tekening bijsnijden

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

hhenk
Berichten: 7

tekening bijsnijden

Berichtdoor hhenk » za 14 jun 2014, 11:39

Dag allen,

Van een bestaande DWG tekening van een gebouw heb ik een (klein) rechthoekig deel van 1 ruimte nodig, die wil ik separaat van de originele tekening bewerken ed. Is daar een commando voor zonder veel tijd met trimmen oid bezig te moeten zijn? Is er zoiets handigs als een bijsnijd commando?

groet, hhenk

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: tekening bijsnijden

Berichtdoor Storm » vr 20 jun 2014, 16:58

Je kunt een XCLIP toepassen, hiermee kun je van een XREF of een BLOCK een deel verwijderen of zichtbaar maken.

Zet een polyline om het gebied dat je wilt zien (en alles wat je niet wilt zien buiten de lijn). Vervolgens XCLIP en selecteer de XREF/BLOCK, kies NEW BOUNDARY (nu eventueel INVERT CLIP als de selectie omgekeerd is bij het eindresultaat) en kies nu SELECT POLYLINE, om vervolgens de zojuist gemaakte polyline aan te klikken.

Ik verwacht dat dat de oplossing bied. Een 'goedkope' oplossing is om gewoon een wit vlak over het geen wat je niet wilt hebben te hatchen, maar dat verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs

ilhancagdas
Berichten: 4

Re: tekening bijsnijden

Berichtdoor ilhancagdas » wo 06 jun 2018, 16:52

Storm schreef: vr 20 jun 2014, 16:58 Je kunt een XCLIP toepassen, hiermee kun je van een XREF of een BLOCK een deel verwijderen of zichtbaar maken.

Zet een polyline om het gebied dat je wilt zien (en alles wat je niet wilt zien buiten de lijn). Vervolgens XCLIP en selecteer de XREF/BLOCK, kies NEW BOUNDARY (nu eventueel INVERT CLIP als de selectie omgekeerd is bij het eindresultaat) en kies nu SELECT POLYLINE, om vervolgens de zojuist gemaakte polyline aan te klikken.

Ik verwacht dat dat de oplossing bied. Een 'goedkope' oplossing is om gewoon een wit vlak over het geen wat je niet wilt hebben te hatchen, maar dat verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag dat goed aansluit hierop. Ik wil een deel uit een GBKN/BGT kopieeren en de kopie verder bewerken. Dus niet block of xref zelf. Deze moet juist origineel blijven.
Alle objecten moeten dus "hard erin gekopieerd" worden. Met "ncopy"kun je wel e.e.a. kopieeren maar dan moet je alles 1 voor 1 selecteren en ook worden de objecten hier geheel kopieerd. Dus ook als een polyline deels buiten de grens valt, wordt ie alsnog geheel gekopieerd.
Bind of insert is ook niet geschikt hiervoor.
Bij de oplossing hierboven: als je de polyline weghaalt dan komt alles weer tevoorschijn. En je kunt hetgeen wat je ziet niet bewerken omdat het block/xref is.

Wat ik wel heb toegepast bij een vorige bedrijf is een app genaamd "infracad". daar kon het wel heel eenvoudig. Gebied selecteren met polyline en op oke klikken. En je hebt een kopie. De xref kun je dan weer deattachen omdat deze niet meer nodig is.
Wellicht zijn er lisproutines te vinden maar ik ben ze niet tegengekomen.

Ik ben benieuwd,
gr.
ICA

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: tekening bijsnijden

Berichtdoor Storm » wo 06 jun 2018, 17:04

Ik kan mij niet voorstellen dat dit een functie is van INFRACAD (van cadaccent) is, want die heb ik nog niet gevonden :).

En er zullen zeker lisp of anderzins tools voor zijn, maar even geen tijd dat uit te zoeken.

Voor lijnen die buiten een vak vallen is overigens het commando EXTRIM wel handig, die breekt lijnen af op een aangegeven object (bijvoorbeeld een polyline kader).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection