Text ingeven

Het AutoCAD forum is gericht op de AutoCAD en AutoCAD LT gebruiker. U kunt hier vele AutoCAD tips en tricks vinden. Daarnaast zijn er een groot aantal Autodesk video tutorials te bekijken.

Moderators: Bram, Coen, DavidN, Anton, Roy_M

WimB
Berichten: 105

Text ingeven

Berichtdoor WimB » vr 28 jun 2019, 13:38

Is er een commando dat als ik tekst in Autocad wil invoeren dat ik vooraf meteen de teksthoogte kan invullen?
Nu staat er al ingesteld textstyle... textheight ... en maar kan met dit commando alleen de hoek van plaatsing veranderen (single text line) en moet meteen tekst ingeven met de vooringestelde hoogte
In eerder versies kon als je tekst aanklikte vooraf de hoogte en zo zelf ingeven in het zelfde commando.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Text ingeven

Berichtdoor Storm » vr 28 jun 2019, 14:34

Als ik het commando 'text' uitvoer dan vraagt die eerst waar je het neer wilt zetten en daarna de 'height', rotatie en de inhoud. Ik ben niet anders gewend dan dat die dat vraagt.

Gebruik je mogelijk de infracad tool? Die bepaald de hoogte van de tekst op basis van de schaal die je gebruikt, daardoor kun je niet kiezen voor de hoogte (die stap wordt 'overgeslagen').

WimB
Berichten: 105

Re: Text ingeven

Berichtdoor WimB » vr 28 jun 2019, 14:41

Nee gebruik Acad 2019
Commando Single Line Text
Zie bijgevoegde PDF
Bijlagen
Doc1.pdf
(181.42 KiB) 159 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Text ingeven

Berichtdoor Storm » vr 28 jun 2019, 14:46

'Single line text' oftewel het TEXT commando. Ik zou niet weten waarom niet om de hoogte (heigt) wordt gevraagd als je geen tool gebruikt.

Nadat je het commando TEXT hebt uitgevoerd en je zet het ergens neer in de tekening is niet de eerstvolgende vraag de hoogte (Specify height)?

WimB
Berichten: 105

Re: Text ingeven

Berichtdoor WimB » vr 28 jun 2019, 14:50

Nee word niet gevraagd
Gebruik standaard button van Acad2019

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 73

Re: Text ingeven

Berichtdoor Anton » vr 28 jun 2019, 15:03

Als in de tekststijl een default hoogte is ingegeven dan zal er niet om worden gevraagd. Deze kan op 0 gezet worden.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Text ingeven

Berichtdoor Storm » vr 28 jun 2019, 15:10

Anton schreef: vr 28 jun 2019, 15:03 Als in de tekststijl een default hoogte is ingegeven dan zal er niet om worden gevraagd. Deze kan op 0 gezet worden.
Weer wat geleerd :). Maar dat lijkt inderdaad het 'probleem' te zijn.

WimB
Berichten: 105

Re: Text ingeven

Berichtdoor WimB » ma 01 jul 2019, 08:20

Hoe moet ik dat instellen
Als ik de textstyle geopend heb zie ik wel een hoogte ingesteld staan
Zie bijgevoegde PDF
Bijlagen
Doc1.pdf
(184.67 KiB) 157 keer gedownload

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 612
Locatie: Duiven

Re: Text ingeven

Berichtdoor Storm » ma 01 jul 2019, 15:06

Door de in jouw voorbeeld benoemde 'paper text height' op 0 te zetten krijg je bij het commando 'TEXT' vervolgens wél de vraag welke hoogte je wilt invoeren.

Je moet die bewuste tekststijl wel op 'set current' zetten, anders worden die eigenschappen niet toegepast (indien je op dat moment een andere tekststijl, zoals standaard, als current hebt staan).

Overigens staat bij mij enkel 'height' waar in de bijlage blijkbaar 'paper text height' staat. Dus dat kan blijkbaar ook nog wisselen.

Roy_M
Berichten: 126

Re: Text ingeven

Berichtdoor Roy_M » di 02 jul 2019, 08:38

Beste Wim,

Als ik naar de screenshot kijk dan vermoed ik dat er 2 methoden om tekst te plaatsen door elkaar gebruikt worden. Er staat namelijk aangegeven dat de tekststijl 'ARIAL1' een annotatieve tekststijl is (zie ook het symbool met de 3 punten voor de naam van de stijl en het vinkje dat voor 'Annotative' staat), maar er staat ook dat de tekst een hoogte van 50 moet hebben. Omdat de tekst annotatief is zal de tekst op de layout / je plot nu 50mm hoog gemaakt worden en dat lijkt me niet wenselijk.

Indien je zelf wilt regelen hoe hoog de tekst moet zijn, zet dan het vinkje voor 'Annotative' uit en zet de height op 0. Ik vermoed dat dat is waar je naar zoekt, je moet zelf bepalen hoe hoog de tekst is afhankelijk van de schaal waarin je gaat plotten.

Indien je de hoogte door AutoCAD wilt laten regelen laat dan het vinkje aan staan en geef bij Paper Text Height de hoogte van de tekst in die uiteindelijk op je plot moet komen (je kunt hier ook 0 invullen, dan moet je iedere keer als je tekst plaatst de plothoogte opgeven).
Storm schreef: Overigens staat bij mij enkel 'height' waar in de bijlage blijkbaar 'paper text height' staat. Dus dat kan blijkbaar ook nog wisselen.
Indien de tekststijl Annotatief is dan staat er 'Paper Text Height' aangezien je de plothoogte van de tekst op moet geven. Is de tekststijl niet Annotatief dan staat er 'Height' omdat je dan de hoogte van je tekst in je Modelspace op geeft, deze zal nog verschaald worden met de schaal die in je Viewport(s) ingesteld wordt.

  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Autodesk AEC Collection