(Nog) onbekent met AutoCAD

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Miss-JaMe
Berichten: 1

(Nog) onbekent met AutoCAD

Berichtdoor Miss-JaMe » wo 23 apr 2014, 13:59

Hoi,

Mijn baas wil dat ik een cursus AutoCAD ga doen.
Nu heb ik nog nooit met AutoCAD te maken gehad wel werk ik met programma's als InDesign, Photoshop en Illustrator, maar ik heb niet echt een idee wat AutoCAD is, wat je ermee kan en of het vergelijkbaar is met de programma's waar ik nu mee werk. Voor mijn idee is het heel technisch en moet je dingen berekenen enzo. Zou iemand mij beknopt wat meer over kunnen vertellen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: (Nog) onbekent met AutoCAD

Berichtdoor Storm » do 24 apr 2014, 11:29

Tja, als 'insider' is het makelijk praten. Er komen bij ons echter geregeld Stagiaires voorbij die nog nooit met AutoCAD hebben gewerkt en na een paar weken al zonder hulp prima kunnen tekenen.

Truukjes en handigheden leer je met de tijd, en met mijn ruime 6 jaar 'dagelijks' AutoCAD leer ik elke dag nog bij.

Berekeningen doen? In principe hoeft dat niet, niet meer dan anders.
Berekeningen slaan in de meeste gevallen alleen op hoogtes doorrekenen (hoogteverschil of riool afschot e.d.), maar dat is normaal is niet specifiek voor AutoCAD.

Is het makkelijk te leren? Als je een cursus volgt zul je vast wel een goede basis krijgen, maar met 1 dagje 'school' ben je geen professor in AutoCAD.

Ik werk ook met Photoshop e.d., maar ik denk niet dat dit enige relatie heeft tot AutoCAD. In de Adobe programma's werk je veelal met sneltoetsen of buttons, in AutoCAD gaat dit met commando's. Je kunt echter ook icoontjes aanklikken of door contextmenu's van de rechtermuisknop bladeren voor acties.
En layers heb je ook in AutoCAD, die kun je ook aan en uit zetten en laag specifiek acties uitvoeren. Maar zeker geen 1:1 vergelijking

Ik zeg, gewoon aan de slag gaan en veel vragen. Wat jij in 1 dag (of hoelang een cursus duurt) leert is nooit genoeg voor de rest van de AutoCAD-carrière. Alles kan sneller.

Van het tekenen van losse lijntjes naar een polylijn (1 geheel) naar kopieren met de hand tot het gebruik van measure om dergelijke handelingen in 1x te doen. En dan heb je nog Lisproutines die met 1 druk op de knop een hele rits handelingen in 1x doen.

Denk je eerst een week nodig te hebben met je beperkte kennis, komt iemand anders langs en die verteld je een paar dingen en je bent met een uur klaar, zoveel verschil kan er in een werkwijze zitten.

Joost

Re: (Nog) onbekent met AutoCAD

Berichtdoor Joost » do 24 apr 2014, 11:40

Hallo,

Heel technisch is het in beginsel niet. De basiscursus is vrij toegankelijk. Veel berekeningen zijn niet nodig, des te meer tekenwerk. Als u reeds goed overweg kunt met Illustrator en photoshop, dan lijkt mij een basiscursus AutoCAD geen enkel probleem. Op deze site is ook te lezen dat enige kennis van Windows en het bedienen van een computer al voldoende zijn. Verder staat hier ook het programma van de cursus.

Wellicht is het downloaden en installeren van de trail versie van AutoCAD 2015 een goede stap voor een eerste indruk:

Trail aanvragen

Een voorbeeldtekening van wat we in de basiscursus bereiken vindt u hier.

Bovenstaand voorbeeld is een eenvoudige plattegrond van een woning, welke gebruikt wordt tijdens de training. Verder vindt u hier ook een voorbeeld van twee printbladen. Deze staan geheel links onderin beeld.

Ik ben benieuwd naar wat u met AutoCAD gaat doen en of dit uw vragen beantwoord.

Groet Joost

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection