Plattegrond is geen plattegrond

Het forum Visualisatie & 3D is voor de gebruikers van 3DS Max Design, AutoCAD 3D, Showcase, SketchBook Designer en Mudbox. Vragen? Wij hebben antwoorden.

Moderators: Bram, Roy_M

Lotte
Berichten: 1

Plattegrond is geen plattegrond

Berichtdoor Lotte » wo 27 apr 2011, 12:47

Ik zal beginnen bij het begin, zelf werk ik met een AutoCad 2010 studentenversie.
Voor mijn eindwerk ben ik een tenking aan het maken, eerst de plattegrond en daarna was het idee om alle vlakken op te trekken zodat een 3D tot leven komt. :D
Plattegrond is geen plattegrond

Hier heb ik een probleem, de plattegrond heb ik getekend in de 2D Workspace, om het in 3d te plaatsen heb ik die veranderd naar de 3D workspace. Bij de omwisseling tussen beide velden merk ik nu dat alle lijnen een verschillende hoogte hebben gekregen. Ze zitten dus niet op 'hoogtelijn 00'

Nu moet ik er ook bij vermelden dat voor het intekenen van mijn grondplan het nodig was om de coördinaten te veranderen van stuk tot stuk die getekend moest worden. (Het is een site met allemaal inplantingen van verschillende gebouwen die haaks instaan op elkaar.)


Weet er iemand aan wat dit zou kunnen te wijten zijn?

Joost

Re: Plattegrond is geen plattegrond

Berichtdoor Joost » wo 27 apr 2011, 17:01

Hallo,

Eerste probleem is dat niet alle lijnen op een hoogte nul staan.
Dit betekent opnieuw tekenen...

Daarna switchen naar de 3d workspace, waarmee je enkel de schermindeling verandert, niet je model zelf. Je plattegrond blijft dan een plattegrond.

Teken in 3D altijd in solids, over je plattegrond heen, en het 3D model zal tot leven komen...

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Plattegrond is geen plattegrond

Berichtdoor Storm » do 28 apr 2011, 14:55

Het commando 'Flatten' bied uitkomst. Die zet alle elementen in een tekening weer op een Z waarde van 0 (in theorie).

Van daar uit kun je dan weer opnieuw hoogtes gaan toekennen. En dat is de methode van Joost wel aan te raden. Een 2d plattegrond en daaroverheen de 3D elementen.
Dan staan je gebouwen altijd op de goede plek en is de 'begane-grond' overal 0.

Mocht het platstrijken van de plattegrond niet lukken, dan kun je het bestand ook hier uploaden, vast wel een helpende hand te vinden.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection