Blok probleem (stukhoofd)

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Jan Heesch
Berichten: 76

Blok probleem (stukhoofd)

Berichtdoor Jan Heesch » ma 24 apr 2017, 09:05

Beste gebruikers,
Het is alweer geruime tijd geleden dat ik van dit forum gebruik heb gemaakt.
Nu heb ik echter een probleem waar ik zelf niet uit kom.
Wij werken al jaren met een vast stukhoofd.
Nu moet er iets in dat stukhoofd wijzigen (naamgeving).
Ik heb daarvoor een kopie gemaakt van het originele stukhoofd en die kopie aangepast.
Het vreemde feit doet zich nu voor dat, hoewel de stukhoofden even groot zijn en dezelfde insertion scale units hebben, de nieuwe versie 1000x zo groot in een tekening wordt ingelezen als het origineel. Dit geld zowel voor model als layout.
Als ik het originele stukhoofd als tekening open en het nieuwe daarin insert is het echter gewoon even groot. Andersom idem.
Waar kan nu het verschil in zitten?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Blok probleem (stukhoofd)

Berichtdoor Storm » ma 24 apr 2017, 13:52

Dat lijkt me dan een 'probleem' in de tekening waar je het block wilt invoeren.

Ik ga er gemakshalve even van uit dat je een bedrijfs/privé autocad template (.dwt bestand of standaard dwg bestand) gebruikt waar het oude 'stukhoofd' al in staat.

Kan het zijn dat dit block al 1000x is verkleind ? (een schaal van 0.001 heeft?)

Probeer het nieuwe en oude 'stukhoofd' anders eens in een tekening te voegen waar deze nog niet in voorkomen. Bijvoorbeeld door een standaard autocad template te pakken bij het aanmaken van een nieuwe tekening.
Als daar de blockjes goed worden ingevoerd dan zit er mogelijk een foutje in de tekening waar het fout gaat.

Ik ben niet zo thuis in de units-handel. Maar kijk je tekeningen en blocken eens na met de commando's 'UNITS' en 'INSUNITS' (https://knowledge.autodesk.com/support/ ... 8-htm.html).

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: Blok probleem (stukhoofd)

Berichtdoor Jan Heesch » di 25 apr 2017, 09:36

Storm,
Hartelijk dank voor jouw reactie.
Het probleem bleek hem te zitten in de INSUNITS.

Onze tekeningen zijn gedefinieerd in Meter units, terwijl de dwt is gedefinieerd als unitless (dit i.v.m. gebruik door verschillende afdelingen).
Op de een of andere manier reageren beide blokken verschillend op de nieuwe (unitless) tekening, maar in een bestaande (meters) tekening komen ze wel allebei goed in beeld.
Nu nog even uitvinden waar het verschil zit (beide blokken zijn unitless gedefinieerd).

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: Blok probleem (stukhoofd)

Berichtdoor Jan Heesch » di 25 apr 2017, 09:44

Oops, te vroeg gejuicht.

In een bestaande tekening inlezen gaat goed.
In een nieuwe tekening inlezen blijft fout gaan, ook na het omzetten van de INSUNITS naar meters ......

Moet toch nog even verder zoeken.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Blok probleem (stukhoofd)

Berichtdoor Storm » di 25 apr 2017, 10:20

Als het in een bestaande tekening goed gaat maar in een nieuwe niet dan zou je de template kunnen aanpassen (of het block).

De INSUNITS is een systeemvariabele en per tekening/dwg bestand bepaald. Het is simpeler 'vanaf nu' het goed te doen dat te blijven werken op de oude variant.

Dus of de INSUNITS instelling van de 'bestaande' tekeningen (waar het wel goed gaat) overnemen in de nieuwe tekening (template) of het block aanpassen zodat het in de nieuwe tekeningen wel goed gaat (maar dan gaat het bij de oude dus mis als het goed is).

Controlleer dan achteraf wel of het met andere blockjes nog wel goed gaat. Dat het 'stukhoofd' dan bijvoorbeeld wel goed ingevoerd wordt, maar de rest van de bibliotheek vervolgens 1000x te groot of te klein is schiet ook niet op :).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection