Geheugenverbruik

Heeft u problemen of vragen over uw PC, plotter, werkstation, videokaart, geheugen, prestaties of andere hardware gerelateerde zaken? Stel ze in dit forum.

Moderators: Bram, Roy_M, WAA

Antoine
Berichten: 2

Geheugenverbruik

Berichtdoor Antoine » di 27 sep 2011, 16:34

AutoCAD LT 2009 op een Windows Vista computer, met 4GB intern geheugen

AutoCAD-bestand (afkomstig uit ArcGIS) heeft een omvang van 150MB

Het hele geheugen loopt vol, terwijl er toch een royale factor 20 tussen bestandsgrootte en beschikbaar geheugen zit.

Computer wordt door het volle geheugen VRESELIJK traag, opslaan duurt 10 minuten, afsluiten idem

Wat doe ik fout ??

Virtueel geheugen ingesteld op 8-32GB

Joost

Re: Geheugenverbruik

Berichtdoor Joost » wo 28 sep 2011, 08:44

Beste Antoine,

Bedankt voor het plaatsen van uw vraag op ons forum. U geeft aan een bestand te hebben van 150 MB in AutoCAD. Dat is heel veel voor AutoCAD dwg bestanden.

Verder geeft u aan Windows Vista te gebruiken. Advies vanuit ons is overstappen naar Windows 7.

En als laatste geeft u de 4 GB intern geheugen. Dat is niet weinig en daar zou goed mee te werken moeten zijn, maar niet uitzonderlijk veel gehugen voor een moderne computer. Zeker niet als u werkt met grote cad bestanden. Dan is ons advies minimaal 6 GB voor AutoCAD LT en 8 of eingelijk zelfs 12 GB voor AutoCAD Full (3D tekenen).

Dit even kort door de bocht als eerste reactie. Maar om u wat gerust te stellen, uw verhaal klinkt me niet vreemd in de oren. Het is in ieder geval normaal dat uw genoemde specificaties moeite hebben met een cad bestand van 150 MB.
Daarbij komt u zelfs tot de logische rekensom van 150 MB naar 4 GB geheugen. Die redenatie klopt op zich (vanuit gebruikers-oogpunt) best wel. Maar deze factor is niet vreemd. Ik gebruik hier als testbestand een cad 3D bestand van 100 MB, waarbij het geheugengebruik van de PC oploopt tot 6 a 7 GB.

Om u een eerste aanzet te geven wat vooruit te komen een aantal links, zodat u wat meer informatie kunt lezen over deze aspecten van CAD, computers, en hopelijk ook uw wensen:

Wat is een goed AutoCAD systeem>

Hoe zit het met 32 en 64 bits?

Videokaart check voor AutoCAD

Als laatste kan ik u aanbieden de file een keer op te sturen naar CAD Accent, via post, cd, of via bijvorbeeld yousendit.com. Dan wil ik best een keer kijken naar de tekening, en met een concreter advies over hardware etc. komen.

Ik hoor het graag. Succes met uw tekenwerk.

Groet Joost

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Geheugenverbruik

Berichtdoor Storm » wo 28 sep 2011, 09:15

Ik kan tevens aanraden om er een aantal commando's overheen te halen en het daarna nog een keer te saven:

-Purge
-Audit

Liggend aan welke opties u gebruikt kunt u alle ongebruikte lagen verwijderen, blokjes, tekststylen, onzichtbare dingen. Eigenlijk alles wat u niet gebruikt heeft.

Dus als de tekening naar uw wensen is en niet verwacht dat er nog dingen bij komen is PURGE een handig commando om op het laatste moment alle 'rotzooi' uit de tekening te halen.

-Audit controleert de tekening op fouten die bijvoorbeeld voor willekeurige vastlopers kunnen zorgen. Het is altijd raadzaam om dit commando over iedere tekening te halen, ook die van derde.

En als u gebruik maakt van lispjes zou deze tekst in een .lsp bestand (en vervolgens inladen via het commando APPLOAD) een stuk makkelijker gaan.

Code: Selecteer alles

;***********************************************
;** Tekening schoonmaken, Gebruik makend van  **
;** het -purge commando en de audit           **
;***********************************************
;**       Gemaakt door Storm Ulrich (2009)    **
;***********************************************

(Defun C:opschonen ()
(command "-purge" "a" "*" "n" "-purge" "z" "-purge" "r" "*" "n" "audit" "y" "-purge" "a" "*" "n")
(princ)
)
Oproepen via het commando 'opschonen'. Alle nodige acties worden dan uitgevoerd voor een grondige schoonmaak van de tekening, u bent dan wel alles kwijt (alle objecten die wel zijn ingeladen maar niet worden gebruikt). Als u op een later moment net een bepaalde bematingsstijl nodig heeft die u voor het commando niet had gebruikt moet u die opnieuw inladen of aanmaken.

Ik gebruik het geregeld en tekeningen worden er vaak tientallen procenten kleiner van in formaat en beperkt het aantal fatal errors die zomaar opdoemen. Al kan dat laatste natuurlijk ook een placebo effect zijn :).

Succes.

p.s., het commando 'overkill' om dubbele lijnen te verwijderen is ook wel eens raadzaam, zeker over bijv. GBKN tekeningen die via programma A naar microstation en vervolgens naar Autocad zijn opgeslagen.

Maar ik zou daarvoor wel even een afspraak plannen, denk dat met een tekening van 150mb je dan wel een paar uur zoet bent :P.

Antoine
Berichten: 2

Re: Geheugenverbruik

Berichtdoor Antoine » wo 28 sep 2011, 10:17

Dank voor reacties

purge en audit waren mij bekend, gebruik ik frequent als ik bestanden uit een SHAPE heb ingelezen. Echter wil niet echt vlotten met 150MB.
Overkill ?? mij onbekend, wel van toepassing voor GBKN, ben ik met u eens, maar voorlopig idd maar niet uitproberen op een 150Mb bestand.

Voorlopige optie is om het bestand op te splitsen in enkele deelbestanden, ik had ook niet het hele gebied nodig. Is eenmalig wat werk met een langzame tekening, maar voor de verdere bewerkingen een stuk vlotter

Andere optie is geheugenuitbreiding, dat lijkt me als enige te werken dan, voor als ik vaker grote(re) tekeningen gebruik.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Geheugenverbruik

Berichtdoor Storm » wo 28 sep 2011, 13:37

Simpel purge en dan op ok drukken is soms niet genoeg.

Zo is '-purge' met de optie Z(ero-length geometry) en R(egapps)
iets wat volgens mij niet in het grafische purge commando voorkomt.

Commando's met een - ervoor zorgen dat je in de commandoregel je opties krijgt ipv een grafische interface.

De Lisp doet het allemaal in 1x (rigoureus), het proberen waard. En anders zit er naast het geheugen upgraden (heb zelf 16gb DDR3 er in zitten, kost ~90 euro) inderdaad het opsplitsen van de tekening of de onnodige dingen er uit halen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection