Dynamic block nulpunt

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Jelle..
Berichten: 4

Dynamic block nulpunt

Berichtdoor Jelle.. » vr 08 mei 2015, 11:21

Goedemorgen mensen,

Ik zoek een manier om het midden van een dynamic block op het nulpunt te houden.
De buitenmaten van het block kunnen variëren hierdoor verschuift het theoretisch nulpunt.
Maar het werkelijk nulpunt blijft natuurlijk op de oude positie.

Ik heb het idee dat de oplossing erg simpel is, maar ik kom er even niet uit.

Kan iemand mij helpen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamic block nulpunt

Berichtdoor Storm » vr 08 mei 2015, 16:55

Ik zit nu even niet achter de pc. Maar ik denk dat je de hoofd stretch actie halverwege moet nemen en een extra stretch actie (die aan de eerste gekoppeld is) op de andere helft.

Mits je er zelf uit komt ga ik vanavond even voor je kijken.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamic block nulpunt

Berichtdoor Storm » vr 08 mei 2015, 23:18

Hallo Jelle,

Ik denk dat dit is wat je hebben moet, ik heb het als bijlage toegevoegd.
Naast het basepoint dat je bepaald als je het block maakt kun je er ook 1 toevoegen vanuit de palette.

Vanuit 'parameters' kun je ook een basepoint toevoegen, zet deze op de plaats waar je deze wil hebben.
Nadat je de 'Linear' goed hebt ingesteld op het object (zonder het toegevoegde basepoint daarbij te selecteren) ga je naar het tabblad 'Actions' en voeg je 2x per linear parameter de 'MOVE' action toe. 1x voor het naar links uitrekken en 1x voor naar rechts. Dit doe je dan ook voor naar boven en beneden.
Kies voor het object dat je wilt verplaatsen dan het basepoint parameter.

Bij je parameter staan dan als het goed is 4 actions, 2x stretch en 2x move. Klik het icoon van die 2 moves acties aan (1 voor 1) en verander vervolgens in de properties (MO commando) de 'Distance multiplier' naar 0.5.

Sla het block op en probeer het. Als je nu vanuit de grippunten de lijnen uitrekt verplaatst het basepoint maar voor de helft mee, en blijft in theorie dus altijd in het midden staan.

Hopelijk is dat wat je zoekt?
Bijlagen
vierkant.zip
(37.42 KiB) 283 keer gedownload

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Autodesk AEC Collection