Ik wil thuis Autodesk producten gebruiken, hoe doe ik dat?

Problemen met installatie of licenties van onze producten? In dit forum behandelen we de meest gestelde vragen, maar kunt u ook zelf vragen stellen.

Moderators: Bram, Roy_M

Gebruikersavatar
Emre
Berichten: 48

Ik wil thuis Autodesk producten gebruiken, hoe doe ik dat?

Berichtdoor Emre » ma 23 mar 2020, 10:41

Het komt steeds vaker voor dat medewerkers thuis werken, en soms zelfs op een andere computer. In dit artikel leggen we je uit hoe je snel aan de slag kunt. Stand-alone licentie (Subscription) Elke gebruiker met een actief Autodesk abonnement heeft een persoonlijk Autodesk Account. Het Autodesk Account is de centrale omgeving waar Autodesk productlicenties worden bijgehouden. Om Autodesk producten op een ander systeem te installeren voer je de volgende stappen uit.
  1. Download de Autodesk Desktop App.
  2. Log in de Autodesk Desktop App met je persoonlijke Autodesk Account.
  3. Onder het tabblad ‘My products and tools’ zie je alle producten waar je gebruikersrechten voor hebt, bijvoorbeeld AutoCAD 2020. Om het product te installeren accepteer je de voorwaarden en klik je op 'Install'.
    Autodesk_DesktopApp_Myproducts.png
  4. Start het geïnstalleerde Autodesk product.

Houd rekening met het volgende:
Multi-user licentie (Borrow) Bij gebruik van multi-user licenties is het noodzakelijk dat je de server (waar de Autodesk Netwerk Licentie Service draait) kunt benaderen via je computer. Als je buiten het bedrijfsnetwerk werkt, kun je via een VPN-verbinding werken. Als dit niet mogelijk is, dan kun je een Autodesk productlicentie lenen voor een bepaalde periode. Dit werkt als volgt:

Autodesk_Licensing_BorrowLicense.png
  1. Start het Autodesk product.
  2. Ga naar ‘About Autodesk …’.
  3. Selecteer ‘Manage License’ om de licentiegegevens in te zien.
  4. Selecteer ‘Borrow’ om een licentie te lenen.
  5. Kies een datum tot wanneer je de licentie wilt lenen. Na deze datum wordt de licentie automatisch ontkoppeld op je systeem en weer vrijgegeven op de server, zodat een andere collega de licentie kan gebruiken.
  6. Klik op ‘Borrow License’ om de licentie te lenen tot aangegeven datum.

Houd rekening met het volgende:
  • Je collega heeft mogelijk geen licentie meer beschikbaar, omdat alle licenties geleend zijn of in gebruik zijn. Dit betekent dat diegene het product niet kan gebruiken. Moet er opgeschaald worden in het aantal multi-user licenties, neem dan contact op met ons via 085 – 30 30 000.
  • Als je computer ‘crasht’ kun je de licentie niet meer ‘teruggeven’, waardoor deze tot de ingestelde einddatum niet gebruikt kan worden.

Multi-user licentie (Home-Use) Alternatief is dat er gebruik wordt gemaakt van Home Use License. Dit kan de Contract Manager of ICT-afdeling voor je regelen. Meer informatie hierover vind je op Autodesk Knowledge Netwerk - Home Use.

HP Workstation? Heb je op je werk een HP Workstation en kun je vanaf je computer thuis een verbinding maken hier naartoe? Lees dan het artikel Overal gebruik maken van de kracht van mijn HP Z workstation waarin toegelicht wordt hoe je veilig het systeem kunt overnemen.
Lees ook Voorkom ‘onbewust illegaal’ gebruik Autodesk software
Autodesk licentievoorwaarden virtuele werkplekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection