metrering as

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

G.Reitsma
Berichten: 10

metrering as

Berichtdoor G.Reitsma » ma 26 mar 2018, 15:56

Geachte,

Ben ff de draad kwijt, en kan de functie niet meer vinden....en moet wel door met de tekening.

Klant geeft aan dat het begin van de as van een vaarweg (alignments) niet op 0.000 begint maar op 0.900.

Nu kan ik het startpunt wel veranderen, maar alle sections verschuiven ook mee.

Vraagstelling ik wil alle dwarsprofiel locaties behouden en hun positie (samplelines), alleen het startpunt krijgt een andere metrering

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: metrering as

Berichtdoor Storm » wo 28 mar 2018, 17:38

Kun je het startpunt van de alignment niet gewoon 90 centimeter langer (of korter, liggend aan je richting) maken zodat de profielen (samplelines over de alignment) weer op de goede plek staan?

Ik kan zo gauw niet even bekijken of en waar dat in te stellen is, maar zou het uit mijn hoofd ook niet weten.

De samplelines die ik over een snel profiel heb geplaatst verschuiven in ieder geval evenredig mee als ik het startpunt langer of korter maak.

Hoe heb je overigens het startpunt van 0.90 bepaald? Is dat bij de aligment properties en daar dan het reference point aanpassen bij het tabblad 'station control'?

Want in mijn eigen voorbeeld zou ik gewoon het startpunt daar instellen op 0.90 en mijn aligement lijn 90 centimeter inkorten, in theorie staan de profielen die ik eerder gemaakt het dan weer op de zelfde plek.
Weet echter niet of dit nog enige consequenties heeft voor andere gegevens die aan de aligment hangen.

Ik heb even snel een screencast gemaakt, maar ik kan niet garanderen dat het je probleem oplost :).

https://autode.sk/2pLXK2r (video moet eerst nog even verwerkt worden als je binnen 10 minuten kijkt).
En het is een beetje houterig omdat de pc het blijkbaar zwaar had bij het opnemen ervan :).

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 44

Re: metrering as

Berichtdoor Frank » ma 09 apr 2018, 09:47

Beste G.Reitsma

In de eigenschappen van de Sample Lines is een property aanwezig "Lock to Station". In de meeste templates staat deze waarde default aangevinkt. Dit houdt in dat de locatie veranderd wanneer het alignment wordt gewijzigd.
Als het vinkje uitstaat zal het de "echte" locatie behouden.

Deze eigenschap is te wijzigen in de sample line properties
Afbeelding

of in de AutoCAD properties
Afbeelding

Het betreft een Command Setting in de instellingen van de tekening/template dus je kan er voor kiezen dit standaard in te stellen voor toekomstige projecten.
Afbeelding

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Autodesk AEC Collection