Dynamische blokken

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Rogier
Berichten: 3

Dynamische blokken

Berichtdoor Rogier » di 17 nov 2015, 10:55

Hallo,
Ik wil graag een dynamisch block maken met een rotatie-parameter. Op zich niet moeilijk, maar ik wil nu iets wat niet standard is in AutoCAD.
Standaard is een positieve rotatie tegen de klok in, (ook standard in de wiskunde). Ik wil het nu andersom. Ik wil dat de (positieve) waarde die ik als gebruiker aan het block toe ken, een rotatie met de klok mee is.
Een oplossing zou kunnen zijn, het block te spiegelen. Maar dat wil ik niet. Het moet voor de gebruikers zo simple mogelijk zijn.
Iemand een idee?

Vr. Gr.
Rogier

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamische blokken

Berichtdoor Storm » di 17 nov 2015, 11:18

Een - (min) waarde in de rotatie aangeven?

Een rotatie van 90 graden opgeven is 90 graden tegen de klok in. Een -90 graden is 90 graden met de klok mee.

Je kunt bij de UNITS ook aangeven dat je de rotatie 'clockwise', dus met de klok mee, wilt hebben. Dan doet die precies wat je wil.
De variabele ANGDIR op 1 zetten heeft hetzelfde effect (kun je bijvoorbeeld aanpassen met een lisp).

Het zijn wel tekening afhankelijke instellingen wat ik zo snel kan zien. Als ik een nieuwe tekening open staat de ANGDIR weer standaard op 0 (dus tegen de klok in). Wellicht moet je dit aanpassen in de template van de gebruiker.

Let wel dat als iemand veel met hoeken werkt dit dus ook allemaal andersom werkt. Dit kan ook fout gaan met lisproutines die daar gebruik van maken.

Dus het is - (min) graden gebruiken of de ANGDIR aanpassen.

Rogier
Berichten: 3

Re: Dynamische blokken

Berichtdoor Rogier » di 17 nov 2015, 12:23

Dank voor je reactive.
ANGDIR is dat inderdaad te 'gevaarlijk' om te gebruiken.
en -(min)teken is inderdaad een oplossing.

Is het ook mogelijk om formules in dynamische blokken te gebruiken?
De gebruiker geeft bijvoorbeeld: 45 (gragen) op. Dit gaat vervolgens door de formule (waarde * -1) en het element wordt -45 graden geroteerd.

Groet,
Rogier

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Dynamische blokken

Berichtdoor Storm » di 17 nov 2015, 12:47

Ik denk dat dat niet mogelijk is met een rekensom.
Je kan wel wat met FIELDS spelen, maar dat is dan meer als een vorm van uitlezen ipv invoer.
Middels een ATTRIBUTE TEXT kun je een field invoeren en daarmee de waarde van bepaalde dingen uitlezen, maar je kunt dan (voor zover ik weet) weer niet zeggen 'Als de waarde van -deze text- 45 is dan moet de rotatiewaarde vervolgens 45 - 2x45 zijn.

Ik zie in ieder geval geen mogelijkheid om een berekening te hangen aan de ROTATION parameter evenals een manier om een field te koppelen aan de rotatie.

Op deze wijze zou je echter wel een hulptekst (in een niet te printen laag bijv.) kunnen zetten die aangeeft in welke hoek het object staat.

Mochten het vaste hoeken zijn kun je die op de ROTATION parameter instellen middels een LIST (ANG TYPE in properties van parameter), of vaste stappen middels INCREMENT van dat zelfde ANG TYPE.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Autodesk AEC Collection