Oppervlaktes berekenen in AutoCAD en Revit

Bent u bouwkundig? Dan is het forum Bouw en Architectuur voor u! Autodesk AEC Collection en de Bouw Connect Bibliotheek komen hier uitgebreid aan bod.

Moderators: Coen, DavidN, Anton, Roy_M

Sonny
Berichten: 22

Oppervlaktes berekenen in AutoCAD en Revit

Berichtdoor Sonny » do 10 dec 2015, 13:50

In onderstaande video laten we zien hoe de oppervlakte (2D) en inhoud (3D, enkel in Revit) van een huis met 6 kamers berekend wordt binnen AutoCAD en binnen Revit. We geven de oppervlaktes op schematische wijze weer in een tabel/schema.

De vergelijking voor oppervlakten: AutoCAD versus Revit
Het stappenplan van de video

Het stappenplan in AutoCAD:
• Openen van de tekening in AutoCAD.
• Tekenen van de polylines welke de ruimten omvatten.
• Maken van een field, welke de oppervlakte van de polylines uitleest.
• Maken van een tabel met de waarden.

Het stappenplan in Revit:
• Openen van het project in Revit.
• Teken plaatsen van de ruimten.
• Het maken van een schema van de ruimten.
• Het vullen van de waarden, zoals namen.
• Het exporteren naar Excel.

Wat verklaart het verschil in tijd?
Binnen Revit is het mogelijk om eenvoudig oppervlakten en inhoud te laten berekenen vanuit de ontworpen ruimten in het bouwkundige project. Revit kent hiervoor een apart object, een zogenaamde “room”, waaraan vele parameters, eigenschappen, kunnen hangen.

In AutoCAD kan een oppervlakten van een ruimte van een gebouw ook berekend en weergegeven worden, maar hiervoor zijn meer handelingen nodig. Dit komt omdat AutoCAD een algemeen CAD tekenpakket is, en Revit toegespitst is voor de bouw.

Verschillen in functionaliteit
• Revit is in staat om direct in 3D te tekenen, AutoCAD werkt hier enkel 2D. Dit komt omdat de intelligentie van een 3D ontwerp in combinatie met de benodigde parameters enkel in Revit gedefinieerd kan worden. AutoCAD kan natuurlijk wel in 3D tekenen, maar beperkt zich tot solid modeling.
• Revit kent een object “Room” en kan hier intelligentie aan hangen, AutoCAD werkt met een polylines.
• Revit maakt schema’s maken van de oppervlakten en inhoud van de ruimten en exporteren naar Excel, AutoCAD kent een tabel in de eigen tekenruimte.

Conclusie
Het is duidelijk dat binnen Revit tijdswinst behaald kan worden voor het berekenen van oppervlaktes. Handige functionaliteiten gekoppeld aan de intelligentie van Revit en de "Rapport" en "Room" functionaliteiten zorgen voor een meer efficiëntere workflow. AutoCAD is voor dit soort taken te beperkt (het duurt allemaal net even iets langer en het is wat meer foutgevoeliger).

AlbertGnodde
Berichten: 1

Re: Oppervlaktes berekenen in AutoCAD en Revit

Berichtdoor AlbertGnodde » di 15 dec 2015, 13:32

Goede middag,

Ik vind de competitie tussen AutoCAD en Revit een beetje to on eerlijk gemaakt in de tekst en video.
Ten eerste zijn tabellen en/of object eigenschappen net zo in AutoCAD te exporteren naar een comma delimited bestand dat door excel te begrijpen is, dus het zelfde als Revit.
Ten tweede zie ik dat diegene die daar aan het tekenen is een aantal dingen niet handig doet. ik zou never nooit de meubels en keuken object gaan zitten schuiven. Zorg er voor dat ze op afzonderlijke lagen staan zodat deze uitgezet kunnen worden. Om de polylinen te creeren met de boundary commando zou ik ook doen, maar dan zou ik eers layerisolate commando gebruiken om enkel de wand en opening layers aan te hebben. scheelt een hoop klikken, en maakt je scherm schooner, en daardoor makkelijker/sneller voor AutoCAD om de juiste polylinen te creeren. Doe dit ook als je moet hatchen trouwens.
En ik zou ook niet met losse text objecten op een table werken, maar de waarden in de table zetten. Hier binnen ons kantoor hebben we al een aantal standard room tags gemaakt (die ook al in de template van Revit zit). Als we deze gebruiken dan is de table creeren met de data extractive heel goed en snel mogelijk. Het koppelen van de polylinen aan de ruimte blocks is een werkje wat Revit gewoon makkelijker, betrouwbaarder en sneller kan. Ik heb voor ons kantoor al weer jaren geleden een script geschreven dat de ruimte block plaatst met de oppervlakte gelinkt in een attribute door enkel de polyline te selecteren. Dit maakte bij ons het process al een stuk sneller dan er voor.

Groet Albert.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection