Een nieuwe lijn type aanmaken in linetype manager file

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

HSchmitz
Berichten: 18

Een nieuwe lijn type aanmaken in linetype manager file

Berichtdoor HSchmitz » di 04 jul 2017, 14:38

Is het mogelijk om in autocad LT 2014 een nieuwe lijn type te definiëren en er een specifieke naam er aan te geven.
De rede waarom ik dit vraag is dat in het verleden bij ons werd getekend met linetype manager file acadlt.lin en nu wordt er getekend met file acadltiso.lin. In deze twee files zitten verschillende lijnen met de zelfde lijn naam. Hierdoor veranderen de lijnen in onze tekeningen regelmatig.
Om dit in de toekomst te voorkomen wilde ik voor ons een eigen linetype manager file opzetten en de lijnen dan een specifieke naam geven.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Een nieuwe lijn type aanmaken in linetype manager file

Berichtdoor Roy_M » wo 05 jul 2017, 09:28

Beste HSchmitz,

Waarschijnlijk wordt er op 2 manieren getekend binnen jullie firma. Middels de systeemvariabele "measurement" kun je instellen of je volgens het 'Imperial' systeem tekent (waarde "0") of volgens het 'Metric' systeem (waarde "1"). Indien je volgens het 'Imperial' systeem tekent zal AutoCAD de file acad.lin gebruiken voor de lijntypes. Indien het 'Metric' systeem is ingesteld zal acadiso.lin gebruikt worden.

Er is wel een mogelijkheid om te forceren dat AutoCAD een ander *.lin bestand gebruikt. Ik denk echter dat het veel eenvoudiger is om gewoon jullie *.lin bestanden te hernoemen naar acad.lin en acadiso.lin. Daarmee worden in beide gevallen dezelfde lijnen geladen. Let er daarbij wel op dat de lijntypes die jullie gemaakt hebben voor beide systemen anders gedefinieerd moeten worden aangezien het ene systeem inches gebruikt en het andere millimeters. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de lijnen er in de verschillende tekeningen anders uit zien.
LET OP: maak wel eerst een backup van de originele acad.lin en acadiso.lin!

Als het om slechts een paar lijntypes gaat, wil ik adviseren om deze gewoon aan de bestaande acad.lin en acadiso.lin bestanden toe te voegen (onderaan in de user defined sectie). Nogmaals, zorg er voor dat je rekening houdt met het verschil in maten (inches en millimeters). Vergelijk maar eens de standaard lijntypes in beide originele bestanden met elkaar.

HSchmitz
Berichten: 18

Re: Een nieuwe lijn type aanmaken in linetype manager file

Berichtdoor HSchmitz » di 11 jul 2017, 10:14

Beste Roy
Ten eerste bedankt voor je reactie.

Zoals ik het nu zie, is de metrische instelling geen systeem instelling maar een user instelling en een drawing instelling. Als het ook een systeem instelling is kun je mij dan vertellen waar die staat, want ik kan deze niet vinden. In de bijlage staan de instellingen die ik kon vinden.

Als het geen systeem instelling is. Is het dan, als ik een lijn aanmaak in acadltiso (metrisch) met een unieke naam de lijn structuur niet veranderd als ik deze importeer in een drawing met de instellingen van acadlt (Inch).

Heleen
Bijlagen
Autocad settings lijnen.pdf
(228.35 KiB) 350 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: Een nieuwe lijn type aanmaken in linetype manager file

Berichtdoor Roy_M » vr 20 okt 2017, 16:26

Beste Heleen,

Sorry voor de late reactie, het bericht was aan onze aandacht ontsnapt tijdens de vakantie periode.

Je kunt in de tekening forceren in welk bestand gezocht wordt naar lijntypes. Door de systeemvariabele MEASUREMENT op 1 te zetten zal AutoCAD acadiso.lin gebruiken als bestand om lijntypes te laden. Als MEASUREMENT op 0 staat wordt acad.lin gebruikt.

Het is dus geen systeemvariabele, maar een variabele die opgeslagen wordt in de tekening en dus ook per tekening ingesteld kan worden.

Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

Lees ook:
Zelf AutoCAD lijntypes maken

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten

Autodesk AEC Collection