blok met text

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

GVL_boringen
Berichten: 1

blok met text

Berichtdoor GVL_boringen » di 19 jan 2016, 13:29

Ik wil een blok creëren met daarin een lijn en een tekst (met justify bottom center). De tekst wil ik 'Match orientation to Layout' zetten.
De lijn is verticaal en hierboven staat de tekst met het insertiepunt aan de bovenkant van de lijn.
Het blok maken lukt me maar zodra ik mijn UCS in de viewport verander staat de lijn niet meer in het insertiepunt van de tekst.
Ik heb de tekst op 'Match orientation to Layout' staan en daar diverse schalen aan gekoppeld.

Is dit wel mogelijk wat ik wil?

Alvast bedankt voor de hulp.
Groet,
Edwin

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: blok met text

Berichtdoor Anton » vr 29 jan 2016, 09:45

Misschien kun je het in een tekening of schets laten zien zoals je het wilt hebben?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: blok met text

Berichtdoor Storm » di 02 feb 2016, 10:00

Ik heb het nagemaakt, en kom inderdaad tot de conclusie dat het 'basepoint' niet helemaal goed gehanteerd wordt.

Ik krijg het echter niet voor elkaar om het wel goed te krijgen. Het 'nadeel' van text is dat het basepoint daarvan wat onder de tekst zweeft als je een bottom-center uitlijning hebt.
Als je gebruik maakt van een Mtext staat het basepoint van de tekst wel recht onder de tekst, maar dat ziet er niet echt mooi uit gezien de lijn door de tekst loopt als je de ucs verder dan 90 graden draait.

Je zou in dat geval eventueel een wipeout of een wit vlak (hatch) achter de tekst kunnen zetten (of een textmask) en dan zou het er denk ik beter uit moeten zien. Ik zou dan echter wel kiezen voor een middel-center basepoint van de tekst en daar de lijn ook op snappen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection