Fotorealistische materialen in Revit

Bent u bouwkundig? Dan is het forum Bouw en Architectuur voor u! Autodesk AEC Collection en de Bouw Connect Bibliotheek komen hier uitgebreid aan bod.

Moderators: Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 32

Fotorealistische materialen in Revit

Berichtdoor Coen » wo 10 apr 2019, 15:17

De motor achter Autodesk Rendering, de Cloud service waarmee hoogwaardige fotorealistische afbeeldingen kunnen worden gemaakt, is veranderd en sterk verbeterd. De nieuwe versie is niet alleen sneller maar genereert ook beelden die er realistischer uitzien, met een hoge kwaliteit die overeenkomt met lokaal gerenderde afbeeldingen.

Afbeelding
Appearance Assets Om aan te kunnen sluiten op deze nieuwe render engine zijn de materialen binnen Revit 2019 ook vernieuwd met ‘Physically Bases Appearance Assets'. Dit zijn samengestelde instellingen die het realistische beeld bepalen en die bijvoorbeeld zorgen voor nauwkeurige lichtreflectie en diffusie. Helaas worden de nieuwe assets niet automatisch aan bestaande materialen toegekend en moeten deze handmatig binnen de Material Browser van het project worden vervangen. Ook bij het upgraden van een project zal het bestaande uiterlijk niet veranderen. De Visual Style en het gerenderde beeld zal er hetzelfde uitzien. Pas als de nieuwe ‘Appearance Asset’ aan het materiaal wordt toegewezen, zal het effect hebben op het eindresultaat.

Afbeelding
Een klein symbool geeft aan dat een materiaal van een nieuwe Asset kan worden voorzien

De preview van het materiaal is binnen Revit 2019 uitgebreid. Het gerenderde beeld kan naast ‘Grid Light’ nu ook in drie andere omgevingen worden geplaatst.

Afbeelding
De Appearance preview heeft in Revit 2019 meer mogelijkheden

De parameters waarmee het uiterlijk van een materiaal kan worden ingesteld zijn bij de nieuwe Appearance Assets veranderd. Dit is wel even wennen, met name omdat sommige variabelen zoals ‘Tint’ ineens verdwenen zijn en ook niet meer lijken te worden ondersteund door de nieuwe Cloud render engine. Er wordt gelukkig nog steeds hard gewerkt om ook de kwaliteit van bestaande materialen te verbeteren zoals in deze blog is te lezen.

Afbeelding
Het verschil tussen de oude en de nieuwe Appearance Asset van gevelmetselwerk

Niet alle Appearance Assets zijn vernieuwd. Het is aan te bevelen om oude materialen van een nieuwe Asset te voorzien, wanneer deze beschikbaar is. De materialen bieden meer mogelijkheden om vanuit Revit kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen te genereren. Om dit te verduidelijken volgen hieronder een aantal sprekende voorbeelden van ondoorzichtige én transparante materialen, waarbij ik met de nieuwe parameters heb geëxperimenteerd.
Opaque Materials Reflection and Roughness Reflectie is de terugkaatsing van licht op het oppervlak van een voorwerp. Met deze parameter kan de mate van reflectie worden ingesteld, waarbij Revit rekening houdt met het effect van Fresnel. Als je loodrecht op een oppervlak kijkt is de reflectie minder goed zichtbaar, dan wanneer er van een afstand met een kleinere hoek naar hetzelfde object wordt gekeken.

Afbeelding
Het effect van Fresnel

Bij nieuwe materialen zit de reflectie gekoppeld aan de ‘ruigheid’ van het materiaal. Een logische keuze omdat de oppervlakteafwerking van de bovenlaag de mate van reflectie zal beïnvloeden. Hoe meer onvolkomenheden dit oppervlak bevat, des te minder het effect van reflectie zal zijn.

Afbeelding
Het effect van de parameter ‘Roughness’ op de mate van reflectie
Translucency and Emissivity Met ‘Translucency’ kan een subtiel effect worden bereikt waarbij een ondoorzichtig materiaal licht van een bepaalde kleur door kan laten. Een andere optie is het materiaal door middel van ‘Emissivity’ als een lichtbron te gebruiken.

Afbeelding
Van links naar recht: No Effects, Translucency & Emissivity
Relief Pattern (Bump Er zijn verschillende mogelijkheden om de suggestie van een oppervlaktestructuur van een materiaal zo realistisch mogelijk te kunnen weergeven. Zowel de parameters Roughness als Relief Pattern (Bump) kunnen van een speciale afbeelding worden voorzien, waarmee deuken, scheuren en groeven in het oppervlak zichtbaar kunnen worden gemaakt. Binnen het menu van de Bump Map worden zowel gewone afbeeldingen als ook afbeeldingen met dieptewerking ondersteund. Voor het bump-effect kan gekozen worden voor een Height Map of een Normal Map. Het mag duidelijk zijn dat het toevoegen van Bump Maps de rendertijd kan laten toenemen.

Afbeelding
Een Bump Map geeft het oppervlak een meer realistische dieptewerking

Afbeelding
Iedere (RGB) kleur van de Bump Map vertegenwoordigt een x-,y- en z-coördinaat van het materiaal welke op het oppervlak geprojecteerd wordt.
Cut Out ‘Cut Outs’ zijn niet nieuw, maar wel het vermelden waard. Ze worden gebruikt om een oppervlak van gaten te voorzien. Deze gaten kennen geen dikte of diepte en zijn dus met name geschikt voor dunne elementen, zoals metalen platen. Een Cut Out Map is een zwart wit afbeelding, waarbij alleen het witte gedeelte naar geometrie wordt vertaald.

Afbeelding
Het materiaal van de stoelbekleding is van een Cut Out Map voorzien
Anisotropy Met Anisotropy is het mogelijk de specular highlight van een lichtbron op een specifiek oppervlak na te bootsen. Dit betreft objecten die oppervlakken bevatten met zeer kleine oneffenheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan microgroefjes aan de onderkant van een pan. Afhankelijk van de plek waar het licht in het groefje valt, zal het licht in en bepaalde richting worden gestuurd. Door gebruik te maken van de parameter Anisotropy is de vorm en de oriëntatie van deze ‘highlights’ op het oppervlak na te bootsen zonder dat deze oneffenheden daadwerkelijk in het model zitten. Meer voorbeelden waar Anisotropy toegepast kan worden zijn geborsteld metaal, water, potten/pannen en haar.

Afbeelding
De vorm van een ‘highlight’ wordt met Anisotropy ingesteld
Transparant Material Transparante materialen zoals glas en water zijn met de komst van de nieuwe render engine ook vernieuwd. In de nieuwe Asset Library wordt hierbij voor glas onderscheid gemaakt tussen Glazing Materials en Glass Materials.

Afbeelding
De oude en de nieuwe Appearance parameters voor Glazing Materials
Glazing Material Glazing Materials zijn met name geschikt voor glas in kozijnen, wanden of daken.
Transmission and Reflection Wanneer licht op een glazen oppervlak valt treedt er breking op, waarbij een deel van het licht wordt doorgelaten en een deel van het licht wordt gereflecteerd. Deze eigenschap kan nu met aparte parameters worden ingeregeld. Transmissive Color bepaalt de intensiteit en de kleur van het licht welke door het oppervlak wordt doorgelaten, Reflective Color de kleur van het licht wat wordt gereflecteerd. Goed om te weten is dat wanneer de Transmissive Color op wit wordt gezet, al het licht door het oppervlak wordt doorgelaten. Andersom, wanneer de Reflective Color op wit wordt gezet zal het oppervlak al het licht reflecteren en als een spiegel werken.

Afbeelding
Verschillende instellingen voor de parameters Transmissive & Reflective Color

Met ‘Roughness’ kan een grove oppervlaktestructuur worden gesuggereerd, waarbij het licht in meer of mindere mate diffuus wordt doorgelaten ofwel gereflecteerd.
Relief Pattern (Bump Net zoals bij Opaque Materials kan er een afbeelding op het glas worden geprojecteerd, welke het oppervlak van het glas structuur zal geven.

Afbeelding
Een Bump Map kan ook op een glazen oppervlak worden toegepast
Glass Materials Glass Materials worden met name voor glazen objecten gebruikt. De parameters voor Glass Materials zijn dan ook net weer anders als de parameters voor Glazing Materials. Met ‘Absorption Distance’ en ‘Index of Refraction’ kan worden ingesteld hoeveel licht er door het glazen oppervlak wordt doorgelaten en in welke richting dit licht wordt afgebogen.

Afbeelding
Glass Materials zijn uitermate geschikt voor glazen objecten

De nieuwe materialen zijn automatisch beschikbaar wanneer de laatste versie van Revit 2019 is geïnstalleerd.
Meer informatie? About Revit Realistic Visual Styles
Workshop en cursus Wilt direct aan de slag met Revit en de nieuwe materialen? Dat kan natuurlijk! Kom naar onze gratis BIM workshop of schrijf u direct in voor de Revit Basiscursus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection