Blocks uitzetten op 3D-Polyline

Het forum Visualisatie & 3D is voor de gebruikers van 3DS Max Design, AutoCAD 3D, Showcase, SketchBook Designer en Mudbox. Vragen? Wij hebben antwoorden.

Moderators: Bram, Roy_M

GSpekman
Berichten: 3

Blocks uitzetten op 3D-Polyline

Berichtdoor GSpekman » ma 10 okt 2011, 10:02

Beste allen,

Wie kan mij vertellen hoe het werkt met inserten van blocks, die Acad automatisch uitlijnt op een 3D-polyline?

Ik werk met AutoCad 2012 (full)

Het zit namelijk zo:
Ik ben bezig met een geluidsscherm. de inmeetgegevens heb ik via Excel overgezet naar een 3D-polyline.

Vervolgens heb ik blocks aangemaakt voor verschillende stijlen. Deze zet ik via Measure uit op de 3D-lijn. Met een h.o.h.-afstand van 6 meter.

Deze zet hij mooi uit, (X, Y en Z-richting)
Echter is het nu tijd om de panelen te inserten.

Hier heb ik een block voor gemaakt. Nu wil ik ze inserten en moet hij zich aanpassen aan de hoogten van de voetplaten van de stijlen. Dus zou hij zich aan moeten passen aan de reeds ingeladen blocks i.p.v. zich te houden aan de 3D-lijn. Het kan dus voorkomen dat de panelen iets gedraaid staan t.o.v. het horizontale vlak. Kortom: de afstand van bovenzijde voetplaat tot onderzijde paneel staat vast.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

M.vr.gr.
Gijs-Jan Spekman

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Blocks uitzetten op 3D-Polyline

Berichtdoor Storm » ma 10 okt 2011, 15:13

Hallo,

Samenvatting:
Je hebt 'blocks' (Voetplaat?) ge-insert met een h.o.h. van 6 meter en nu wil je de 'panelen' (geluidsscherm?) op deze voetplaat plaatsen?

Als de voetplaten allen een gelijke hoogte hebben, kan je de 3D lijn toch in de Z verhogen en daar met de zelfde h.o.h. de panelen op plaatsen (measuren)?

Als de voetplaten niet de zelfde hoogte hebben kun je wellicht in die excellijst de hoogte doorberekeken en daar een nieuwe 3d-lijn van maken die zo over elke voetplaat gaat en daarmee de juiste hoogte heeft.

Maar ik zal vast te simpel denken :roll: .

Joost

Re: Blocks uitzetten op 3D-Polyline

Berichtdoor Joost » di 11 okt 2011, 08:41

Goede morgen,

Gisteren middag heb ik hier aan de hand van de uitleg het een en ander na proberen te maken, maar heel ver kom ik nog niet.

Zou je eens een voorbeeld dwg kunnen sturen naar:

jho@cadaccent.nl

Het is namelijk niet de eerste keer dat er bij ons (CAD Accent) zo'n vraag voorbij komt en eigenlijk best interessant om eens te bekijken.

Zie het graag, dan wil ik meedenken...Ben net zo benieuwd naar het resultaat...

Het resultaat komt dan ook weer in dit artikel, zodat meer mensen het kunnen lezen.

Groet Joost

ereprijs
Berichten: 1

Re: Blocks uitzetten op 3D-Polyline

Berichtdoor ereprijs » zo 25 dec 2011, 22:18

Dag Gijs-Jan,

Toevallig dat ik op deze site terecht kom, autocad heeft niet meer mijn hoogste prioriteit, dat begrijp je. Ik begrijp dat je nog steeds bij MUC werkzaam bent. De problemen waar jij een oplossing voor wilt hebben, daar heb ik jaren geleden (2008 ver voor het uitzetten van Eindhoven) al een routine voor geschreven bij MUC. Het principe van het uitzetten heb ik ook aan je geachte college Theunis uitgelegd. Hoe komt het toch dat jij, in 2011, het wiel weer opnieuw moet gaan uitvinden?
Als je echt geïnteresseerd bent in een oplossing, gelieve persoonlijk contact op te nemen. We kunnen vast wel een deal maken.
Prettige feestdagen nog en succes met je werk.
Met vriendelijke groet,

Leo Reints

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Blocks uitzetten op 3D-Polyline

Berichtdoor Storm » wo 28 dec 2011, 19:22

Toch eeuwig zonde als interne kennis niet wordt benut :'(.

Gast

Re: Blocks uitzetten op 3D-Polyline

Berichtdoor Gast » ma 09 jan 2012, 09:39

Hallo Gijs-Jan,

In 2009 hebben wij contact gehad met MUC over dit probleem met Civil 3D als basis voor de oplossing. We kwamen toen heel ver, maar op kwamen op detailniveau net iets te kort. Als ik de reactie van Leo nu lees, dan begrijp ik dat er dus wel een oplossing voor gemaakt is. In aansluiting op Storm's reactie misschien een goed idee om deze kennis ergens te borgen in een beschrijving ;) Succes!

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection