3D bodemprofiel maken

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

Tijmen
Berichten: 4

3D bodemprofiel maken

Berichtdoor Tijmen » do 10 mei 2012, 10:02

Beste mensen,
Gloednieuw hier en meteen een brandende vraag...
In het kader van een stageopdracht ben ik dr mogelijkheden aan het bekijken om een 3D bodemprofiel te maken aan de hand van boorgegevens.

Een korte uitleg: als er voor een bouwproject grond afgegraven gaat worden is het handig van te voren te weten hoeveel grond er afgegraven moet worden. Kwestie van de gewenste maaiveld hoogte aftrekken van de huidige maaiveldhoogte. Maar helaas is het niet zo simpel. De bodem in nederland is opgebouwd uit allemaal lagen en vuilstorten. Veel lagen zijn dus niet echt een laag maar een soort luchtbel. Geen recht toe recht aan lagen dus. In een groot projectgebied worden er dan om de x-aantal meter een boring gezet om de opbouw van de bodem te bepalen. Nu ben ik opzoek naar de mogelijkheden om hier een 3d model van te maken zodat ik de volumes van de verschillende soorten grond kan bepalen. Er zijn bestaande rekenmodellen voor en ook civil3d wordt wel eens gebruikt weet ik. Zelf weet ik alleen niet goed hoe. Iemand suggesties voor een handige methode of tools? Ik ben bekend met de basis van civil3D maar wees een beetje lief voor me. :)

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 44

Re: 3D bodemprofiel maken

Berichtdoor Frank » vr 11 mei 2012, 17:04

Afhankelijk van de basisdata is het mogelijk dergelijke gegevens te gebruiken in Civil 3D. Een voorbeeld hiervan is Sonderingsdata. Wanneer deze data voor een project beschikbaar is kan deze worden verwerkt door gebruik te maken van de countrykit. Hierin is een tool opgenomen die dergelijke bestanden kan uitlezen en verwerken naar puntobjecten per grondsoort. Daarnaast is het mogelijk gebruik te maken van boormanager tool. Deze tool is te vinden op het subscription center van Autodesk.

Tijmen
Berichten: 4

Re: 3D bodemprofiel maken

Berichtdoor Tijmen » ma 14 mei 2012, 08:55

Bedankt voor je antwoord Frank.
De data input die ik beschikbaar heb zijn voornamelijk .csv bestanden. Als ik met de countrykit aan de slag ga hoef ik niet de boorstaten handmatig met elkaar te verbinden begrijp ik? Ik ga me met deze informatie eens verder verdiepen.

Tijmen

Tijmen
Berichten: 4

Re: 3D bodemprofiel maken

Berichtdoor Tijmen » vr 18 mei 2012, 12:12

Als ik met boormanager de gegevens open (laat openen) in Autocad dan krijg ik inderdaad de puntobjecten die de locatie aangeven. Hier heb ik alleen nog niet de diepte (einddiepte en diepte van de verschillende lagen). Moet ik die handmatig intekenen/toevoegen?

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: 3D bodemprofiel maken

Berichtdoor Storm » vr 18 mei 2012, 18:07

Staan de bewuste punten niet op hoogte?
Als het 2D is heb je er niet veel aan, mits er een tekstuele hoogte bij staat, deze kun je in civil weer omzetten naar een 'fysieke' hoogte c.q. de z waarde.

En met die hoogte punten kun je dan weer een vlak maken, maar zover gaat mijn civilkennis niet.

Tijmen
Berichten: 4

Re: 3D bodemprofiel maken

Berichtdoor Tijmen » ma 21 mei 2012, 09:13

Dank voor je antwoord,

Ik heb eindelijk de boorgegevens ook zelf ter beschikking dus ik ga er eens mee stoeien. Ik heb inmiddels wel een idee hoe ik het voor elkaar zou moeten krijgen. Ik houd jullie op de hoogte.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection