volumesurface : gespiegelde weergave

Het infrastructuur en civiele techniek forum is voor de gebruikers van AutoCAD Civil 3D, Map 3D, Infrastucture Modeler en de Autodesk AEC collection.

Moderators: Bram, DavidN, Anton, Roy_M

RLG
Berichten: 14

volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor RLG » di 26 feb 2019, 17:09

Geachte heer / mevrouw,

Bij het maken van een volumesurface in Civil 3D 2019, komen wij het volgende probleem tegen.
Wanneer een volumesurface gegenereerd wordt tussen twee surfaces, ontstaat er een gespiegelde weergave van de volumesurface.

Om het probleem te verduidelijken, zijn er fictieve modellen in de bijlage meegezonden. De modellen geven het volgende weer :

1. in het onderstaande model is een surface uit twee breaklines opgebouwd. (watergang)
watergang.jpg
2. vervolgens genereer ik een tweede surface die de watergang doorkruist. (halvering)
halvering.jpg
3. wanneer ik uit deze twee surfaces een volumesurface genereer.
Met als base surface : bak en halvering als comparison surface.
Ontstaat er naar mijn inziens een gespiegeld model.
volumesurface.jpg
.

Om het probleem op te lossen is er geprobeerd de Base - en comparison surface om te draaien, maar dit geeft echter niet het gewenste effect.

Indien u na bovenstaande nog vragen heeft, hoor ik dit graag.

Met vriendelijke groet,

Robbert-Jan Legtenberg

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Storm » di 26 feb 2019, 17:22

En wat is precies de vraag?

Een volumesurface wil je over het algemeen niet zien (geen visuele weergave), dat het in spiegelbeeld is klopt naar mijn idee ook.

Het visueel weergeven kan handig zijn om te controleren of het model klopt (dat er geen gaten in zitten of rare spikes).

Uiteindelijk gebruik je het volumemodel om...volumes te bepalen (De cut en fill).
Als je de countrykit hebt geïnstalleerd (maar ook zonder) kun je een rapport laten genereren waar je de ontgraving en ophoging in terugziet. Als je de 'base' en 'compare' omwisselt krijg je kwa getallen als het goed is hetzelfde, alleen is de ontgraving en ophoging dan omgekeerd.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Anton » wo 27 feb 2019, 08:10

Een Volume Surface is geen spiegeling van één van de terreinmodellen maar een weergave van het verschil. Het is een reken-object, geen presentatie van de werkelijkheid.

Ik kan je van harte aanbevelen om een basiscursus Civil 3D te gaan volgen. Bij het werken van grondmodellen en volumes moet je weten wat je aan het doen bent, want je kunt enorme (kostbare) fouten maken.

RLG
Berichten: 14

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor RLG » wo 27 feb 2019, 08:44

Beste Anton en Storm,

Bedankt voor jullie reactie!

Anton : ik weet dat het een rekenobject is en de cursus heb ik al een jaar terug gevolgd. Wat ik alleen niet snap is waarom de "vulling" tussen de twee surfaces omgekeerd weergegeven wordt. Nogmaals bedankt voor de reactie.

Storm : De uiteindelijke vraag is inderdaad niet duidelijk omschreven, maar deze is als volgt : is er ook een mogelijkheid om de volumesurface niet gespiegeld weer te geven.

met vriendelijke groet,

Robbert-Jan Legtenberg

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Storm » wo 27 feb 2019, 09:16

Dan stel ik de retourvraag, waarom wil je dat weten?

Zoals ik aangaf wordt dit object veelal niet visueel gebruikt, en als je het niet ziet dan kun je er ook niks van weergeven.

Mogelijk zoekt u naar een toepassing die anders en/of beter bereikt kan worden op een andere manier?

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Anton » wo 27 feb 2019, 09:21

Ah ok, die vraag is logischer :-)

Hierbij een dwarsdoorsnede van twee Surfaces en het volumemodel, dat het verschil is tussen de twee Surfaces.

De blauwe lijn is het volumemodel. De 0-lijn is de lijn waar de beide Surfaces even hoog liggen, ook al hebben beide Surfaces hoogten rond de 50m+ NAP. Alles wat onder de 0-lijn ligt, is het deel van Surface 2 dat boven Surface 1 ligt, en alles wat boven de 0-lijn ligt, is het deel dat onder Surface 1 ligt. Hiermee is dus te zien hoeveel er ontgraven of opgehoogd moet worden.
2019_02_27_09_10_25_Window.png
Als één Surface nagenoeg vlak ligt, dan is het volumemodel inderdaad een spiegel. Als beide Surfaces exact dezelfde grillige vorm hebben, dan is het volumemodel een vlakke lijn.

In voorbeeld 2 zijn beide Surfaces even grillig, op 1 knikpunt na. Hopelijk zie je wat dit doet in het blauwe volumemodel.
2019_02_27_09_19_09_Window.png

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Anton » wo 27 feb 2019, 09:23

Storm schreef: wo 27 feb 2019, 09:16 Zoals ik aangaf wordt dit object veelal niet visueel gebruikt, en als je het niet ziet dan kun je er ook niks van weergeven.
Een volumemodel wordt normaliter alleen visueel getoond om een verschillenkaart te tonen (groen en rood bijvoorbeeld voor ontgraven/ophogen).

RLG
Berichten: 14

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor RLG » wo 27 feb 2019, 10:26

Beste Anton en Storm

Storm : Wat mijn doel met deze visualisatie is, is om iemand uit te kunnen leggen hoe ik de buffercapaciteit of ontgraving van een watergang berekend heb. Het zou een ondersteuning zijn bij de uitleg, alleen roept het meer vragen op wanneer deze gespiegeld weergeven wordt.

Anton : dat verklaard inderdaad waarom volumesurface een andere vorm weergeeft dan dat ik in gedachten had, bedankt!
is er een mogelijkheid om een solid tussen de twee surfaces te genereren? of vraag ik nu om het onmogelijke ?

Met vriendelijke groet,

Robbert-Jan Legtenberg

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Anton » wo 27 feb 2019, 10:44

Een solid kan gemaakt worden met het commando:

"AeccExportSurfaceToSolid"

Maar om iets te verklaren zou ik een serie profielen genereren en die tonen. Of een kleurenkaart van bovenaf met groen/rood voor ontgraven/ophogen (of buffercapaciteit).

Een volumemodel is niet iets tastbaars en roept inderdaad alleen maar lastige vragen op.

RLG
Berichten: 14

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor RLG » wo 27 feb 2019, 11:06

Beste Anton,

Bedankt voor de informatie!
Weet u toevallig of er een document beschikbaar is, waar alle commando's vermeld zijn die niet in de ribbon weergegeven worden?

met vriendelijke groet,

Robbert-Jan Legtenberg

Gebruikersavatar
Emre
Berichten: 48

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Emre » vr 01 mar 2019, 10:01

Beste Robbert-Jan,

De commando "AeccExportSurfaceToSolid" kan worden gevonden in de Contextuele Ribbontab van Surfaces. Selecteer een Surface en navigeer in de Contextuele Ribbontab naar het panel Surface Tools > Extract from Surface > Extract Solids from Surface.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Storm » vr 01 mar 2019, 13:15

Hmz, en weg zijn alle berichten van de vraagsteller ??

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Anton » vr 01 mar 2019, 13:22

Ja raar, er gaat vermoedelijk iets mis met de paginering. Zal er eens naar laten kijken.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: volumesurface : gespiegelde weergave

Berichtdoor Anton » vr 01 mar 2019, 16:09

Enkele berichten werden niet meer getoond maar intussen is het hersteld. Het werkt weer naar behoren.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Autodesk AEC Collection