Layers

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Marco1986
Berichten: 2

Layers

Berichtdoor Marco1986 » ma 11 mei 2015, 21:57

Hallo, ik stel mij gelijk even voor:
Ik ben Marco en ben werkzaam bij een installatiebedrijf, ben mezelf aan het leren met AutoCAD 2015 te werken.
Nu ben ik aan een tekening aan de slag gegaan, en valt mij op dat er meerdere lagen ineens zijn bijgekomen,
dat wil zeggen: meer dan ik zelf in de tekening gebruik. Deze hebben namen zoals: 00KAD025.
Ik kan deze lagen ook niet verwijderen... heft iemand een suggestie om dit weg te krijgen??

Groetjes Marco

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Layers

Berichtdoor Storm » di 12 mei 2015, 07:46

Hallo Marco,

Waarschijnlijk komen die lagen vanuit een block of een xref (ondergrond) die je gebruikt. Lagen kun je verder niet verwijderen als er objecten in die laag getekend zijn.

Om de laag op te sporen zou je alles wat je wel kent in de layermanager uit kunnen zetten (gloeilamp icoon) en op zoek gaan naar de lagen die dan nog zichtbaar zijn. Als deze in een XREF zitten dan staat dit meestal wel voor de laagnaam, zit het in een block dan merk je dat wel als je de objecten probeert te selecteren, je kan dan in de properties zien (MO commando) of het een block object is.

In beide gevallen behoort het dus tot het block of de xref.

Mocht het toch allemaal onverklaarbaar zijn dan kun je als 'laatste optie' nog het commando LAYDEL doen, gevolgd door een N van Name. Je krijgt dan een lijst met laagnamen die in de tekening staan. Je kunt hier dan de lagen kiezen die je weg wilt hebben.
Objecten die op die laag getekend zijn worden dan echter ook verwijderd. Dus als je later wat mist in je tekening kan het zijn dat je die daarmee verwijderd hebt.

Marco1986
Berichten: 2

Re: Layers

Berichtdoor Marco1986 » do 14 mei 2015, 10:04

Hallo Storm,

Dank je voor je reactie!! Ik heb gewoon LAYDEL gebruikt en deze lagen verwijderd.
Zo kon ik natuurlijk zien wat er van mijn tekening verdween, en gelukkig verdween er niks!
Kan je mij vertellen hoe deze lagen dan onstaan en of ik dit in het vervolg kan voorkomen?
Of is dit niet te voorkomen?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Layers

Berichtdoor Storm » zo 17 mei 2015, 19:17

Zoals ik al aangaf kunnen het lijnen zijn die in een block zitten of een Xref, al zal in dat laatste geval LAYDEL misschien niet eens werken.

Er gebeuren wel vaker rare dingen in autocad. Als je al het zichtbare in AutoCAD heb verwijderd (en niet met control+a) en na het purgen van de tekening nog steeds de bewuste lagen tegenkomt (en het icoon geeft aan dat er objecten in staan) dan moet er wel iets fout in de tekening zitten.

Hoe dat er dan in komt is mij ook een raadsel, meestal gebeurd dit door (hulp)programma's van derden die andere mensen hebben draaien of omdat de tekening vanuit een ander pakket komt (bijv. microstation) en is omgezet naar een DWG.

Maar om het zeker te weten zou ik de tekening moeten zien, het meest voor de hand liggende is gewoon een lijn (of wellicht een enkele pixel die je niet eens opvalt) binnen een block. En hoe dat er in komt, dat kan vele redenen hebben. Iemand die er in heeft zitten prutsen of hergebruik van een ander block en het heeft aangepast, te veel om op te noemen :).

Maar als het nu met LAYDEL is gelukt en je mist verder niks dan zeg ik; 'vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan' ;).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection