Plaatsen van spot met Lightingunits op 1 in Autocad.

Het forum Visualisatie & 3D is voor de gebruikers van 3DS Max Design, AutoCAD 3D, Showcase, SketchBook Designer en Mudbox. Vragen? Wij hebben antwoorden.

Moderators: Bram, Roy_M

jvi
Berichten: 2

Plaatsen van spot met Lightingunits op 1 in Autocad.

Berichtdoor jvi » do 14 feb 2013, 09:31

Hallo,
Graag wil ik een vraag stellen over het plaatsen van een spot in Autocad 3d. Als ik Lightingunits op 1 zet en een spot plaats krijgt deze een scherpe lichtrand op de grens van de fall-of cirkel, terwijl ik juist een zachte overgang wil bereiken van de hotspot naar de fall-of. Met Lightingunits op 0 lukt dit wel, maar ik wil graag de mooiere waarden die je kunt bereiken met Lightingunits op 1. Weet u misschien hoe je in Autocad 3d, binnen de omgeving met Lightingunits op 1, een spot kunt plaatsen waarbij het licht zacht "uitvloeit" en je dus geen scherpe lichtranden ziet? Zijn er misschien bepaalde instellingen waar ik op moet letten? Ik ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft.

Joost

Re: Plaatsen van spot met Lightingunits op 1 in Autocad.

Berichtdoor Joost » do 14 feb 2013, 12:32

Hallo,

Goede vraag. Ik herken twee verschillende onderdelen of eigenschappen van AutoCAD binnen uw vraag:

1. De spotlight bevat inderdaad twee cirkels, de binnenste is de hotspot en de buitenste de fall-off. Binnen de hotspot schijnt de lamp met 100 procent sterkte. Buiten de fall-off schijnt de lamp niet meer. En juist hier moet een mooi verloop in zichtbaar zijn.

2. De AutoCAD variabele Lightningunits. Deze kan op drie verschillende waarden staan:

0. Generic lightning
1. Represents photometric lighting in International SI units
2. Represents photometric lighting in American units

De standaard waarde is 2, zodat de lampen photometric zijn ingesteld volgens de amerikaanse standaard. Dit komt overeen met de render engine, mental ray, welke gebruikt wordt in AutoCAD.

In een test kwam ik zojuist wel bij een lamp zonder verloop in lichtsterkte tussen de hotspot en de fall-off. Lightningunits stond hierbij op 0. Na het wisselen van de variabele lightningunits tussen 0, 1 en 2, lukt de render echter wel weer met het lightverloop, terwijl de variabele weer op 2 stond.
Blijkbaar moet de waarde op 1 of 2 staan, en treed bij 0 het beschreven probleem op.

Ik hoop dat het daarmee gaat lukken.

Groet Joost

jvi
Berichten: 2

Re: Plaatsen van spot met Lightingunits op 1 in Autocad.

Berichtdoor jvi » ma 18 feb 2013, 11:58

Hallo Joost,
Bedankt voor dit antwoord.
Net probeerde ik het nog eens door eerst lighting units op 2 te zetten en daarna pas de spot te plaatsen, toen leek het wel te lukken. Ik ga hier verder mee experimenteren. Blijft lastig dat uitlichten! groet, Jacqueline

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection