dakkapel dynamisch block

Bent u bouwkundig? Dan is het forum Bouw en Architectuur voor u! Autodesk AEC Collection en de Bouw Connect Bibliotheek komen hier uitgebreid aan bod.

Moderators: Coen, DavidN, Anton, Roy_M

wouter
Berichten: 1

dakkapel dynamisch block

Berichtdoor wouter » ma 26 feb 2018, 09:28

ik ben bezig met het maken van dynamisch block van een zijaanzicht van een dakkapel,
maar ik kom niet veel verder.

het zit namelijk zo, ik wil hem zo maken dat ik de schuinte van het dak in graden invul het dynamische block zijn werking doet door de hoogte en diepte van de dakkapel aan te passen. En dat het geheel goed aansluit en de maatvoering klopt.

het maken van gewone dynamische blokken van rechthoekige vormen gaat met wel gemakkelijk af, maar hiermee kom ik na 2 dagen nog steeds niet verder.

ik heb het bestand meegestuurd zodat mijn tekening zichtbaar is en om de situatie te verduidelijken.
dakkapel dynamisch.dwg
(1.05 MiB) 573 keer gedownload
ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.
alvast bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: dakkapel dynamisch block

Berichtdoor Storm » ma 26 feb 2018, 10:27

Ik heb nu niet echt de tijd om daar naar te kijken (zal vanavond nog een poging wagen).

Maar je zou eens kunnen kijken naar de 'constraints'. Zo kun je als je de hoek aanpast (middels een rotate parameter) zorgen dat de daklijn horizontaal blijft, en de 'voorgevel' verticaal.


Ik heb een blokje die enigszins doet wat jij vraagt (de hoek aanpassen waardoor de breedte en hoogte aangepast worden), maar weet niet of dat precies is wat je wilt.
Bijlagen
dakkapel dynamisch.dwg
(1.11 MiB) 327 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: dakkapel dynamisch block

Berichtdoor Storm » ma 26 feb 2018, 23:17

Nou, poging gewaagd, en ik geef het op :P. Geef mij een weer en dan verzin ik vast een oplossing, maar die tijd kan ik er niet in steken :P.

Ik denk wel dat het sleutelwoord in de constraints zit, maar dat is echt hogere wiskunde wat betreft dynamische blokken.

Ik weet niet of het mogelijk is door op basis van enkel de hoek de rest van het dakkapel in te vullen. Op basis van de breedte kom ik in ieder geval wel in de richting.

Tenzij iemand nog andere tips heeft laat ik het hier bij. Maar voor het idee in de bijlage mijn probeersel.
Middels het commando 'DELCON' kun je overigens alle (geselecteerde) constraints verwijderen.
Bijlagen
Dynamische shizzle.dwg
(122.39 KiB) 309 keer gedownload

Roy_M
Berichten: 126

Re: dakkapel dynamisch block

Berichtdoor Roy_M » do 29 mar 2018, 10:27

Beste Wouter,

Is het inmiddels gelukt om een bruikbaar Dynamisch Block te maken? Zoals Storm al heeft aangegeven zul je constraints moeten gebruiken om dit te kunnen realiseren. De vraag is altijd of de energie die je in zo'n ingewikkeld Block steekt zich uiteindelijk terug zal betalen tijdens het gebruik. Er zullen altijd enige beperkingen blijven en op het moment dat er iets binnen het Block aangepast moet worden zoals bijvoorbeeld de afmetingen van de balken dan moet misschien wel het gehele Block opnieuw gemaakt worden. Dat is meteen het nadeel van het gebruik van constraints, alles wordt aan elkaar gekoppeld en dus van elkaar afhankelijk. Een kleine aanpassing kan dan direct grote gevolgen hebben.

Omdat het me toch niet helemaal los liet heb ik nog een poging gewaagd en ik denk dat het best goed gelukt is. Met name voor het invoegen van de verticale stijlen was wat inventiviteit nodig.

Waar ik wel direct tegenaan liep was het feit dat het Block niet helemaal netjes getekend was. Er zaten wat hele kleine lijnstukjes in en niet alle maatvoering is exact op hele millimeters. Dat is dan ook de eerste belangrijke stap op het moment dat je een Block gaat maken: zorg dat de basis netjes is!

De maatvoering heb ik gelaten voor wat het is aangezien het hier gaat om het concept en niet om de 100% nauwkeurige oplossing (die mogen jullie eventueel zelf proberen te maken ;) ).

Het voert te ver om alle stappen hier uit te leggen, maar globaal heb ik het volgende gedaan:

Stap 1 voor mij was uitzoeken hoe de dakkapel zelf aan te passen is op basis van een dakhelling en een hoogte van de dakkapel. Een Rotate action was daarvoor niet mogelijk, aangezien het houtwerk wel altijd zijn afmetingen moet behouden. Ik heb daarom gekozen om alle geometrie te koppelen met constraints.

Stap 2 was om het bepalen van de afmetingen middels Dimensional Constraints. Het voordeel hiervan is dat deze aan elkaar te koppelen zijn middels een formule (in dit geval wordt de diepte van de dakkapel bepaald middels de formule: hoogte / tan(dakhelling)). Op deze manier kan de dakkapel bepaald worden door een hoogte en een dakhelling in te geven.

Stap 3 was ervoor zorgen dat alle geometrie in verhouding blijft op het moment dat er een andere maat gekozen wordt. Ook dit gebeurd d.m.v. constraints en dimensional constraints.

Stap 4 was om de verticale stijlen op de juiste manier aanpasbaar te krijgen. Mijn oplossing is om alle stijlen te tekenen en de zichtbaarheid middels Visibility states te manipuleren.

Afbeelding

In de afbeelding kun je het Block zien. De dakkapel kan aangepast worden door het Block te selecteren en via de properties een waarde voor de hoogte en de hoek in te geven.
Wat ook kan is deze waardes middels grips 1 en 2 in te stellen.

Door grip 3 te gebruiken kun je het aantal verticale stijlen instellen. Schrik niet als het er soms even raar uit ziet, door grip 3 te verschuiven zal weer een goed beeld gecreëerd worden.

Ik heb een aantal beperkingen ingebouwd. De hoogte is minimaal 1000mm en maximaal 2000mm en de hellingshoek is minimaal 25 graden en maximaal 70 graden.

Misschien dat dit je verder helpt om zelf iets te bouwen. Zoals je kunt zien zodra je het Block opent in de Editor, er moeten wel heel veel stappen gezet worden voor een bruikbaar resultaat. Mocht het niet lukken en is de wens toch groot om zo'n Block te gebruiken, dan mag je uiteraard contact met ons opnemen zodat we kunnen overleggen op welke manier we jullie daarbij kunnen helpen.

in ieder geval succes!
Bijlagen
dakkapel dynamisch CA.dwg
(105.61 KiB) 334 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: dakkapel dynamisch block

Berichtdoor Storm » do 29 mar 2018, 10:36

Nou, dat moet je een paar vrije avonden gekost hebben :P.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection