Underline bij multileader

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

gerbertbor
Berichten: 8

Underline bij multileader

Berichtdoor gerbertbor » wo 11 nov 2015, 17:00

Dag forumleden,

Wij tekenen in autocad 2009 en nu loop ik bij het tekenen van een multileader tegen het volgende probleem aan:
wanneer ik de multileader tekst een background mask geef (op yes zetten in de properties) dan verdwijnt de underline.
Heeft iemand de technische oplossing hoe dit te voorkomen is? (bijvoorbeeld tekst op meer afstand zetten van de underline)
Vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor Storm » do 12 nov 2015, 11:59

Hallo,

Hoe is de tekst geplaatst? Het ligt aan de stijl van de leader hoe deze wordt weergegeven.
Je zou eventueel gebruik kunnen maken van een normale leader (leader commando) en daar een multitext op zetten. Vervolgens als je de tekst bewerkt rechts op het pijltje klikken voor extra opties en dan een background mask kiezen.

Ik weet echter niet of dit allemaal mogelijk is binnen AutoCAD 2009, en kan dat ook niet testen helaas.

gerbertbor
Berichten: 8

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor gerbertbor » do 12 nov 2015, 14:06

Dank voor je reactie! Ik heb gewoon het commando MLD gebruikt.
Dan is de tekst en het pijltje gekoppeld en dat werkt het fijnste.

gerbertbor
Berichten: 8

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor gerbertbor » do 12 nov 2015, 15:41

Even als aanvulling ;)
Volgens mij zijn de meeste functies van Acad 2009 gelijk met Acad 2015.
De dingen die je omschrijft zijn zeker mogelijk.
Het probleem is echter dat ik geen extra acties wil doen, zoals het loskoppelen van leader en tekst (dat moet niet nodig zijn).
Nu kan ik met commando MLD een multileader maken. Vervolgens kan ik bij de properties onder 'tekst' de backgroundmask op 'yes' zetten.
De lijn onder de tekst verdwijnt daarmee helaas, het lijkt wel alsof de background mask dan over de underline komt te staan..

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor Storm » vr 13 nov 2015, 11:37

"Het 'lijkt' daarmee alsof de lijn achter de mask komt te staan"
Dat gebeurt wellicht op het digitale papier, maar gebeurd dit ook daadwerkelijk als er een print van wordt gemaakt?

Ik begrijp nog niet helemaal waar die underline vandaan komt. Is dat van de leader zelf of is dat een tekststyle? (zoals BOLD / Italic / Underline). Ik werk nooit met mleaders, maar krijg daar in de MLEADERSTYLE ook geen optie voor om onder de tekst ook een streep te zetten.

Als ik de tekst gewoon een underline meegeef (Het U knopje in de 'Text Formatting' balk als je de tekst bewerkt) kan ik daarna gewoon een background toevoegen en de underline van de tekst blijft dan gewoon intact.

Ik mis het nut van een mleader ook een beetje, ik zie er alleen maar nadelen aan t.o.v. een normale leader :P.

gerbertbor
Berichten: 8

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor gerbertbor » do 19 nov 2015, 09:59

Als ik een afdruk maak dan komt de mask er inderdaad voor te staan.
Sterker nog, volgens mij stopt de aanpijling (ik haal het begrip aanpijling en underline door elkaar) als ik een mask toevoeg vóór het tekstvak.

De aanpijling onder de tekst komt bij de MLeader uit de opmaak (properties).
>> Probeer maar eens: commando "mld" en dan bij "properties>text>left attachtment" de optie "underline all text" aanzetten.

Als je deze optie eemaal kent, ben ik benieuwd wat de voordelen van een 'normale' leader zijn.
Ik vind het persoonlijk een nadeel bij verplaatsen/kopieren dat de tekst en aanpijling bij een leader niet aan elkaar gekoppeld zijn.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor Storm » ma 23 nov 2015, 10:27

Het voordeel is in ieder geval dat een tekstmask geen probleem geeft :twisted: .

Ik ervaar echter geen problemen met de textmask en alle lijnen worden afgedrukt. Bij een normale leader kun je nog een draworder bepalen, dat lijkt bij de mld niet mogelijk.

Kun je wellicht een bijlage toevoegen (dwg (evt. in zipfile)) aan je bericht met een bewuste mleader. Dan heb ik in ieder geval de zelfde stijl. Ik kan het nu in ieder geval niet reproduceren.

gerbertbor
Berichten: 8

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor gerbertbor » do 26 nov 2015, 12:12

Ik was een tijdje weg, maar nu ben ik er weer ;)
Waar kan ik een bestand uploaden?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Underline bij multileader

Berichtdoor Storm » vr 27 nov 2015, 15:05

Als je een bericht plaatst kun je onder het tekstveld, naast het blauwe tekstje 'Opties' klikken op Bijlage toevoegen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection