hulp nodig - nieuwe PC - drie of vier monitoren

Heeft u problemen of vragen over uw PC, plotter, werkstation, videokaart, geheugen, prestaties of andere hardware gerelateerde zaken? Stel ze in dit forum.

Moderators: Bram, Roy_M, WAA

DamCad
Berichten: 3

hulp nodig - nieuwe PC - drie of vier monitoren

Berichtdoor DamCad » do 03 mei 2012, 12:13

Ik heb hulp nodig voor het samenstellen van een nieuwe PC.

Ik woon in Letland, en heb een prima PC bouwer gevonden, maar ik heb een verschil van mening met hem.
Eerst het gedachte systeem;
- budget tussen de 700-800 Euro, excl. OS;

- Intel i5-2500K
- 16 Gb geheugen;
- moederbord ASUS P8H61-M PRO B3;

Ik wil minimaal 3 schermen kunnen aansluiten. Ik werk constant met AutoCAD (2D), internet, email, fotos, DWG viewer, skype etc.
Mij werd de HD 6770 aanbevolen;
- SAPPHIRE VGA PCIE16 HD6770 1GB GDDR5/FLEX 11189-02-20G SML.
Hierop zou ik de drie schermen kunnen aansluiten.

Ik vraag me echter af of het niet beter is om 2 simpele grafische kaarten te gebruiken;
- ASUS ATI RADEON 5450 1GB (EAH5450 SLN/DI/1G/LP)

Ik heb zo de mogelijkheid om een eventueel vierde scherm aan te sluiten, het stroomverbruik is lager (en dus minder koeling) en het scheelt in kosten.
Op het internet vind je weinig terug over twee grafische kaarten.
Wat ik begreep is dat ik Windows 7 pro moet gebruiken, omdat deze alleen meer dan 2 monitoren kan aansturen.
Ik lees dat OpenGL de voorkeur heeft bij AutoCAD, waarom is dat? De Sapphire heeft OpenGL, de ASUS DirectX.

Ik heb een tweede vraag over de behuizing. Ik heb in 2003 een tekencomputer laten bouwen, en die maakt veel lawaai.
Ik kan INTERTECH kasten krijgen hier, bijvoorbeeld de AOC-01. Het lijkt me beter extra koeling bij te plaatsen, is dat juist? Wat is een stille ventilator?

Ik laat nog geen SSD installeren, misschien dat ik dat over een jaar of twee doe. De kosten zijn me nu nog te hoog.

Wat betreft de beeldschermen het volgende;
- ik ga een 32" TV gebruiken voor het tekenwerk (HD) (als ik niet teken staat deze uit)
- twee oude Hercules beeldschermen voor skype, textscherm ACAD, fotos etc (2x 1280 x 1024)
- een 22" voor internet en email (HD)
Ik heb geen interesse in eyefinity.

Naast AutoCAD gebruik ik DWF viewer, skype, email en internet programmas, Open Office (soms) en de verkenner. Daarnaast gebruik ik soms fotobewerkingsprogramma's. Ik werk nu vaak op twee computers. Ik gebruik de computer niet om te gamen.

Ik sta open voor andere suggesties!
Alvast Dank,
David

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: hulp nodig - nieuwe PC - drie of vier monitoren

Berichtdoor Storm » do 03 mei 2012, 13:18

Als ik jouw was en je wilt toch 'low-budget' gaan zou ik voor de nieuwe ivy-bridge (Intel Z77 platform) gaan. Deze heeft een relatief krachtige ingebouwde videokaart (intel 4000 serie) en kan ook 3 schermen aansturen.

Dit is nieuwe techniek (paar weken uit ofzo).

Ik zat zelf te denken om een ITX moederbord te voorzien van een i7 3770S, 2x 8gb ram en een 120gb SSD (of gewone HDD). Dan kom ik rond de 500 euro uit, en dan moet er nog een kast omheen en een voeding. Die kun je voor 100 euro wel vinden.

Ik ben echter niet thuis in de werking van 2 simpele videokaarten om deze te combineren met meerdere beeldschermen. Als dit simpel mogelijk was had ik dat waarschijnlijk al veel eerder gedaan (heb nu 2 schermen en een USB scherm).

De ATI eyfinity kaarten kunnen wel minimaal 3 schermen aansturen, een dergelijke setup heb ik thuis en dat werkt perfect.

Je zou ook nog voor een MATROX kaart kunnen gaan, deze bieden echter niet veel prestatie maar zijn wel gemaakt om meerdere schermen aan te sluiten, nadeel is dan weer de prijs.

Hopelijk kan je wat met de informatie, maar als je meer vragen hebt beantwoord ik ze graag. Ben redelijk thuis in de computer hardware als ik dat mag zeggen :P.

DamCad
Berichten: 3

Re: hulp nodig - nieuwe PC - drie of vier monitoren

Berichtdoor DamCad » do 03 mei 2012, 15:07

Storm, dank voor je reactie, Ik ga het zeker onderzoeken.
Alles is te krijgen hier :)

De Matrox is inderdaad duur, mijn oude computer heeft er een, maar ik zie er nu de meerwaarde niet van in.

In elk geval wacht ik nog even met de SSD.

eyefinity is denk ik geen oplossing voor mij, de schermen hebben allemaal een verschillende resolutie.

De opzet die je hebt beschreven lijkt me de moeite waard om te proberen, ik hou je op de hoogte.

Een vraag; is de i7 zoveel beter dan de i5? In mijn geval draai ik veel verschillende programma's. Met name als ik een tijdje ACAD niet heb gebruikt, gaat het langzaam.

Dank voor je hulp!
David

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: hulp nodig - nieuwe PC - drie of vier monitoren

Berichtdoor Storm » do 03 mei 2012, 19:43

Hallo David,

De i7 hoeft niet beter te zijn dan een i5 of i3.

De simpelste i7 processor kan nog worden overtroffen door de beste i3 op sommige vlakken.

Om maar niet te veel in detail te treden zijn de I7 processoren over het algemeen allemaal quadcores, de i5 dual en quad en de i3 alleen maar in dualcore variant.

Dan heb je bij de i7 over het algemeen meer cache ter beschikking en kan de interne videokaart hoger geklokt zijn.

Het ligt er maar net aan wat je nodig hebt, bij snelheid heb je wellicht meer aan een 3.4ghz i3 dan aan een 2ghz tikkende i7.

Autocad heeft meer baat bij een snelle cpu met een dot cache, en dan is een i7 met 8mb cache toch net iets prettiger dan een i5 met 'maar' 6mb.
Maar als je onder aan de streep alleen maar een paar lijntjes trekt en geen hele steden in 3d renderd heb je aan een celeron processor in principe ook genoeg.


Een SSD zou ik toch echt willen aanraden. Zeker als je veel wisseld tussen programma's is het prettig als je snel kunt switchen. Voor veel gebruik is 120gb toch wel een beetje gewenst zodat je er ook nog wat programma's op kwijt kunt. Het is een groter kostenplaatje dan een hardeschijf van 2 tb, waar je veel meer op kwijt kunt, maar je kunt maar beter gelijk goed beginnen.

Persoonlijk zit ik al sinds de eerste generatie met SSD's te werken en ik zou niet meer terug willen, het is weer een genot als ik aan het einde van de dag weer thuis achter me eigen computer kruip :).


Wat betreft de term EYEFINITY, het is meer het idee dat als dit genoemd wordt in de zelfde zin met een ATI kaart, dan weet je dat je er tenminste 3 schermen op kunt aansluiten, deze werken dan nog gewoon als u waarschijnlijk wilt, 3 'losse' schermen en niet 1 groot bureaublad.

'Nadeel' bij de kaarten die maar 3 beeldschermen kunnen aansturen is dat het er maar 3 zijn, met een foefje middels een 'HUB' kun je een zogenaamde 'DAISYCHAIN' maken waarmee het mogelijk moet zijn 4 schermen aan te sluiten, ik heb deze termen echter vanmiddag in de vluggigheid op google voorbij zien komen, maar voor de huis-tuin-en-keuken pc gebruiker is dit wellicht een hele opgaven.

Wel zag ik onderwerpen voorbij komen waarbij 2 (simpele) videokaarten iederen hun eigen schermen kunnen aansturen, hier zal echter wel even een studie van gemaakt moeten worden hoe dit precies voor elkaar te krijgen, maar mogelijk moet het zijn.

Een optie is om in de toekomst wellicht te denken aan een USB monitor. Er zijn ook monitoren met een USB3.0 aansluiting en deze werken net zo soepel als een normale monitor.
Ik heb zelf een USB2.0 monitor en die kan met moeite soepel een 1080P (Full-HD) filmpje afspelen, maar elke andere taak loop ook dan nog verbazend vloeiend.

In dat geval zou u nu kunnen kiezen voor een ATI kaart met 3 aansluitingen (of een duurdere waar er 6 op kunnen) en later een extra monitor bij kopen die met USB3.0 werkt.

DamCad
Berichten: 3

Re: hulp nodig - nieuwe PC - drie of vier monitoren

Berichtdoor DamCad » ma 07 mei 2012, 09:24

Storm,

nogmaals dank.
Ik heb inmiddels een goede aanbieding gevonden met de i7 3770 Ivy Bridge met de 4000 videokaart. Voor omgerekend 470 Euro (8Gb, 1 TB, excl. windows 7 pro).

De harde schijf interesseert me niet zo, ik heb wat foto's en ACAD bestanden, het belangrijkste is dat ik kan werken.

Ik ga nu vragen wat de SSD kost om in te bouwen, en welke aansluitingen op de video kaart zitten.

Als ik eerst maar drie schermen kan aansluiten dan ben ik al een heel eind. Ik heb hier nagevraagd en ze hebben geen ervaring met het inbouwen van twee videokaarten, dus neem ik het risico niet.

Ik realiseerde me later dat het misschien handiger is een netwerkje te naken, zodat de email op mijn laptop blijft, waarmee ook de noodzaak voor het laatste scherm vervalt.

nogmaals dank, ik hou je op de hoogte.
groet,
David

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: hulp nodig - nieuwe PC - drie of vier monitoren

Berichtdoor Storm » ma 07 mei 2012, 09:49

Liggend aan wat voor moederbord je er bij hebt kan het een divers partijtje aan aansluitingen zijn.

Soms heb je 1x HDMI, 1x Displayport en 1x DVI, of 2x HDMI en 1x DVI.
Let hier wel op, want anders heb je nog een paar tientjes kwijt aan verloopstukjes.

Ik zou persoonlijk in ieder geval geen moederbord nemen waar ook een VGA poort op zit, dat is analoog en dat kun je bij hoge resoluties wel zien (als je goed vergelijkt, als je niet anders gewend bent zie je niet zoveel verschil).

Laat maar horen wat het geworden is :).

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection