Maatvoering verticale bocht in C3D profiel

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

Jan Heesch
Berichten: 76

Maatvoering verticale bocht in C3D profiel

Berichtdoor Jan Heesch » ma 09 jul 2018, 14:10

Ik heb een vraag betreffende de maatvoering van verticale bochten in een profile view.
We hebben in de bands een Vertical geometry band waarin de lengte van de diverse lijnstukken en bogen worden opgegeven.
Echter wordt hierin steeds de horizontale lengte opgegeven en niet de werkelijke lengte van de bogen en opgaande lijnstukken. (zie bijlage)
Is het mogelijk de labels dusdanig te definiëren, dat de daadwerkelijk lengte wordt weergegeven?
Bijlagen
Profiel lengtes.pdf
(82.94 KiB) 207 keer gedownload

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Maatvoering verticale bocht in C3D profiel

Berichtdoor Anton » ma 09 jul 2018, 14:17

De lengte-eigenschap is inderdaad de horizontale lengte. Vermoedelijk klopt de bochtstraal ook niet, je zou deze kunnen controleren door er een Arc overheen te tekenen en die te maatvoeren met een Dimension.

In het verleden heb ik dat al eens geconstateerd en opgelost met Expressions voor het uitrekenen van de werkelijke lengte. Ik zal eens zoeken als ik het kan terugvinden en de komende week online zetten. Je kunt alleen geen Expressions in Bands toepassen helaas, alleen in Profile Labels.

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: Maatvoering verticale bocht in C3D profiel

Berichtdoor Jan Heesch » ma 09 jul 2018, 14:21

Anton,

Dank voor de snelle reactie. De bochtstraal klopt wel, dat is de straal die we zelf hebben ingevoerd.
Ik zie je post graag tegemoet.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Maatvoering verticale bocht in C3D profiel

Berichtdoor Anton » wo 11 jul 2018, 10:44

E.e.a. is uitgewerkt in een bijgevoegd document:


Het is voor beginners een vrij complexe handeling maar hopelijk is het duidelijk beschreven hoe de werkelijke booglengte als label bij een Profile geplaatst kan worden.

Jan Heesch
Berichten: 76

Re: Maatvoering verticale bocht in C3D profiel

Berichtdoor Jan Heesch » wo 11 jul 2018, 10:58

Anton,
Hartelijk dank. Hiermee denken wij (mijn wat dit betreft meer ervaren collega) wel uit de voeten te kunnen.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

Autodesk AEC Collection