing-window) en neem de gehele stijl van het kozijn mee, zodat de maat 85 mm blijft.

Succes!
Groet Joost

Tsw
Berichten: 7

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Tsw » vr 17 feb 2012, 13:35

Joost bedankt voor je reactie.

Maar wat jij wilt kan ik alleen met een kozijn met 1 raam.

Maar ik heb bijvoorbeeld:

https://www.imagedump.nl/img268/8365/12kozijn3.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo'n kozijn heb ik dan bijvoorbeeld.

En dan wil ik dat ik hem op maar kan houden. Maar dat de vakken wel in 3-en blijft verdeelt?

Snapje? Dat elk vak even groot blijft. Met 1 vak lukt mij dat wel. Maar met 3 vakken niet, want dan vervormd er 1 bij mij.

of zou je het nog iets specificer kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Storm » di 21 feb 2012, 09:27

Je zult dan denk ik iets met constraints moeten gaan doen. Hoe dat precies werkt weet ik niet (nog nooit mee gewerkt).

Heb helaas ook niet de tijd om daar nu even snel wat voor uit te zoeken.

Joost

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Joost » vr 24 feb 2012, 16:21

Hallo,

Wellicht heb je iets aan het eenvoudige voorbeeldje in de bijlage.
Open even de block editor van dit blockje, en bekijk de drie actions aan parameter 1 eens. Kijk ook naar de eigenschappen in de toolpalette properties.

Ik hoop dat het daarmee lukt.

Groet Joost

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Storm » zo 26 feb 2012, 02:18

Ja, met 3 lijntjes is dat nog wel te doen. Maar dat wordt nog een hels karwij om dat met wat meer vierkantjes te doen zoals in het voorbeeld.

Maar ik heb mer er een anderhalf uur overheen gebogen, maar het is zware materie :roll: .
Kom er helaas achter dat je met actions de boel achteraf niet even kunt verplaatsen, dus de raampjes staan er onder ipv er in.

Zie hier het resultaat;
Denk niet dat het veel simpeler kan dan op deze manier. Met constraints kwam ik helaas niet ver, zitten toch wat beperkingen aan.

Joost

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Joost » zo 26 feb 2012, 13:20

Hallo Tsw en Storm,

Ik ben er nog even voor gaan zitten, en heb de kennis van dynamische blocks de vrije loop gelaten.

In de bijlage het resultaat.

Ik hoop dat daarmee de vraag van Tsw enigzins beantwoord is, maar het gaat er natuurlijk ook om hoe je hier in de toekomst mee omgaat.

Hier ook nog even een video met wat uitleg:
Tsw, kun je aangeven of:

de oplossingen een beetje in de goede richting zijn?
of je hiermee in de toekomst ook mee verder kunt?

Ik neem aan dat het niet om dit ene kozijntje gaat, maar om meerdere?

Ik hoor het graag.

Groet Joost

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Storm » ma 27 feb 2012, 14:52

Toppie Joost! Uitleg van kaliber!

Tsw
Berichten: 7

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Tsw » vr 02 mar 2012, 08:44

Bedankt voor de reactie´s

Ik had even geen tijd om hier op te kijken. Maar zou het vandaag wel even gaan bestuderen dan horen jullie nog meer van mij.

Alvast bedankt voor de hulp en laat wel horen wat ik er mee kan..

Tsw
Berichten: 7

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Tsw » vr 02 mar 2012, 08:57

Heey Joost,

Ik ben met de block bezig.

Daar kan ik zeker veel meer mee, bedankt!

Maar zou je een filmpje kunnen sturen hoe je dat precies hebt gemaakt?

En nu heb je rechts van de block een pijl waarmee je hem kunt 'uitschuiven'. Maar zou je dat ook een de verticale richting kunnen maken.. Maar dan zou het raam alwel in het kozijn moeten. Anders gaat dat niet lukken lijkt mij ofwel? Want nu heb je de ramen er onder staan.

Ook zou ik het makkelijkste vinden als je het maakt dat de verticale hoogte 1000mm en breedte 3000 mm. (ongeveer) Nu heb jij het in meters getekend en dat is voor mij niet echt handig. Niet zo naukeurig en achter de komma werkt niet fijn..

Alvast bedankt, hoop dat je wat voor mij kunt doen!

Joost

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Joost » vr 02 mar 2012, 20:07

Tsw schreef:Heey Joost,

Ik ben met de block bezig.

Daar kan ik zeker veel meer mee, bedankt!

Maar zou je een filmpje kunnen sturen hoe je dat precies hebt gemaakt?

Het filmpje staat toch gewoon op youtube?

En nu heb je rechts van de block een pijl waarmee je hem kunt 'uitschuiven'. Maar zou je dat ook een de verticale richting kunnen maken.. Maar dan zou het raam alwel in het kozijn moeten. Anders gaat dat niet lukken lijkt mij ofwel? Want nu heb je de ramen er onder staan.

In mij tekening staan de draaiende delen toch gewoon in het kozijn?

Ook zou ik het makkelijkste vinden als je het maakt dat de verticale hoogte 1000mm en breedte 3000 mm. (ongeveer) Nu heb jij het in meters getekend en dat is voor mij niet echt handig. Niet zo naukeurig en achter de komma werkt niet fijn..

Ik wil je stimuleren om dit zelf te doen, dan leer je er namelijk ook iets van. Als je het filmpje goed bekijkt, zou je zelf de conclusie moeten trekken dat wat ik in de horizontale parameter verwerkt heb, jij in de verticale parameter zou moeten kunnen verwerken. Mochten er anderen zijn die dit graag voor je uitwerken, dan zie ik het graag. Maar waar het mij om gaat is dat je het zelf leert. Succes!

Alvast bedankt, hoop dat je wat voor mij kunt doen!
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Mochten er nu nog veel onoverkomenlijke problemen voorkomen, dan moet ik je doorverwijzen naar andere delen van cadaccent.nl

Groet, en een prettig weekend, Joost

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Kozijnen tekenen

Berichtdoor Storm » za 03 mar 2012, 22:11

joost schreef:
Tsw schreef:Heey Joost,

Ik ben met de block bezig.

Daar kan ik zeker veel meer mee, bedankt!

Maar zou je een filmpje kunnen sturen hoe je dat precies hebt gemaakt?

Het filmpje staat toch gewoon op youtube?

En nu heb je rechts van de block een pijl waarmee je hem kunt 'uitschuiven'. Maar zou je dat ook een de verticale richting kunnen maken.. Maar dan zou het raam alwel in het kozijn moeten. Anders gaat dat niet lukken lijkt mij ofwel? Want nu heb je de ramen er onder staan.

In mij tekening staan de draaiende delen toch gewoon in het kozijn?

Ook zou ik het makkelijkste vinden als je het maakt dat de verticale hoogte 1000mm en breedte 3000 mm. (ongeveer) Nu heb jij het in meters getekend en dat is voor mij niet echt handig. Niet zo naukeurig en achter de komma werkt niet fijn..

Ik wil je stimuleren om dit zelf te doen, dan leer je er namelijk ook iets van. Als je het filmpje goed bekijkt, zou je zelf de conclusie moeten trekken dat wat ik in de horizontale parameter verwerkt heb, jij in de verticale parameter zou moeten kunnen verwerken. Mochten er anderen zijn die dit graag voor je uitwerken, dan zie ik het graag. Maar waar het mij om gaat is dat je het zelf leert. Succes!

Alvast bedankt, hoop dat je wat voor mij kunt doen!
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Mochten er nu nog veel onoverkomenlijke problemen voorkomen, dan moet ik je doorverwijzen naar andere delen van cadaccent.nl

Groet, en een prettig weekend, Joost
Een cursusprogramma :P ?

Maar inderdaad. Niet ten nadele van iemand, maar het forum (maar dat is op elk forum) dient ter ondersteuning. Vind het er hier al zeer uitgebreid aan toe gaan.

Hoe dan ook zien wij graag tot hoever je komt en kunnen we vanaf dat punt altijd weer assistentie bieden.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection