Overal gebruik maken van de kracht van mijn HP Z workstation

Heeft u problemen of vragen over uw PC, plotter, werkstation, videokaart, geheugen, prestaties of andere hardware gerelateerde zaken? Stel ze in dit forum.

Moderators: Bram, Roy_M, WAA

Roy_M
Berichten: 126

Overal gebruik maken van de kracht van mijn HP Z workstation

Berichtdoor Roy_M » ma 23 mar 2020, 08:31

Flexibele werkplekken komen steeds vaker voor, er wordt niet alleen op kantoor gewerkt, maar ook thuis en onderweg of bij klanten. Dit is meestal het grootste argument om voor een mobile workstation (laptop) te kiezen. Maak je gebruik van zware applicaties dan is dat al snel een grote en zware laptop, maar veel andere keus is er niet. HP heeft software ontwikkeld die ervoor zorgt dat er wél keuze is, zonder in te leveren op performance. En de software is nog gratis ook!
 
De oplossing! HP ZCentral Remote Boost is software die een verbinding kan leggen tussen iedere computer of laptop (*zie: “WAT heb ik nodig?”) en een HP Z workstation. De basis van deze software is ooit door HP ontwikkeld voor NASA voor het Mars Rover project. Doel van dat project was een verbinding creëren vanaf Mars naar de aarde voor het verzenden van beeldmateriaal, met als belangrijkste eis een zo hoog mogelijke kwaliteit over een zo klein mogelijke bandbreedte.
Met deze techniek als basis heeft HP de ZCentral Remote Boost software ontwikkeld. Ook voor deze software is het doel om een zo hoog mogelijke kwaliteit te bereiken over zo min mogelijk bandbreedte, zodat ook gewerkt kan worden op plekken waar geen hoogwaardige internet- of netwerkverbindingen beschikbaar zijn.
 
 
Voor WIE is HP ZCentral Remote Boost geschikt? Over het algemeen zien we 3 situaties of een combinatie daarvan:
  1. Flexibel en intensief gebruik van zware applicaties
    Ik maak veelvuldig gebruik van zware applicaties waarvoor een krachtig workstation nodig is. Ik werk op kantoor, thuis en bij klanten of op projectlocaties en beschik niet over een zware laptop.

    De oplossing:
    Op kantoor staat een zeer krachtig werkstation waar ik op kan werken. Wanneer ik buiten kantoor werk maak ik gebruik van een lichte, dunne laptop die eenvoudig mee te nemen is. Via die laptop maak ik m.b.v. HP ZCentral Remote Boost verbinding met het Z-workstation op kantoor, waardoor ik overal de volledige performance kan gebruiken.
     
  2. Gedeeltelijk gebruik van zware applicaties
    Ik werk op kantoor en maak hoofdzakelijk gebruik van kantoorapplicaties, maar voor een deel van het werk heb ik zwaardere applicaties nodig.
     
    De oplossing:
    Ik werk op een standaard kantoorcomputer of een licht workstation voor mijn dagelijkse werkzaamheden. Op het moment dat ik performance nodig heb (bijvoorbeeld het renderen van beeldmateriaal of indexeren van een Point Cloud) maak ik m.b.v. HP ZCentral Remote Boost verbinding met het krachtige Z-workstation. Wanneer ik klaar ben log ik uit en kan een collega het workstation eventueel gebruiken. Terwijl het workstation aan het werk gezet is kan ik op mijn eigen computer gewoon doorgaan met werken.
     
  3. Beveiliging van data staat bovenaan
    Ik werk met zeer gevoelige informatie, welke niet opgeslagen mag worden in een datacenter of in de Cloud. Ik moet overal toegang hebben tot deze data.

    De oplossing:
    Via mijn laptop maak ik m.b.v. HP ZCentral remote Boost verbinding met mijn Z-workstation op kantoor, ik gebruik de bestanden alleen op het workstation dat op kantoor staat, waardoor de bestanden nooit buiten onze eigen beveiligde omgeving komen. Via de gecodeerde verbinding van HP ZCentral Remote Boost wordt alleen beeldinformatie verzonden.
 
HOE werkt HP ZCentral Remote Boost? Op het krachtige werkstation wordt de “verzend” software geïnstalleerd en op een willekeurige andere computer wordt de “ontvang” software geïnstalleerd. Door daarna de ontvanger te verbinden met de verzender wordt een beveiligde, hoogwaardig gecodeerde verbinding opgezet waarbij alleen maar “beeldpuntjes” van de verzender naar de ontvanger gestuurd worden. Er worden dus geen bestanden verstuurd, alleen maar beeldinformatie die bij de ontvanger op het scherm getoond wordt.

Dit laatste is niet alleen goed voor de performance, het zorgt er ook voor dat gevoelige bestanden nooit buiten kantoor hoeven te komen. De computer waarop de bestanden geopend en gebruikt worden staat immers binnen het kantoor.
 
WAAROM geen traditionele oplossing? Vaak wordt gekozen voor bijvoorbeeld een RDP-sessie om een computer op afstand over te nemen. Waar dat voor standaard kantoor applicaties genoeg kan zijn, blijkt dat bij het gebruik van zwaardere applicaties toch nog veel gevraagd wordt van de computer waar de RDP-sessie op gestart is. Dit is niet werkbaar in veel situaties waar bijvoorbeeld Autodesk producten gebruikt worden.

Een andere situatie die steeds vaker voor komt, is het opzetten van een virtuele omgeving waar gebruikers op inloggen en waarvan de capaciteiten gedeeld moeten worden door alle gebruikers. Om dit voor grafisch veeleisende applicaties werkbaar te maken moeten hoge investeringen gedaan worden in zowel de hardware als de software van die serveromgeving. Een opzet zoals omschreven bij situatie 2 eerder in dit artikel vraagt veelal om veel lagere investeringen en is daarnaast eenvoudiger in het beheer. Daarnaast is een uitbreiding van de capaciteit veel eenvoudiger.
 
WAT heb ik nodig?
  • Als eerste uiteraard een HP Z workstation. Iedereen die zo’n werkstation heeft mag kosteloos(!) gebruikmaken van HP ZCentral Remote Boost.
  • Dan is er een computer nodig waarop de signalen ontvangen moeten worden, waarvan de minimale systeemeisen zeer laag liggen. Daarbij maakt het niet uit of de computer een Windows, MacOS of Linux besturingssysteem heeft.
  • Als laatste een connectie met het netwerk waar het werkstation staat. Wanneer beide computers niet in hetzelfde netwerk zitten (bijvoorbeeld thuis of bij een klant) dan wordt daar vaak een VPN-verbinding voor gebruikt. Per situatie zal bekeken moeten worden wat hiervoor de beste oplossing is.
 
Meer weten? Neem contact met ons op via 085 065 6600 of via info@cadaccent.nl
HP ZCentral Workstations
HP ZCentral Remote boost
HP ZCentral Remote Boost installatie handleiding (Engels)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection