BIM 360 Team - Autodesk Desktop Connector

Werken waar je wil, wanneer je wil en met wie je wil. Dat is wat de Cloud & Collaboration services van Autodesk te bieden hebben. Steeds meer bouw- en civieltechnische bedrijven stappen over op deze efficiënte vorm van informatie delen en communiceren.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Roy_M

Gebruikersavatar
Mark
Beheerder
Berichten: 16

BIM 360 Team - Autodesk Desktop Connector

Berichtdoor Mark » do 25 jan 2018, 12:16

Eenvoudig projectgegevens delen met iedereen uit het projectteam zonder extra handelingen. Het kan met de Autodesk Desktop Connector!

Autodesk BIM 360 Team is al weer enige tijd als oplossing op de markt voor het beheren en delen van projectgegevens. Binnen BIM 360 Team kunnen projecten worden aangemaakt, gebruikers worden toegevoegd waarbij rechten voor de verschillende medewerkers kunnen worden beheerd door de verantwoordelijke projectmanager.
Eén van de grote voordelen van BIM 360 Team is de eenduidige toegang tot alle projectgegevens vanuit één centrale (online) locatie.

Doordat BIM 360 Team bereikbaar is via alle denkbare apparaten zoals laptop, desktop, tablet en telefoon zijn alle projectgegevens altijd en overal te raadplegen. Hierdoor wordt het proces ten aanzien van versiebeheer van bestanden een stuk eenvoudiger en behoren mailtjes met downloadlinkjes van bijvoorbeeld WeTransfer of DropBox tot het verleden. Dit alles zorgt ervoor dat iedereen altijd de juiste en meest recente versie tot zijn beschikking heeft.

Lees ook: BIM 360 Team – Samenwerken in de Cloud
Automatisch synchroniseren Zoals gezegd kan er op verschillende manieren toegang worden verkregen tot projectgegevens in BIM 360 Team, via een webbrowser of app op tablet/telefoon. Om het proces op de desktop nog meer te vereenvoudigen is er sinds eind november 2017 een extra mogelijkheid toegevoegd; de Autodesk Desktop Connector.
De Autodesk Desktop connector zorgt voor een vloeiende workflow bij het synchroniseren van lokale bestanden op de pc met de online Autodesk Data Management omgeving (BIM 360 Team) en dat vanuit de vertrouwde Windows omgeving.
Bij het gebruik van de Autodesk Desktop Connector wordt een locatie (bij stations en apparaten) toegevoegd in de Verkenner, “BIM 360 Team” met daaronder de Autodesk Hubs waaraan gebruikers zijn gekoppeld (in onderstaand voorbeeld de “CAD Accent Hub”)

Afbeelding

De BIM 360 Team Hub Binnen deze locatie van de BIM 360 Team hub zijn de verschillende projecten zichtbaar zoals deze zijn aangemaakt in de online omgeving van BIM 360 Team.

Alle bestanden die op deze locatie binnen een project worden geplaatst, worden automatisch op de achtergrond gesynchroniseerd en zijn daarmee vrijwel direct voor iedereen beschikbaar. Uiteraard kan vanuit iedere applicatie (bijvoorbeeld AutoCAD Civil 3D, Revit etc) een bestand worden geopend en worden bewerkt. Nadat het bestand is opgeslagen zal deze opnieuw worden gesynchroniseerd naar de Online omgeving.

Wanneer vanuit de Windows Verkenner bestanden op de locatie worden gesleept wordt een dialoogscherm getoond waarin de voortgang van de overdracht wordt aangegeven.

Afbeelding

Eventueel kunnen “Pending Actions” worden bekeken door op het icoon van de Autodesk Desktop Connector te klikken en het scherm te openen.

Afbeelding
Conclusie Met de nieuwe Autodesk Desktop Connector wordt het nog eenvoudiger bestanden te gebruiken in de cloud voor het toegankelijk maken en delen ervan met iedere medewerker binnen het project. Doordat de werking van de Autodesk Desktop Connector aansluit op de vertrouwde Windows manier vormt het niet een extra belemmering maar biedt het de voordelen van de cloud.

Waar kan ik de Autodesk Desktop Connector downloaden Wanneer via de webinterface wordt ingelogd bij BIM 360 Team kan onder het gebruikersicoon in het menu de download worden gestart voor de “Desktop Connector for BIM 360”. Na installatie is het programma zichtbaar op de taakbalk van Windows.

Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Autodesk AEC Collection