Civil 3D tekening plotten als pdf worden 'zware' tekeningen

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

G.Reitsma
Berichten: 10

Civil 3D tekening plotten als pdf worden 'zware' tekeningen

Berichtdoor G.Reitsma » ma 12 feb 2018, 08:35

Geachte Moderators,

Een probleem waar we de laatste tijd steeds vaker tegen aanlopen is de presentatie van onze metingen.
Wij meten met onze multibeam boten zandputten, kanalen, rivieren, Waddenzee, havens etc etc in. De opgenomen data wordt opgeschoond en als *.txt *.pts ingelezen in Civil 3D (2018). Hiervan worden o.a. kleuren- hoogtekaarten/ verschilkaarten gemaakt.

Het probleem is dat onze klanten de gegenereerde pdf's (plots) niet meer kunnen openen. Ze worden qua grootte veel te zwaar (soms net zo zwaar als de originele *dwg). Blijkbaar zit er in de pdf veel verborgen informatie (layers, C3D/surface info).

Is er een methodiek om de tekeningen weer handelbaar te plotten als pdf. Er is een klant die een screenshot van ons scherm wil omdat hij gewoonweg de pdf niet kan openen, dit kan toch niet de bedoeling zijn. De gridsize van de ingelezen data willen we niet veranderen.

Simpel verwoord: een kleurenkaart in pdf zonder alle 'zooi' van civil 3D erin.

Vraagstelling: hoe kunnen wij onze tekeningen plotten om een 'handelbaar' pdf te krijgen.

Met vriedelijke groet,

Gaauwe Reitsma
Pro-linQ ingenieurs BV

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Civil 3D tekening plotten als pdf worden 'zware' tekeningen

Berichtdoor Storm » ma 12 feb 2018, 09:07

Welke printer wordt er gebruikt voor het plotten van die pdf bestanden?

De standaard 'DWG to PDF.pc3'? Is het ook al geprobeerd met andere PDF printers? En diverse kwaliteitsinstellingen (zoals de DPI en het uitvinken van diverse instellingen bij deze printer).

Cute PDF writer heeft bijvoorbeeld ook een PDF printer, en onder windows 10 zit standaard al een systeem PDF printer. Mogelijk geven deze een bruikbaarder resultaat.

Verder zou de klant natuurlijk ook gewoon een betere PC kunnen gebruiken, het is tenslotte al 2018 :twisted:

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Civil 3D tekening plotten als pdf worden 'zware' tekeningen

Berichtdoor Anton » ma 12 feb 2018, 09:18

Het wordt veroorzaakt doordat een kleurenkaart Hatches plaatst tussen de gridpunten. Bij Surfaces met zeer veel punten krijg je ontzettend veel Hatches en die zorgen voor heel veel data in een PDF. Dit is niet zomaar te verhelpen zonder wat workarounds.

Je kunt werken met een presentatie Surface waarbij je de gridafstanden vergroot. Deze gebruik je dan niet voor rekenwerk.

Een andere mogelijkheid is via Map 3D, hiervoor is een artikel geschreven:

viewtopic.php?f=57&t=987

Het is even testen of dit in een PDF tot betere resultaten leidt.

G.Reitsma
Berichten: 10

Re: Civil 3D tekening plotten als pdf worden 'zware' tekeningen

Berichtdoor G.Reitsma » di 13 feb 2018, 08:47

Dank je wel Anton en Storm,

Op dit moment ben heb ik de 'zware' tekeningen eerst maar als jpg omgezet (pdf to jpg). Dit is nog geen oplossing.

Ik hoor dit probleem steeds vaker in mijn netwerk (drone data, multibeam data, scandata), niemand weet een pasklare oplossing.
Ik ga verder zoeken, ik kan mijn OG niet verplichten om met de allernieuwste PC te gaan verwerken. Wij nemen de opdracht aan, en dienen ook zorg te dragen voor een correcte presentatie.

Als er leden zijn die oplossingen hebben voor dit probleem, dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Civil 3D tekening plotten als pdf worden 'zware' tekeningen

Berichtdoor Storm » di 13 feb 2018, 09:00

Ik neem aan dat het pointcloud bestanden zijn die worden ingeladen? En dat het eindresultaat een surface is?

Ik weet niet hoe de bestanden gepresenteerd worden, maar ook objecten die in een pdf ergens achter liggen (een solid hatch/surface op de PDF kan zo maar miljoenen puntjes achter deze hatch/surface verbergen) kunnen de PDF heel zwaar maken.

'Zware' PDF tekeningen die op het oog helemaal niet zwaar lijken, bestaan over het algemeen uit heel veel losse objecten.

De standaard DWG to PDF printer maakt je PDF bestand daarbij ook nog eens extra zwaar doordat deze als het ware nog steeds een soort DWG is (deze pdf terug converteren naar autocad produceert een (voor het oog) 1 op 1 resultaat).
Een PDF kan ook gewoon als afbeelding worden geprint, maar die instelling moet dan wel beschikbaar zijn. Als je echter dan inzoomed op de PDF wordt het resultaat er niet beter op (maar daar is het in principe ook niet voor bedoelt).

Ik zou toch kijken of je van de gemaakte kleurenkaart niet bepaalde eigenschappen uit kunt zetten die je anders toch niet ziet of nodig hebt. De punten of driehoeken hebben mogelijk geen toegevoegde waarde, maar maken de pdf dan wel onnodig zwaar.

Kun je anders een voorbeeld bijvoegen als bijlagen?

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Autodesk AEC Collection