3D-model verspringt...

Het forum Visualisatie & 3D is voor de gebruikers van 3DS Max Design, AutoCAD 3D, Showcase, SketchBook Designer en Mudbox. Vragen? Wij hebben antwoorden.

Moderators: Bram, Roy_M

GSpekman
Berichten: 3

3D-model verspringt...

Berichtdoor GSpekman » do 12 apr 2012, 12:11

Hierbij even een vraag over het volgende:
Ik heb een 3D-model gemaakt in Autocad 2012 en deze heb ik m.b.v. viewports een bovenaanzicht en een vooraanzicht gemaakt in de layout, met maatvoering en alles erop en eraan.

Deze viewports staan gelocked op 2d-wireframe.
In de properties heb ik de plotstyle op X-Ray gezet.

Dit is het 17e model in dezelfde opzet, en bij alle modellen gaat het goed, maar bij deze verspringt de boel in het vooraanzicht. De stijlen staan niet meer op de juiste locatie en de panelen zijn versprongen.
Zie de bijlage.

Wie weet waar het probleem in kan zitten?
Visual Styles Acad.jpg
Ik weet niet meer wat ik kan doen om dit op te lossen.

Alvast bedankt,
Gijs-Jan Spekman

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: 3D-model verspringt...

Berichtdoor Storm » do 12 apr 2012, 16:27

Kun je geen layout uit een andere tekening kopiëren (waarbij het wel goed staat) en dan de juiste locatie in beeld brengen/pannen?

Een keertje de PC opnieuw opstarten wil ook nog wel eens wonderen doen. Wellicht dat het geheugen een beetje vol zit en daardoor zijn eigen gangetje gaat (me vaak genoeg voorgekomen dat een simpele herstart van autocad een probleem oploste).

Ik ben niet zo thuis in het plotten van 3D, maar als het kopiëren van een layout niet helpt zou er in de model toch iets fout moeten staan. Wellicht iets met de draworder?

GSpekman
Berichten: 3

Re: 3D-model verspringt...

Berichtdoor GSpekman » vr 13 apr 2012, 08:57

Dank je voor je reactie,
Ik heb vanalles geprobeerd. Frisse herstart van zowel de pc als Autocad had geen effect. Ik heb de inhoud van deze tekening naar een lege dwg gekopieerd, incl de layout-objecten. Ook dit deed hij niet.

Ik heb de stijlen en vlakvullingen uitgezet met PathArray. Het maakt ook niet uit of je de Array explode of dat je deze intact houdt.

Het verspringen van het hele gebeuren, gebeurd ook als ik om het model heendraai. Op het moment dat ik de muisknop loslaat, schiet alles weer op zn plek...

Ik heb hem ook al met verschillende pc's met verschillende versies van Autocad geopend. zowel 2012 als 2013 heeft er moeite mee... Ik zal eens stap voor stap alle xrefs e.d. afgaan. Kijken of ik het bestand nog iets lichter kan krijgen...

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: 3D-model verspringt...

Berichtdoor Storm » vr 13 apr 2012, 09:52

Dat zal ik in deze je toch een antwoord verschuldigd moeten blijven.
Er worden een paar termen genoemd waar ik helemaal niet bekend mee ben, dat zegt al genoeg.

Wellicht dat iemand anders er een oplossing voor heeft.

Joost

Re: 3D-model verspringt...

Berichtdoor Joost » vr 13 apr 2012, 13:23

Hallo G. Spekman,

Ik heb uw laatste bericht even voorzien van wat vragen:
GSpekman schreef:Dank je voor je reactie,
Ik heb vanalles geprobeerd. Frisse herstart van zowel de pc als Autocad had geen effect. Ik heb de inhoud van deze tekening naar een lege dwg gekopieerd, incl de layout-objecten. Ook dit deed hij niet.

Ik heb de stijlen en vlakvullingen uitgezet met PathArray. Het maakt ook niet uit of je de Array explode of dat je deze intact houdt.

Deze Path array zou geen invloed moeten hebben op het visuele probleem. Path array exploderen is zeker geen oplossing.

Het verspringen van het hele gebeuren, gebeurd ook als ik om het model heendraai. Op het moment dat ik de muisknop loslaat, schiet alles weer op zn plek...

Dit is een belangrijke opmerking van u. Naar mijn idee duidt dit op een gebrek aan grafische kaart /drivers. Er staat een artikel op ons forum over ondersteunde videokaarten: Link

Ik heb hem ook al met verschillende pc's met verschillende versies van Autocad geopend. zowel 2012 als 2013 heeft er moeite mee... Ik zal eens stap voor stap alle xrefs e.d. afgaan. Kijken of ik het bestand nog iets lichter kan krijgen...
De laatste opmerking laat zien dat het in de tekening zou moeten zitten. Als verschillende computers en verschillende versies van de software hetzelfde reageren, dan is het de tekening zelf. Wellicht kunt u nog wat rommelen in de toolpalette "Visual Style Manager". Hierin worden in ieder geval de instellingen bepaald van de X ray die u noemde.

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/3dprint1.png[/img]

Ik hoop dat het daarmee lukt.

Groet Joost

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Autodesk AEC Collection