material op een deel cylinder object

Het forum Visualisatie & 3D is voor de gebruikers van 3DS Max Design, AutoCAD 3D, Showcase, SketchBook Designer en Mudbox. Vragen? Wij hebben antwoorden.

Moderators: Bram, Roy_M

Noud
Berichten: 4

material op een deel cylinder object

Berichtdoor Noud » di 17 apr 2012, 18:20

waar ga ik fout??? wie kan me helpen

ik krijg de material maar niet goed , plaats ik 'n material op een deel cylinder object , is het deels goed , gebruik ik Material-Mapping-Cylinder wordt het een chaos. zie bestand waar ik op 2 objects 'n material heb geplaatst die niet goed tekrijgen zijn door mij . help!!!!!!!!!!!!!
fout material plaatsing.jpg

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: material op een deel cylinder object

Berichtdoor Storm » wo 18 apr 2012, 22:11

Ziet het er in een <render> ook zo uit?

Noud
Berichten: 4

Re: material op een deel cylinder object

Berichtdoor Noud » do 19 apr 2012, 10:04

in render ziet de material er nog steeds zo misplaatst uit

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: material op een deel cylinder object

Berichtdoor Storm » do 19 apr 2012, 10:31

Dan houd het wat mij betreft op.

Ik verwacht dat het iets met de positie van de UCS is op het moment dat het materiaal is aangebracht.

Beetje het idee dat de GRASS hatch verkeerd op het scherm komt als het 0-punt te ver weg is.

Maar op dit gebied in 3D ik niet meepraten :cry:.

Noud
Berichten: 4

Re: material op een deel cylinder object

Berichtdoor Noud » vr 20 apr 2012, 19:48

Voorbeeld van wat ik doe

open new->acadiso
circle 500
offset van 10 binnen de circel
line horizon en vertikaal op quadrant buiten circel
trim ik 3/4 weg , ik heb nu een kwart circel (muur) over
modify->pedit->select polyline klik ik binnen circel aan
turn yo poly Y ,join ->select ik alle object's 2x rechtermuistoets en dan enter
naar 3d modeling
shift middle mousebutton zie ik 3d vieuw
extrude select object 200
verander 2d wireframe to realstic
render ->material browser
material->fooring->stone->diamond-rosetto
sleep die op mijn 3d object
en oeps verkeerd!!!!!!!!!!!!!

Joost

Re: material op een deel cylinder object

Berichtdoor Joost » di 01 mei 2012, 15:14

Hallo,

Dat is een mooie vraag! Maar een ECHT goed antwoord is niet mogelijk in AutoCAD. Dan zou je moeten overstappen naar 3ds Max Design. Daar kan uw vraag wel voor 100 procent beantwoord worden.

Maar om u op weg te helpen binnen AutoCAD:

U moet het materiaal een mapping meegeven. Dit kan op de ribbon Render gekozen worden. U kunt kiezen uit planar, box of cylinderisch. (Sperical laten we maar achterwege, want die geeft vreemde resultaten).

Ik heb ze even doorlopen, en uw opmerking over de goede en foute gedeelten is terecht. Ik kon dit enigszins oplossing door:

1. Het materiaal op de ronde wand te plakken.
2. Voor planar mapping te kiezen.
3. De rechter muisknop op de gizmo (nummer 3 in de afbeelding) te kiezen, en te kiezen voor rotate.
4. De mapping van de wand 90 graden te draaien met de lange zijde van de map.

Ik hoop dat onderstaande afbeelding deze stappen verduidelijken:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/materialmapping.png[/img]

Joost

Re: material op een deel cylinder object

Berichtdoor Joost » di 01 mei 2012, 15:37

Hallo,

Toch nog even een aanvulling.
De mapping van het object bepaald hoe het materiaal erop weergegeven wordt. In AutoCAD zijn de drie besproken mogelijkheden in jouw specifieke situatie niet helemaal correct. Daarom lijkt mij dat de planar mapping met een rotatie van 90 graden via de gizmo van de mapping het dichst in de buurt komt binnen AutoCAD.

Een aanvulling ligt binnen 3ds Max Design. Hier kan een mapping van een materiaal (op een object) exacter bepaald worden middels de modifier "uvw mapping". Je ziet nu dat de materialisering van de cylinder wel volgens de goede methode verloopt:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/materialmapping2.png[/img]

Mocht u meer willen weten over deze mapping, dan kunt u deze pagina eens lezen:

Helpfile 3ds Max Design

Ga vervolgens naar "Search en type üvw Map" in. Kies daarna het volgende artikel:

[img]https://www.cadaccent&#46nl/forum/images/00helpdesk/materialmapping3.png[/img]

Het is uit 3ds Max Design, maar het verhaal gaat tot op zekere hoogte ook op voor AutoCAD. De principes zijn gelijk.

Groet Joost

Noud
Berichten: 4

Re: material op een deel cylinder object

Berichtdoor Noud » wo 02 mei 2012, 03:02

shokran
bedankt Joost ,Ik dacht ff dat ik erdoor heen zat na weken werk , hamdula , echt tof dat het zo werkt om de material 90 graden te draaien , man wat maak je me blij thanks..............
groetjes Noud.....uit het verre Egypte.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Autodesk AEC Collection